středa 14. srpna 2019

Hra 351: Trudnaya Doroga (1989)


Trudnaya Doroga
Vývojář: Jan Vondrák
Vydavatel: BlackSoft
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Úvodní obrazovka trochu mate tím, že název je napsán v azbuce - "Trudnaya doroga" znamená něco jako "obtížná cesta" - takže by se mohlo zdát, že se nejedná o českou hru, nicméně na svědomí ji má Jan Vondrák alias BlackSoft.

Příběh se točí okolo tajných dokumentů, které nám ukradl hrabě de Beelek a ukryl je na svém hradě na ostrově Qwough. Na nás je se na hrad dostat a přinést je zpět a to do 8 hodin večer, protože pak se setmí a nastává konec hry, jelikož nás sežerou hladoví vlci.

Příběh
Začátek
Některé obrazovky jsou doplněny obrázkem

Na pozadí tedy běží čas, který má vliv i na další věci ve hře. Pokud někam přijdeme pozdě, tak už tam nenajdeme důležitý předmět a můžeme v podstatě hru rozehrát znovu, protože jsme ve slepé uličce. To se mi samozřejmě při prvním hraní stalo, ale pokud se nemýlím, tak se toto naštěstí objevuje ve hře jen v jednom případě. 

Ovládání je řešeno klasicky, přes vypisování příkazů, přičemž parser neumí zkracování a příkazy tedy musíme psát celé. Respektive přijde mi, že stačí prvních 5 písmen, což je ale ve finále téměř to samé. Jedna ze zvláštností je, že se zde můžeme pohybovat ne do čtyř, ale do osmi světových stran (přibyl severovýchod, jihozápad, atd.) + také nahoru a dolů, což dost komplikuje mapování a to zvlášť, když hra ve druhé polovině okolo hradu jakoby ztrácí logickou návaznost obrazovek, takže na obrazovku jdeme třeba na východ a vracíme se zpět chůzí na sever. 

Žebřík bez zapálení ohně není vidět
Další kroky vedou za babou Jagou
Quarlymordaktylus není žádný máslo

Některé obrazovky jsou doplněny jednoduchými obrázky, které pěkně dokreslují scénu. Obtížnost je v první polovině poměrně nízko, ale ve druhé části v hradu se zvyšuje a to hlavně díky různým pastem, které na hráče čekají. Například zmíněné časové omezení, kdy otrokyně odnese čaj z kuchyně v 17:00, takže pokud hráč přijde později, tak se může ošklivě zaseknout. Trezor a pytlík se střelným prachem je další nehezká past. 

Na některých místech může být vzhledem k absenci slovníku příkazů trošku těžší přijít na správný tvar příkazu, ale po troše zkoušení se to dá a nenajdeme tu nic extrémně těžkého. 

Chaloupka na kuří nožce
Baba mi poskytla neocenitelnou pomoc
A máš to !
Mapa

POSTUP HROU
Vzal jsem sirky (VEZMI SIRKY), u hráze zvedl stavidlo (ZVEDNI STAVIDLO) a sebral univerzální paklíč (VEZMI PAKLIC). Na vrcholu skály jsem díky němu otevřel bedničku (OTEVRI BEDNICKU) a našel pochodeň (VEZMI POCHODEN), kterou jsem zapálil (ZAPAL POCHODEN) a vydal se do jeskyně. Tam jsem otevřel dveře (OTEVRI DVERE) a za nimi sebral plesnivého ježka (VEZMI JEZKA). 

Krásný hrad
Hlídač s bazukou
Zvládl jsem 40 % hry, než mi hrabě rozpáral břicho

U ohniště jsem zapálil dříví (ZAPAL DRIVI) a po žebříku vyšplhal nahoru, kde jsem prozkoumal pergamen (PRECTI PERGAMEN) a odložil sirky s pochodní (POLOZ POCHODEN, POLOZ SIRKY). Došel jsem k chaloupce, vylezl nahoru a předal babce ježka, za což jsem obdržel skafandr. Vydal jsem se na břeh jezera, oblékl skafandr (OBLEKNI SKAFANDR) a potopil se na dno, kde jsem otevřel dveře (OTEVRI DVERE) a rychle se vrátil zpátky nahoru, kde jsem zase skafandr svlékl (SVLEKNI SKAFANDR), odložil si paklíč (POLOZ PAKLIC), znovu si skafandr oblékl (OBLEKNI SKAFANDR), potopil se, prošel dveřmi, vzal meč (VEZMI MEC) a rychle se vrátil (SVLEKNI SKAFANDR; POLOZ SKAFANDR). Vzal jsem opět paklíč (VEZMI PAKLIC) a pokračoval dále. 


Zásekové místo s čajem o páté
Černá otrokyně odnesla čaj
Pomsta byla sladká

S těžkým mečem jsem došel k příšeře jménem Quarlymordaktylus a zabil ji (ZABIJ QUARLY). Vypadly z ní štípací kleště (VEZMI KLESTE). Obešel jsem hrad a na cestě přeštípal plot (PRESTIPEJ PLOT; POLOZ KLESTE). Vlezl jsem dovnitř a přes zahradu se dostal do kuchyně, kde jsem sebral bílou tabletku (VEZMI TABLETKU) a hodil ji do čaje (DEJ TABLETKU - nutné udělat před 17:00). Počkal jsem, dokud otrokyně čaj neodnese a vydal se po schodech do jídelny, za kterou jsem našel skříň. Tu jsem odsunul (ODSUN SKRIN) a vešel do tajného pokojíku. 

V trezoru nic není
Našel jsem dokumenty !
Zahradník mě prokoukl

Zde jsem si přečetl dopis (PRECTI DOPIS), sebral tajné dokumenty (VEZMI DOKUMENTY) a vyhodil je v předchozí místnosti z okna (VYHOD DOKUMENTY). Odešel jsem přes zahradu z hradu a pod oknem dokumenty sebral (VEZMI DOKUMENTY). Vrátil jsem se na začátek, cestou jsem ještě sebral odloženou pochodeň (VEZMI POCHODEN), abych se ve tmě nezabil. Na břehu ostrova mě uvítala delegace a prohlásila mne národním hrdinou. 
KONEC POSTUPU HROU

Okno, kterým jsem dokumenty vyhodil ven
Vítězství !!! Delegace mě prohlásila národním hrdinou
Skončil jsem ale jako "neznámý blbeček"

Verdikt: Jedna z těch povedenějších textovek, které by slušelo trochu lepší ovládání a příběh. 
Hodnocení: 4/10

Žádné komentáře:

Okomentovat