Autíčka
Vývojář: Jan Čurn
Vydavatel: Quetrax Soft
Vydáno 1995 pro DOS / Windows
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1 - 4
Stav: Dokončeno
Autíčka jsou netradiční závodní hra, která neprobíhá v reálném čase, ale na "čtverečkovaném papíře" (mám pocit, že jsem něco podobného také hrál ve škole s pomocí kružítka). Cílem je jednoduše projet trať, která tu je jediná a start je uprostřed nahoře.
Před začátkem si navolíme na kolik kol chceme závod jet, kolik se zúčastní hráčů (1 až 4), zapíšou se jejich jména a zvolí se barvy, jelikož každý hráč je znázorněn pouze barevnou čárou. Poté pomocí kláves "1", "3", "7" a "9" určujeme směr jízdy, nikdy ji ale nemáme úplně pod kontrolou, protože rychlost se počítá na pozadí, kdy zjednodušeně se dá říct, že čím více zatáčíme, tím více brzdíme a naopak jízda rovně nás zrychluje.
![]() |
Menší úvodní animace s vlající vlajkou |
![]() |
Info text a věčný boj s českou znakovou sadou |
![]() |
Volení barvy hráče |
![]() |
Začátek hry |
Dojet do cíle je poměrně úspěch, jelikož je téměř nemožné vyhnout se vyjetí z tratě, resp. "bouračce". Pokud se tak stane, tak jsme vráceni na okraj tratě, nicméně občas se také může stát, že vyletíme tak daleko, že se již nelze vrátit zpět a musíme závod přerušit. Těžko říci zdali je to bug či je zde limit na počet tahů, nicméně často se stává, že hra zahlásí "hráč dojíždí do cíle", i když jsme ještě kousek před ním.
Při hře více hráčů se tito střídají po každém tahu, což vede k velmi nepřehledným situacím, jelikož obrazovka je plná různých čar.
Technická poznámka - autor hru vytvořil v 11 letech v jazyce BASIC a posléze vše zkompiloval do jediného .exe souboru, což bohužel přineslo pár komplikací při spuštění na moderních Windows. Na těch se program odmítá spustit s tím, že jde o 16-bitovou aplikaci, což ovšem není pravda a proto Winevdm nepomůže. Nakonec se mi povedlo Autíčka rozchodit pouze ve VirtualBoxu s nainstalovanými Windows 98 SE. Ani česká verze OS a různé nastavování však nepomohlo, aby se české znaky v info textu zobrazovaly správně.
![]() |
Bouračka pořád dokola |
![]() |
Já dojel do cíle? |
![]() |
Hra více hráčů je totální chaos |
Verdikt: Je vidět, že jde o jeden z prvních pokusů autora, jelikož zpracování je jen základní a herní koncept moc nefunguje.
Hodnocení: 2/10
To su Bratri Kamenicki pocitam. Cize je nutne spustit ich memory resident program predtym, ako spustis tuto hru. Nasledne znakova sada bude fungovat. To bolo bezne riesenie v 90. tych rokoch.
OdpovědětVymazathttps://sk.wikipedia.org/wiki/K%C3%B3d_Kamenick%C3%BDch
Ale ked porovnavam tabulku na WIkipedii s tym screenshotom, tak to moze byt aj ine kodovanie. Ja som sa s Kamenickymi stretaval este bezne aj okolo 97, cize casovo by to sedelo.
VymazatPodle těch zobrazených znaků jde o kódování CP1250 (tedy již Windows) zobrazené jako CP882 (tedy jedna z variant Latin2 = oficiální české kódování pro MS-DOS od západních výrobců). Populární kód Kamenických v tom tedy tentokrát není, řešení bude ovšem podobné: Poladit natavení MS-DOSu ohledně znakové sady.
VymazatP.S. Ono to i historicky dává smysl, v době vzniku přišly Windows 95 stojící ještě na částečně integrovaném MS-DOSu, tedy použití CP1250 i v prostředí DOSu bylo zřejmě tehdy pro autora samozřejmé a funkční. Dnešní emulace se ovšem vrací k původnímu samostatnému MS-DOSu, kde byl default pro češtinu jiný.
VymazatTohle jsme hrávali na čtverečkovaném papíru, kdysi jsem také uvažoval že si to naprogramuji, ale na tom papíru je to asi zábavnější.
VymazatJak tak koukám na ty screeny, zřejmě půjde o zhruba stejný princip, jako i moje Bewesoft's Race (1991). Takový tehdejší školní evergreen.
OdpovědětVymazatTo mě taky při hraní napadlo, ale zapomněl jsem to do článku napsat :)
Vymazat