Middle Ages: The Adventure
Vývojář: Milan Lopušný
Vydavatel: Milan Lopušný
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: RPG
Počet hráčů: 1
Middle Ages je
textové RPG se souboji inspirované
gamebooky série "Lone Wolf"
Joe Devera jako jsou Útok ze Tmy, Oheň na Vodě či Stín na Písku. V dávných dobách v Evropě existovalo království
Ariolu a protiváhou bylo společenství temných pánů z
Hellgradu. Jediné, co drželo temné rytíře na uzdě, byla
hůl s magickým kamenem. Ta byla však jednoho dne za pomoci černé magie odcizena a Ariol padl. V roli
potulného rytíře, který tuto invazi přežil, se pokusíme získat hůl zpět ze spárů temného pána, což by umožnilo založit nové království.
 |
Příběh #1 |
 |
Příběh #2 |
 |
Úkol je na světě |
 |
Výběr z předmětů |
Než vyrazíme, tak budeme muset učinit několik klíčových voleb. S sebou si můžeme vzít pět předmětů, přičemž na výběr jsou křesadlo, lano, lucerna, voskové svíčky, léčící lektvar, odvar z makovic, odvar z bažiny, pecen chleba, láhev vína a černý plášť.
Zvolit si musíme zbraň, kdy každá má "útočnost" a "sílu k útoku", což v překladu znamená útočné číslo a kolik síly (životů) se nám odečte před začátkem každého souboje. Na výběr jsou lovecká dýka (1/0), krátký meč (3/1), kostěný luk (4/0), kuše (4/0), široký meč (6/-10), válečná sekera (4/-4), oštěp (2/0) a bojová hůl (2/0). Jak je vidět, tak dýka, krátký meč, oštěp a hůl mají malý útok, takže se nevyplatí. Široký meč má sice nejvyšší útok, ale každý souboj nám ubere 10 síly, což je velmi nevýhodné. Nejlepší volbou tak jsou luk či kuše.
Dále si vybereme tři magické dovednosti - neviditelnost, dorozumívání se zvířaty, uzdravování, mistrovství v lovu, ovládání hmoty myšlenkou, nahlédnutí do budoucnosti, útok dušení silou, levitace a schopnost měnit podobu.
 |
Výběr zbraně |
 |
Výběr magických schopností |
 |
Informační stránka |
 |
Příkaz BOJ nevyužijeme ani jednou |
Putování pak začínáme se sílou 65 a 20 zlaťáky. Přehledové informace si můžeme zobrazit pomocí "I". Dalšími příkazy jsou VEZMI, POUZIJ, DEJ, KUP, ZAPLAT a PS, kdy tím posledním vyvoláme nabídku, z níž lze aktivovat jednu ze tří vybraných magických schopností. Je zmíněný i BOJ, ten je však k ničemu, jelikož souboje začínají automaticky.
Pohybujeme se klasicky pomocí prvních písmen světových stran. Kromě nich se ale jinak slova nedají zkracovat, což je škoda. Občas se také dostaneme do situace, kdy je třeba pomocí číslic 1 až 4 vybrat jednu z nabízených možností.
 |
Začátek hry |
 |
Smlouvání s vetešníkem |
 |
Krčma nesmí chybět |
 |
Občas je možné vybrat si z možností |
Souboje probíhají na předem určených místech a potvory se neobnovují. Výjimkou jsou některá
NPC jako třeba tři mniši, na které lze volitelně zaútočit. Naše postava kromě síly (životů) nemá žádné statistiky a není tu ani vývoj postavy. Souboje jsou primitivní, probíhají sice na kola, ale nemáme možnost jakkoliv ovlivňovat průběh. Na pozadí se pouze hází kostkami a porovnává se kdo komu ubere kolik životů. Za vyhraný souboj nezískáváme ani zkušenosti, ani peníze, takže je celkově lepší se jim vyhýbat.
Kromě standardních nepřátel typu medvěd, divočák či pes tu najdeme i podivnosti jako je "vigon", "aquaron", "popelák" či "menher". Od sebe se však liší pouze počtem životů.
 |
Mniši mi prozradili cenné informace |
 |
Bez schopnosti levitace se dál nedostaneme |
 |
Souboj |
 |
Bez glejtu to opravdu nepůjde |
Některé situace přímo volají po možnosti vyřešit je několika způsoby (např. psům hodit rybu či s nimi promluvit. Masivní vrata přeletět či použít schopnost ovládání hmoty), bohužel to ale hra neumožňuje a je vlastně docela lineární. Z předmětů se neobejdeme bez lana, hodí se také křesadlo a léčící lektvar, který přidá 8 síly. Zbylé předměty jsou k ničemu. Z magických schopností zase potřebujeme levitaci, ale kromě ní už lze na jednom místě využít už jen mluvení se zvířaty. Ostatní schopnosti nefungují a nedají se nikde použít.
Z toho vyplývá, že hru je nutné rozehrát několikrát a postupně zjišťovat jaké předměty a magické dovednosti potřebujeme. Lze se také dostat do situace, kdy nemáme dostatek peněz na potřebnou věc. Zde však existuje originální možnost za věc / službu nezaplatit, což druhou stranu pořádně naštve a zaútočí na nás.
 |
Konec říše |
 |
S poustevníkem uzavřeme obchod |
 |
Schopnost mluvit se zvířaty zde překvapivě nefunguje |
 |
Cikánka se vyzná v kouzlech |
 |
Mapa |
POSTUP HROU
Předměty - křesadlo, lano, léčící lektvar
Zbraň - kuše
Magické schopnosti - levitace, dorozumívání se zvířaty
Vypil jsem lektvar (POUZIJ LECICI LEKTVAR)(síla +8), ve vesnici u vetešníka nabídl za amulet jen jeden zlatý (KUP AMULET; ZAPLAT; 1), porazil jeho dogu a odešel. V krčmě jsem přisedl ke stolu a třem mnichům objednal pivo a kýtu. Zjistil jsem, že pro vstup do Hellgradu potřebuji glejt, který má poustevník. Zaplatil jsem hostinskému (ZAPLAT; 9) a vydal se k masivním vratům, které jsem překonal pomocí levitace (PS).
V maštali jsem našel páčidlo (VEZMI PACIDLO), hradbu trní jsem zapálil křesadlem (POUZIJ KRESADLO) a u kašny sebral kostru ryby (VEZMI RYBU). V domě na mě z díry vyskočil menher a po jeho poražení jsem si odnesl modrý krystal.
 |
Jediné místo, kde se dá použít schopnost mluvení se zvířaty |
 |
Temný pán |
 |
Tak to nevyšlo |
 |
To je lepší |
Vrátil jsem se zpět na start a pokračoval na východ, k poustevníkovi. Daroval jsem mu krystal (DEJ KRYSTAL) a na oplátku dostal glejt. Na západě jsem porazil divočáka a branku vypáčil páčidlem (POUZIJ PACIDLO). Na dvorku jsem psům hodil rybu (DEJ RYBU) a u cikánky si nechal za 10 zlatých udělat kouzlo (POUZIJ AMULET).
Na severu jsem na římse uvázal lano (POUZIJ LANO) a dostal se dolů. Strážným před vraty města jsem ukázal glejt a prošel. V temné chodbě jsem se od netopýra dozvěděl, že mám jít na západ (PS). Při souboji s temným pánem mi nejprve pomohlo kouzlo a pak jsem ho při férovém souboji sprovodil ze světa.
KONEC POSTUPU HROU
 |
Temný pán má velkou sílu, ale ani to mu nepomůže |
 |
Vítězství! |
 |
Více toho ve hře zabít nejde |
 |
Na závěr se dočkáme pentagramu |
Verdikt: Je škoda, že autor hru pořádně nedokončil a použít lze jen zlomek magických schopností a předmětů. Pokud by šly situace řešit vícero způsoby a souboje byly o trochu zajímavější, tak by se jednalo o dobrou hru.
Hodnocení: 4/10
Žádné komentáře:
Okomentovat