neděle 12. prosince 2021

Hra 618: Zničte Saddáma Husajna (1991)


Zničte Saddáma Husajna
Vývojář: Michal Marek & Aleš Rada
Vydavatel: Maraex Soft
Vydáno 1991 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jakožto Martin Kovář, člen speciálního protiteroristického oddílu, se probouzíme po propité noci s pořádně pochroumaným žaludkem. Na videokazetě od vojenské tajné pošty nalézáme zadání další mise, kdy tentokrát půjde o zneškodnění Saddáma Husajna. Příběh je tedy inspirovaný válkou v Perském zálivu, která v roce 1991 zrovna probíhala. 

Hra je rozdělena na čtyři díly, kdy každý by samostatně vydal za samostatnou kratší textovku. Na konci každého najdeme vstupní heslo do toho následujícího, je tedy nutné je hrát popořadě. Autoři dílo prodávali za více než sto korun, přičemž každá kopie měla vlastní vstupní heslo, jež bylo k nalezení v přiloženém tištěném manuálu. 

Výběr z jednotlivých dílů

Nějaká ta propagace musí být

Autorské zákony se začínají brát vážně

Z příkazů tu najdeme ZKOUMEJ, SEBER, POLOZ, POUZIJ, STISKNI, OTEVRI, OPAKUJ, INVENTAR, přičemž slova se dají zkracovat na první tři písmena. Trochu matoucí je, že předměty se občas sbírají automaticky - např. při prozkoumávání skříně se sebere nalezená věc - a jindy je zase hráč musí vzít sám. 

Hra je rozsáhlá, nicméně není obtížná a poměrně svižně odsýpá. Jediné zásekové místo je ve druhém díle, kdy je těžké najít mikroprocesor, jelikož texty neposkytují dostatečnou nápovědu. Menší problém je i časový limit ve třetím díle, kdy musíme rychle nastoupit do letadla.

Příběh #1

Příběh #2

Začátek hry

Ve hře se postupně dostaneme z našeho bytu do města, poté na letiště, odkud odletíme do Rijádu v Saudské Arábii a následně ukradeným vrtulníkem do okupovaného Kuvajtu, kde musíme nalézt bunkr, ve kterém se náš padouch skrývá. 

Hra je koncipovaná způsobem, že během svého putování nalézáme velké množství hesel a informací, které si musíme zapisovat. Bohužel, pokud v jednom díle něco důležitého mineme, tak se může stát, že dojdeme do poloviny dalšího dílu a tam se zasekneme. Nepomůže nic jiného, než opakování předchozího dílu. Na konci 3. části se dokonce vstupní heslo do posledního dílu generuje podle předmětů v inventáři. Pokud tedy zapomeneme něco vzít, dostaneme jiné heslo, další část začneme s jinými předměty v inventáři a hra poté nepůjde dohrát. 

Detaily mise jsem se dozvěděl z videokazety

Konečně jsem zprovoznil vysílačku

Mapa

POSTUP HROU
ZAČÁTEK 1. DÍLU
Zapnul jsem televizi (ZKO TEL) a z kazety zjistil rozkazy. Sebral jsem svůj diář (SEB DIA) a kartičku (SEB KAR), kterou jsem prozkoumal (ZKO KAR) a našel svoje údaje - Martin Kovář, agent "053230 US-ART". Jelikož jsem na začátku z kalendáře zjistil, že mám dnes svátek, tak mi bylo jasné, že je 11. listopadu 1990. Otevřel jsem diář (OTE DIA) na správném dnu (11.11.1990) a prozkoumal danou stránku (ZKO STR). Dozvěděl jsem se svoje úkoly a heslo "FUK-001536-A5" k trezoru. 

Ve sprše jsem prozkoumal skříňku (ZKO SKR) a našel štětku na holení (SEB STE), která se ale po bližším prozkoumání (ZKO STE) a rozdělání (OTE STE) vyloupla jako teleskopická anténa. Na WC jsem prozkoumal splachovač (ZKO SPL) a v nalezeném igelitovém pytlíku (SEB PYT) našel (ZKO PYT) konektory. V ložnici jsem sebral papírovou krabici (SEB KRA), otevřel ji (OTE KRA) a uvnitř našel kabel (SEB KAB) a klíčky od auta (SEB KLI). Otevřel jsem skříň (OTE SKR) a našel baterii, kterou jsem pomocí konektorů a kabelu (POU KON) spojil s vysílačkou. Poté jsem připojil anténu (POU ANT) a vysílačku použil (POU VYS) - dostal jsem heslo "OR-LIK" do budovy s trezorem a heslo "09911111" pro vstup do budovy vojenské správy. 

V garáži jsem prohledal skříně (OTE SKR) a nalezený kanystr s benzínem (SEB KAN) nalil do svého auta (POU KAN). Stiskl jsem tlačítko pro otevření vrat (STI TLA), nastartoval auto (POU KLI) a šlápl na pedál (STI PED). 
KONEC 1. DÍLU

Konec prvního dílu

V trezoru jsou další potřebné věci

Už zase HIV?

ZAČÁTEK 2. DÍLU
Vstupní heslo = "H-PEN-02345-US"

Ve skladu s materiálem jsem prozkoumal zboží (ZKO ZBO), sebral papírovou škatuli (SEB SKA), prohledal ji (ZKO SKA) a našel páječku (SEB PAJ). V severní části jsem opět hledal (ZKO ZBO) a našel prezervativ. Prohledal jsem ještě elektrosoučástky (ZKO SOU) a našel mikroprocesor. Vyšel jsem ven, prohledal koš (ZKO KOS), sebral krámy (SEB KRA), prozkoumal je (ZKO KRA) a našel drát

Pokračoval jsem do budovy označené cedulkou s číslem 13. Vyjel jsem výtahem nahoru, vložil heslo "OR-LIK" a heslo trezoru "FUK-001536-A5" - získal jsem pistoli a disk. Vydal jsem se do domu s číslem 12. Uvnitř jsem zastřelil agenta a sebral konektor (SEB KON). Vrátil jsem se k autu, kde na mě čekala žena. Zbavil jsem se jí použitím prezervativu (POU PRE). Nasedl jsem do auta (POU KLI) a odjel do Spálené ulice. 

V prodejně televizí jsem shlédnul vysílání (ZKO TEL) a zjistil jméno kapitána Leška. Poté jsem šel do vrátnice budovy, identifikoval se svým označením (053230 US-ART) a dostal se až k počítači. Připravil jsem pájku (POU DRA), připojil disketovou jednotku (POU PAJ), vložil mikroprocesor (POU MIK) a konečně počítač zapnul (POU POC). Z disku jsem zjistil heslo "HABRCET-001" pro vstup na území Saudské Arábie. 

Autem jsem odjel (POU KLI) na OVS, řekl heslo "09911111" a vyžádal si kapitána (LESKEM). 
KONEC 2. DÍLU

To zní jako prácička pro mě!

Co si člověk neopraví...

Čekal jsem, že získat práci bude těžší

ZAČÁTEK 3. DÍLU
Vstupní heslo = "H-PEN-93521-US-ART"

Koukl jsem na informační tabuli (ZKO TAB) a zjistil, že musím do východu "F". Pasovou kontrolu jsem obešel tím, že jsem otevřel poklop kanálu (OTE KAN) a sešplhal dolů, na letištní plochu. Nastoupil jsem do letadla a připoutal se (POU PAS). 

Na letišti v Rijádu jsem mužům řekl heslo (HABRCET-001) a ubytoval se v hotelu. Sebral jsem koženou tašku (SEB TAS), prozkoumal ji (ZKO TAS) a našel munici (SEB MUN), pistoli (SEB PIS) a samopal (SEB SAM). Na chodbě jsem otevřel dvířka (OTE DVI) a našel hasící přístroj (SEB PRI). V pokoji č. 3 jsem ve skříni (ZKO SKR) našel lano (SEB LAN), které jsem uvázal u sebe v pokoji (POU LAN) a oknem se dostal na římsu. Odtud jsem se dostal do pokoje č. 1, kde jsem našel uniformu (SEB UNI) a šroubovák (SEB SRO). 

Přes římsu jsem se dostal až na plošinku, kde jsem otevřel dveře kontrolní skříně výtahu (OTE DVE) a dotáhl pár šroubů (POU SRO). Vrátil jsem se zpět do hotelové chodby a nastoupil do výtahu. Stiskl jsem tlačítko (STI TLA) a vyjel do vyšších pater. Použil jsem hasící přístroj (POU PRI), stiskl opět tlačítko (STI TLA) a vystoupil na střeše. 
KONEC 3. DÍLU

Konec 3. dílu

Vzlétnout s helikoptérou není jednoduché

Oklamal jsem je

ZAČÁTEK 4. DÍLU
Vstupní heslo = "88898181-US-ART"

Vyšplhal jsem na stříšku, sebral vak-padák (SEB VAK), prošacoval spícího pilota (ZKO PIL) a sebral průkaz a nálepky. Nastoupil jsem do vrtulníku, podíval se na ovládací panel (ZKO PAN) a postupně mačkal tlačítka (STI ZLU TLA; STI CER TLA; STI MOD TLA; STI ZEL TLA) a nakonec zatáhl za páku (STI PAK), takže jsem se vznesl do vzduchu. 

Letěl jsem stále na sever, u hranic samopalem zneškodnil hlídku (POU SAM) a přistál (STI PAK). Po přistání jsem vše vypnul (STI BIL TLA) a vystoupil. Natankoval jsem palivo (POU ZAR), nalepil irácké nálepky (POU NAL) a opět nastoupil. Použil jsem kruhový přepínač (POU PRE) a opět se vznesl (STI ZLU TLA; STI CER TLA; STI MOD TLA; STI ZEL TLA; STI PAK). Následoval jsem hlídkový letoun na sever a nad bunkrem vyskočil s padákem (POU PAD). 

Oblékl jsem si uniformu (POU UNI) a na severu zabil vojáka (POU PIS). Na jeho kartě (ZKO KAR) jsem našel heslo "ASTAKIDY". Šel jsem na jih a hlídce předložil průkaz (POU PRU). Prozkoumal jsem pancéřové dveře (ZKO DVE) a zadal heslo (ASTAKIDY). V pracovně u stolu jsem stiskl nejdříve zelené tlačítko (STI ZEL TLA) a jakmile se objevil Saddám, tak i červené (STI CER TLA). 
KONEC 4. DÍLU
KONEC POSTUPU HROU

Jsem hňup...

Tak ne, jsem vysoce inteligentní člověk!

Vítězství!

Verdikt: Rozsáhlá textovka rozseknutá na čtyři části s námětem války v Perském zálivu. Největším problémem je právě toto rozdělení, kdy hráč může něco v jednom díle minout, což vede ke slepé uličce v dalším díle. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat