úterý 15. července 2025

Hra 1093: King Universe (1995)


King Universe
Vývojář: David Spilka
Vydavatel: Datri Software
Vydáno 1995 pro Atari 8-bit
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po nepovedeném Mrakodrapu (1993) se Datri Software pokusil o další strategickou hru, která se téměř jistě inspirovala v Galaktické Říši (1994). Tentokrát nebude naším cílem nic menšího než ovládnout všechny planety v naší hvězdné soustavě a stát se tak pomyslným "králem vesmíru". Planet je celkem 20 a kromě devíti reálných autor doplnil ještě 11 fiktivních v čele s planetou Datri. 

Na začátku zadáme zkratku naší společnosti, pod kterou se pak budou zapisovat naše planety. Ovládání je řešeno pomocí joysticku, kdy vybíráme možnosti z nabídky. Zpět se můžeme dostat přes "0" během zadávání hodnot. 

Hlavní menu

Daně řešit nepotřebujeme, protože tenhle mechanismus nefunguje

Průběh bitev už jednodušší být nemůže

Zvěd mi donesl informace o planetě Datri

V hlavním menu je na výběr z možností:
  • Daně - lze je zvýšit, snížit či si zobrazit přehledy, kdy standard je kolem 10 %. Tato mechanika však nefunguje - nedostáváme žádné peníze, takže není nutné toto vůbec řešit. 
  • Zvěd - musíme ho nejprve koupit, přičemž je podivně veden jako surovina. Poté ho můžeme vyslat na určenou planetu a dostávat od něj zprávy, případně ho dostat zpět z nějaké planety. 
  • Armáda - lze s ní útočit či jednotky přesouvat buď mezi hlavní útočnou a obrannou flotilou planety (jednotky, co zbydou jakmile odletíme), nebo se prostě přesunout na již ovládanou planetu. Samozřejmě nezbytné je i nové jednotky stavět - jedna loď stojí 10 milionů, 20 jednotek železa, 30 součástek, 12 plechu a 6 hmoty. 
  • Suroviny - kromě přehledu surovin na aktuální planetě můžeme i nakupovat a prodávat, přičemž nákupní a prodejní ceny jsou stejné, což je nesmysl a hru to velice ulehčuje. Ze surovin tu máme drahé kovy (356k za jednotku), železo (39k), součástky (127k), plech (31k), hmotu (1293k), nerostné bohatství (176k) a zvědy (1000k). 
  • Diplomacie - kromě přehledu lze uzavírat i mír či spojenectví. 
Každá planeta pak má svoje číslo, které musíme zadávat při rozdávání příkazů:
1 Enomr, 2 Gtia, 3 Fallo, 4 Jupiter, 5 Venuše, 6 Země, 7 Mars, 8 Merkur, 9 Saturn, 10 Uran, 11 Neptun, 12 Pluto, 13 Bak, 14 Fenom, 15 Ksi, 16 U608279, 17 Lena, 18 Igmat, 19 Boston, 20 Datri

Na začátku ovládáme pouze planetu Zemi a na účtu máme směšný milion, za což si můžeme koupit leda tak jednoho zvěda, což je asi nejlepší první krok. Bizarní je, že pokud chceme získat kompletní informace o aktuální planetě, tak stejně musíme vyslat zvěda a získat od něj report, jinak nevíme, kolik jednotek zde máme. 

Během zadávání příkazů se dějí náhodné události, které vidíme ve spodní části hlavního menu. Ostatní planety můžou útočit, stavět jednotky či praktikovat diplomacii. Bitvy jsou primitivní - pouze se porovná počet jednotek útočníka a obránce a vyšší číslo vyhrává. Vítězná strana přitom ztratí počet jednotek rovnající se počtu jednotek poražené strany. 

Každá planeta má náhodný počáteční stav útočné a obranné flotily, hodnoty se pohybují zhruba mezi 50 a 150. S útočnou flotilou o síle více jak 150 lodí tedy s jistotou vyhrajeme, pokud tedy obránce mezitím nestačil postavit dodatečné jednotky. 

Strategie k dohrání hry je jednoduchá - po ovládnutí planety stačí prodat veškeré drahé kovy a nerostné bohatství (k ničemu jinému jak prodeji neslouží), ze zbylých surovin postavit alespoň 100, ale ideálně 200+ lodí (chybějící materiály dokoupit), poté zbytek prodat (tzn. nechat na planetě čistou nulu) a odletět dál. Mezitím lze uzavřít mír či spojenectví s některými planetami, aby šance na útok na naše nebráněné planety byla menší. 

Zklamáním je, že po ovládnutí všech planet se nedočkáme závěrečné obrazovky, ale hra se prostě restartuje. 

Pluto útočí a zabírá Zemi

Je na čase porušit mír

Planeta Fenom je vydrancovaná, takže se svojí obří útočnou flotilou můžu pokračovat o dům dál

Verdikt: Uživatelské rozhraní je krkolomné a získávat potřebné informace je zbytečně složité. Mechanismy jsou velmi jednoduché a jakmile je dešifrujeme, tak není problém vyhrát a to také díky tomu, že inteligence nepřátel je téměř neexistující. 
Hodnocení: 2/10

1 komentář:

  1. Zaujala mě planeta GTIA - jak Ataristi dobře vědí, jde o jméno jednoho ze dvou videočipů v osmibitech Atari.

    OdpovědětVymazat