pátek 27. března 2020

Hra 416: Poklad Tajemného Hradu (1989)


Poklad Tajemného Hradu
Vývojář: František Zbořil
Vydavatel: I. X. Software
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

V úvodu této textovky se nedozvíme žádné instrukce či příběh a jsme rovnou vrženi do hry, kde hned první lokace je doplněna velkým obrázkem kamenné cesty před hradem, do něhož se máme dostat a získat poklad.

Bohužel obrázků je tady jen několik a hra je jinak zpracována velmi jednoduše - textem na modrém pozadí bez nějakých extra efektů.

Úvodní obrázek cesty a hradu
Chodit se dá třeba i na severovýchod
Jezírko

Ovládání bohužel není dobře vyřešeno a máme tady zaprvé parser, který neumí příkazy zkracovat a zadruhé slovník příkazů je nestandardní a najdeme jich tu opravdu hodně. Konkrétně "rozhlednout, cekat, utikat, veslovat, nasednout, zhasnout, prohlednout, vysednout, vybava, jist, pomoc, vzit, polozit, odsunout, rozsvitit, zabit, dat, skore, privazat, odvazat, rozhrnout, schovat, naplnit, zapalit, odemknout". Navíc není možnost si je vypsat a musíme na ně přijít sami. 

Další komplikací je možnost pohybu nejenom do standardních směrů, ale i třeba na severovýchod, jihozápad, atd. Když si toto spojíte s občas nelogicky navazujícími obrazovkami (např. odejdete na severovýchod, ale na výchozí obrazovku se vrací na jihovýchod), tak se často objevuje pocit dezorientace a frustrace při mapování. 

První náhodně generované heslo
"Utíkat bezhlavě" - první z neřešitelných hádanek
Za vodopádem je vždy něco cenného

V průběhu hry najdeme dvě hesla. Ty se náhodně generují z písmen "H", "I", "M", "O", "W", "X" a jedno z nich najdeme nelogicky pod sloupem. Na to se ještě dá přijít, horší je třeba hádanka v lese, kde je třeba zadat příkaz "UTIKAT BEZHLAVE", což nikdo nemůže uhádnout bez nakouknutí do zdrojového kódu hry. Podobný špek čeká hráče ke konci hry, kdy je třeba zadat postupně 4 hesla, kdy první dvě víme. Ta zbylá jsou ovšem první dvě hesla pozpátku, ovšem písmena "M" a "W" jsou prohozená - jak na tohle měl někdo přijít je mi záhadou.

Obtížnost bych tedy kvůli těmto nereálným hádankám, nutnosti trefit přesný tvar příkazu a matoucí návaznosti obrazovek, specifikoval jako extrémní.

Osedlal jsem draka
Drak mě odnesl na skálu ke studni
A kyklop to má za sebou

Aby toho nebylo málo tak verze, kterou jsem původně hrál, obsahovala několik bugů. Nešly třeba prozkoumávat předměty, takže o další nápovědu méně. Naštěstí místní experti mi poradili nejenom s některými záseky, ale dokonce i hru opravili, tudíž méně problémová verze by měla být již brzy ke stažení. 

Kromě špatného technického zpracování je ale hra poměrně zajímavá. Utkáme se s kyklopem, vlkodlakem či upírem a dokonce se i proletíme na drakovi. Najdeme zde i počítadlo skóre, které si můžeme zvýšit právě likvidací výše zmíněných potvor či průzkumem obrazovek. Dozvíme se ho na konci hry, případně příkazem "SKORE" či poté, co zemřeme. 

Tajný vchod do hradu
Heslem jsem otevřel tajný vchod
Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se severovýchodně ("SV") k jezeru, kde jsem nasedl na loďku (NASEDNOUT) a dostal se na opačný břeh (VESLOVAT), kde jsem vystoupil (VYSEDNOUT). Na lesní pasece jsem sebral amulet (VZIT AMULET), odsunul sloup (ODSUNOUT) a získal náhodně generované HESLO1

Vrátil jsem se na začátek a tentokráte se na rozcestí vydal do lesní chatrče, kde jsem získal meč (VZIT MEC), s nímž jsem se odvážil do hlubokého lesa. Zde jsem se ztratil, a tak jsem začal bezhlavě utíkat (UTIKAT BEZHLAVE), čímž jsem se dostal k východu z lesa.

Na pěšince jsem sebral lampu (VZIT LAMPU) a došel k vodopádu, kde jsem zvolal HESLO1, čímž se mi otevřela cesta dále. Sebral jsem barel s petrolejem (VZIT BAREL) a naplnil lampu (NAPLNIT). Dále jsem sebral na břehu řeky sirky (VZIT SIRKY) a opodál sešit (VZIT SESIT), který jsem vrátil alchymistovi (DAT SESIT), který mi pak dovolil vzít si jeho dynamit (VZIT DYNAMIT).

Příprava na upíra
Opravdu hrozná hrobka
Upír se probouzí

S touto výbavou jsem došel do dračího údolí a místního draka si osedlal (NASEDNOUT). Drak se se mnou vznesl na skálu, kde jsem seskočil a zabil ho (ZABIT DRAKA). Odložil jsem meč (POLOZIT MEC), rozsvítil lampu (ROZSVITIT LAMPU) a na dně studny sebral klíč (VZIT KLIC). V chatrči jsem sebral lano (VZIT LANO) a to přivázal u díry do země (PRIVAZAT). Sestoupil jsem dolů a lano opět sebral (ODVAZAT). Zamčené dveře jsem odemkl klíčem (ODEMKNOUT) a klíč zde zanechal (POLOZIT KLIC).

Zpět v dračím údolí jsem zhasl lampu (ZHASNOUT LAMPU) a vydal se před jeskyni, kde jsem si odložil lano (POLOZIT LANO). Pak ke břehu rybníka, kde jsem u čaroděje získal HESLO2 a také kyj (VZIT KYJ) a bylinu (VZIT BYLINU). S touto výbavou jsem se vydal do jeskyně a kyklopa zabil (ZABIT KYKLOPA). Položil jsem kyj (POLOZIT KYJ), bylinu (POLOZIT BYLINU), amulet (POLOZIT AMULET) a vrátil se pro lano (VZIT LANO). To jsem přivázal (PRIVAZAT) a vyšplhal do díry ve stropě. 

Likvidace upíra
Zadávání hesel, aneb neřešitelná hádanka #2
Hradní pokladna

Přes propadající se parkety jsem se dostal až k tajnému vchodu do hradu. Zde jsem zapálil dynamit (ZAPALIT DYNAMIT) a před výbuchem se schoval za skalní výčnělek (SCHOVAT). Přes nový vchod jsem se dostal do boční věže, ve které jsem našel křížek (VZIT KRIZEK) a sestoupil do hradu. Zde jsem otevřel tajný východ (HESLO1) a na vrcholku hlavní věže získal pistoli (VZIT PISTOLI). Zpátky v hradu jsem ještě sebral česnek (VZIT CESNEK) a vydal se směrem nahoru, kde se pohyboval vlkodlak. Toho jsem zabil (ZABIT VLKODLAKA) a odložil pistoli (POLOZIT PISTOLI) i křížek (POLOZIT KRIZEK). 

Vrátil jsem se do hlavní věže, kde jsem se tentokráte vydal jinou cestou a dostal se až do tajné chodby, kde jsem opět rozsvítil lampu (ROZSVITIT LAMPU) a snědl česnek (JIST CESNEK). Dostal jsem se do hrozné hrobky, kde na mě čekal upír. Toho jsem odlákal do hradní ložnice, kde jsem rozhrnul závěsy (ROZHRNOUT), čímž jsem upíra zlikvidoval. 

Vrátil jsem se do hrobky a postupně napsal 4 hesla - HESLO1, HESLO2, dále HESLO1 pozpátku, přičemž případná písmena "W" a "M" jsou prohozená a nakonec HESLO2 pozpátku, písmena opět prohozená. Na každé správné zadání hesla jsem dostal odpověď "dobrá". Tím jsem otevřel tajný vchod do pokladnice. Tam jsem sebral truhlici (VZIT TRUHLICI), což spustilo mechanismus hradní brány. Vrátil jsem se tedy do hradu a otevřenou hradní branou se vrátil na začátek své cesty.
KONEC POSTUPU HROU

Tak snad ten skřípot neznamená spuštění nějaké pasti
Vítězství !

Verdikt: Potenciálně dobrá textovka je zabitá špatným technickým zpracováním a neřešitelnými hádankami. 
Hodnocení: 3/10

4 komentáře:

  1. Máš pravdu, že tato textovka je nehratelná díky tomu příkazu "utikat bezhlave" a použití hesel na místech, aniž by k tomu nějak hra vyzvala.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to bylo Město robotů taky. :)

      Vymazat
    2. Město robotů mělo k dispozici manuál, který obsahoval slovník.

      Vymazat
  2. Na cs.speccy.cz je už k dispozici fixed verze, která obsahuje tyto opravy:
    - Opraven výpis popisu předmětů příkazem PROHLEDNOUT
    - Opravena chyba u příkazu ODEMKNOUT
    - Opravena chyba, při které tě kyklop nezabije, když nemáš BYLINU
    - Opravené některé hrubky a překlepy

    OdpovědětVymazat