pátek 18. července 2025

Hra 1094: Krpat (1995)


Krpat
Vývojář: Peter Mačej
Vydavatel: Bizard
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Plošinovka
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Ocitáme se v pekle, kterému vládne Lucifer, syn samotného Belzebuba. Jakožto čert Krpat se zamilujeme do ježibaby Frndolíny, jenže na tu si dělá zálusk i samotný šéf Lucifer a zamyká ji do pověstné "pekelné spirály" a to rovnou na sedm zámků. Abychom zabránili chystané svatbě, tak nám nezbývá nic jiného, než se postavit celému peklu, najít sedm klíčů a vysvobodit svoji lásku ze spárů rohatého. 

Příběh

Menu

Začátek hry

Lucifer se mstí

V menu si můžeme zvolit ovládání na joysticku či klávesnici, kdy si lze vybrat vlastní ovládací klávesy pro pohyb do stran, skok, pokrčení, střelu, pauzu a konec. Čert neumí vyskočit moc vysoko, na druhou stranu nás pád z velké výšky nezraní a máme neomezené střely. Předměty sbíráme šipkou dolů. 

Ve spodní polovině obrazovky vidíme barevný sloupec znázorňující naše životy. Někteří nepřátelé po nás střílí, většinou se ale do nás jednoduše snaží narazit, čímž o část životů přijdeme. Doplnit si je můžeme sebráním srdíčka. Po levé straně vidíme přehled sebraných klíčů, napravo zase získané skóre (body se přičítají za likvidaci pekelníků) a hloubku, což slouží pro lepší orientaci v bludišti - nejvýše je hloubka 0, nejnižší zase 9. 

Srdíčkem se lze vyléčit

Ke klíči se z této strany nedá dostat

Občas je lepší se před nepřítelem schovat

Co má být tohle?!

Předností hry je barevná grafika vytvořená v Art studiu s mnoha druhy zajímavě vypadajících nepřátel. Najdeme tu klasické čertíky, ale i chodidla, oči, pusu, kmeny stromů, balonky, kříž, ostnaté zdi a koule, bombardující ptáky, ale i draka a další obtížně pojmenovatelné stvůry. Řada z nich má svůj unikátní vzorec pohybu, který se musíme naučit. 

Celá hra je kompletně naprogramovaná v assembleru, takže i plynulost je na slušné úrovni, i když s více objekty na obrazovce se i tak začíná zpomalovat. Hudby se nedočkáme, zazní pouze pár zvukových efektů. 

První klíč!

Nepřátelé se občas zjevují během skoku, kdy již nelze reagovat

Zajímavá kreatura...

U ostnatých stěn je třeba být trpělivý a nechat je zmizet

Zatímco některé potvory se zřejmě neobnovují a po jejich likvidaci od nich máme pokoj, tak bohužel čertíky na nás hra chrlí každé dva metry, což je neuvěřitelně otravné. Objevují se třeba i během skoku nahoru, s čímž nelze nic dělat, protože je nestihneme sestřelit a narazíme do nich. 

Jelikož tedy o životy postupně přijdeme i při opatrném postupu, tak není možné jen tak bludištěm bloudit, ale klíčové je najít cestu ke všem klíčům a poté vymyslet optimální průchod, který zabere co nejméně času. Zajímavé je, že závěrečnou přestřelku s Luciferem lze přeskočit a rovnou běžet k Frndolíně, čímž se spustí závěrečný text. 

To je drak!

Brána pekelné spirály

Lucifera jsem si představoval trochu jinak...

Moje milá Frndolína

To je vděku...

Verdikt: Hlavní předností Krpata je barevná grafika a zajímavě vypadající nepřátelé. Zbytek je trochu horší - obnovující se čertíci jsou neskutečně otravní a nenechají nás bludiště v klidu zmapovat. Také chybí hudba. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat