úterý 21. prosince 2021

Hra 621: Xonix (1991)


Xonix
Vývojář: Jan Hubička
Vydavatel: JahuSoft
Vydáno 1991 pro Unix
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po dlouhém boji se podařilo zprovoznit i tuto arkádu, vůbec první pro Unix operační systémy. Autor ji původně vytvořil v roce 1991 pro uzavřenou Unixovou platformu HP-UX a v roce 1993 ji upravil i pro Linux (proto je tento rok na úvodní obrazovce). Právě tato verze se dá dohledat, nicméně její spuštění je problematické. Naštěstí díky kolegům z Retroherny se zadařilo, konkrétně Sanqui provedl několik úprav, aby se hra dala spustit i na aktuálních Linuxových distribucích (Github). Např. pro Fedoru stačí nainstalovat balíček "libXaw". 

Autor Jan Hubička, který momentálně pracuje pro Matfyz na katedře aplikované matematiky, našel inspiraci ve verzi pro počítače Sharp, ta vycházela ze hry Xonix (1984) pro DOS, nicméně původní dílo tohoto konceptu se jmenuje QIX (1981) a vzniklo pro arkádové automaty, načež následovalo velké množství portů na další platformy a hra byla populární i na starších mobilních telefonech. 

Ukrajuji území

Zatím mám zabráno 63 % území, potřebuji 75

Vytváření "chlívků" je jedna z fungujících strategií

Mechanismy jsou jednoduché - se svojí černou tečkou začínáme v levém horním rohu obrazovky a snažíme se zabrat určité množství území tím, že ho ohraničíme. Aby bylo zabrání území dokončené, musíme se vrátit buď na okraj obrazovky nebo na již zabrané území. Do té doby za sebou zanecháváme modrou čáru - pokud se jí dotkne jedna z okolo poletujících červených koulí, tak přijdeme o život. Pohybujeme se pomocí kurzorových šipek na klávesnici.

V dolní liště vidíme:
  • počet zbývajících životů - začínáme s pěti a za dokončení úrovně dostaneme vždy jeden navíc. O život můžeme přijít také tím, že během ohraničování stiskneme opačný směr pohybu či se dotkneme modré čáry.
  • procento aktuálně zabraného území
  • limit - určuje kolik procent území je nutné obsadit, abychom postoupili do další úrovně. Začíná se na 75 %, ale postupně se zvyšuje. 
  • level - číslo aktuální úrovně. V první jsou dvě létající koule, s každým následujícím levelem jedna přibývá, což logicky zvyšuje obtížnost. 
  • skóre - přičítá se pouze po dokončení úrovně
Je také možné přidat do určené složky obrázky s příponou .gif a ty potom budou použity jako pozadí. Bohužel hra obsahuje bug, kdy program občas zamrzne při přechodu mezi úrovněmi. 

I když se to zdá nemožné, je nutné zabrat ještě dalších 6 % území

Výpočet skóre jsem úplně nepochopil

Verdikt: První kousek pro Unix-like systémy a poměrně zábavná hříčka. Škoda jen zamrzání programu. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat