Rebel: Boj o Moc
Vývojář: CyberAlliance (Zdeněk Pletka & Kamil Kutina & Roman Průcha)
Vydavatel: JRC
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Strategická hra
Počet hráčů: 1 - 5
Stav: Dokončeno
Rebel je tahová strategie, kterou sami autoři v manuálu přirovnávají k Battle Isle (1994). Ocitáme se v depresivním světě, kde lidé přestali věřit v dobro a řídili se jediným zákonem a to zákonem síly. Nejmocnějším vládcem se stal Zorgan, pán chaosu, a zbytek světa si rozdělilo pět nejlepších vojevůdců - rytíř Ison, nelidský Gurhan, kouzelník Nithor, odvážný Admon a zákeřný Gall. Ti všichni toužili po spojenectví se Zorganem, aby získali alespoň část jeho síly. Pán chaosu ale oznámil, že se hodlá spojit pouze s tím nejlepším, a tak se rozpoutal krvavý boj o moc.
K dispozici je buď kampaň pro jednoho hráče skládající se z osmi misí, nebo lze zvolit volnou hru, kdy proti sobě může hrát až pět hráčů, případně se některé strany ujme počítač. Zvolit si lze velikost mapy i počet měst. Vše se ovládá myší.
Hru distribuovalo na třech disketách JRC za 490 Kč a prodávána byla i CD32 verze za 790 Kč. Přikládán byl krátký manuál, který byl spojený s protipirátskou ochranou. Ta se objevovala jak při spuštění hry, tak i mezi misemi a bylo vždy nutné najít určený očíslovaný čtverec a správně zadat jeho barvu.
![]() |
| Zorgan, pán chaosu, ve své věži |
![]() |
| Tohle neskončí dobře |
![]() |
| Démonický pohled |
![]() |
| Protipirátská ochrana |
![]() |
| Menu |
V kampani si na začátku musíme zvolit svého vojevůdce, rozdíly mezi nimi jsou však minimální. Každý má k dispozici 12 jednotek, kdy prvních pět je pro každého stejných, ty zbývající se liší hlavně vzhledem a statistiky mají velmi podobné.
Jednotky můžeme trénovat pouze ve městech, která jsou již buď na mapě, nebo můžeme stavět nová za 120 zlatých. Každé má tři úrovně - vesnice, hrad a město - a za 40 zlatých je můžeme vylepšovat, což má vliv jak na dostupné jednotky, tak na příjem (3 až 5 zlatých/kolo/město - nutno ale započíst i "základní příjem" 6 zlatých, takže např. s jednou vesnicí dostaneme 9 zlatých/kolo). Výcvik lze přerušit stiskem obou tlačítek myši nad městem a vybráním volby "zrušit".
U jednotek rozlišujeme pohyblivost (kolik akčních bodů mají na kolo), útok, životy, dobu potřebnou na tréning a jejich cenu. Dělit je můžeme na normální, magické (mnich, čaroděj) a speciální (zedník, katapult). Zatímco zedník může vytvářet stavby jako jsou zdi (blokují pohyb nepřátel), pevnosti (zvyšují obranu jednotky), zlaté doly (zvyšují příjem, ale lze je stavět jen na předem daných nalezištích zlata) či nová města, katapult je dokáže naopak zničit (ale jen pokud na nich není žádná jednotka, což je poměrně zvláštní).
Mnich se pak může naučit maximálně první tři kouzla, čaroděj jich zvládne všech sedm. Oba mají omezené zásoby many, která se sice doplňuje, ale poměrně pomalu. Z kouzel tu najdeme ohnivou střelu (základní útočné), magickou střelu (silnější verze za více many), otrávený oblak (plošné kouzlo na 2x2 políčka), ohnivý déšť (silnější plošné), rychlost (zvýší pohyblivost dané jednotky), léčení a vyvolání démona, který je velmi silný, nicméně vydrží jen jedno kolo a při vyvolávání může čaroděje zabít.
Ne všechna kouzla jsou ale dostupná od začátku - záleží totiž ještě na hodnosti jednotek, které se zvyšují s každým vyhraným soubojem. Mnich tak má na začátku pouze ohnivou střelu a až po dvojitém povýšení se dostane ke všem třem kouzlům. Pro nemagické jednotky se zvyšuje útok.
![]() |
| Výběr postavy |
![]() |
| Každá mise má brífink |
![]() |
| Začátek hry |
![]() |
| První mise je primitivní |
Každá z osmi misí má určitý úkol, např. získat území, zničit pevnost, zastavit postupující vojsko či osvobodit vězněného mudrce, ve finále jde ale stejně vždy o to zničit všechny (většinu) nepřátelských jednotek a obsadit všechna města. To se děje jednoduše tak, že na ně vkročíme se svojí jednotkou a pokud není bráněno, tak ho předěláme na svoje. Ve většině případů se tam ale nachází jedna až čtyři nepřátelské jednotky, které nejprve musíme přemoci, přičemž město poskytuje bonus k obraně, čili útočníci jsou vždy v nevýhodě. Toto se stává jednou ze základních taktik - vždy je lepší krýt se ve městě či v pevnosti a odrážet útoky.
Souboje probíhají automaticky a není tu žádná speciální obrazovka - prostě se spustí jednoduché animace jednotek, porovnají se jejich statistiky a roli hraje i náhoda. Výsledkem může být zničení buď jedné či obou jednotek. Výhodu mají mnich a čaroděj, kteří mohou nejprve z dálky seslat kouzla a po vypotřebování many ještě zaútočit "na blízko". Kouzlení je ale bohužel zdlouhavé, jelikož často je k dispozici pouze první kouzlo, které způsobuje malé poškození a zároveň stojí málo many, takže lze vykouzlit několikrát.
![]() |
| Zedník umí postavit čtyři stavby |
![]() |
| Probíhající souboj |
![]() |
| Žoldák nabízí své služby |
![]() |
| Graf síly armády |
Svoje kolo ukončíme kliknutím na obrázek vojevůdce v levém horním rohu. V horní liště jsou pak vedle něho ještě ikonky s ukazatelem hodnosti vybrané jednotky, disketa pro ukládání a nahrávání pozic, informace s grafy (stavy vojsk, peněz a smluv), tlačítko pro vybrání další jednotky a vlaječka pro otevření okna s diplomacií, což je další klíčová možnost. Lze totiž uzavřít dočasné příměří, ale vždy jen s jedním protivníkem. Musíme navrhnout dobu a také částku, kterou jsme ochotni zaplatit. Druhá strana pak může přijmout či odmítnout naší nabídku. Přehled smluv vidíme v pravém horním rohu, kde jsou erby jednotlivých stran. Diplomacie se dá úspěšně zneužít v náš prospěch, ale v některých misích jsou aliance již předem dané, což je činí daleko těžší.
Dále zde vidíme počet zbývajících kroků označené jednotky, její životy, manu a stav konta daného vojevůdce. Během souboje se ukazatel many vymění za ukazatel životů druhé jednotky.
Do taktiky se promítá i typ terénu, kdy přesun po louce stojí jeden akční bod, přes les/kopce dva a přes hory dokonce čtyři. Vodu pak nelze překročit vůbec. Jednotky se vždy snaží jít nejkratší cestou k cíli, takže je občas vhodné manuálně tyto obtížné terény obcházet. Pathfinding je bohužel špatný a v některých situacích nejsou jednotky schopny projít přes úzká místa, takže je opět nutné navigovat ručně po menších krocích.
![]() |
| Nepřítel je naprosto dokonale obklíčen |
![]() |
| Zahlcení nepřátelskými mágy |
Nepřátelské tahy jsou neuvěřitelně zdlouhavé a často jsou jednotky nesmyslně posouvány jen o jedno políčko. Stejně zdlouhavé jsou závěry misí, kdy už je jasné, že vyhrajeme, ale stejně musíme naší zkázu dokončit.
Špatný je i balanc obtížnosti, kdy hlavně šestá mise byla neuvěřitelně těžká a dohrál jsem ji až po několika hodinách a desítkách pokusů a to pouze s neustálým ukládáním a nahráváním po sebemenší chybě. Důvodem zřejmě je, že mise se z části náhodně generují a já měl smůlu na velmi nevýhodné počáteční rozestavění, ostatní mise byly ve srovnání s touto výrazně jednodušší.
Pomohly mi i náhodné události, kdy občas uslyšíme zachechtání a daná strana získá náhodný bonus zlaťáků, což je obrovská výhoda, jelikož právě stav pokladnice je klíčový. Svoje služby může nabídnout žoldák, který se za 20 zlatých zapojí do bojů. Najdeme tu i český dabing s hláškami jako "výroba", "smlouva" či "vyhrál jsi" a slušnou hudbu.
Ke hře jsem vytvořil video ukazující začátek a závěr hry.
První recenze se objevila v časopisu Level 11 z prosince 1995. Rebel byl označen jako "první slušná komerční česká hra". Kritická slova zazněla ohledně protipirátské ochrany, kdy se stačí jednou splést a hra nedovolí pokračovat. Shrnutí bylo: "Dobrá česká hra, dobře naprogramovaná, dobře nakreslená, dobře vymyšlená. Co víc byste chtěli? Je jasné, že hodnocení ani nemůže být jiné než dobré" a hra si opravdu odnesla slovní hodnocení "dobrá".
V časopisu Amiga Review 13 z února 1996 hra získala 70 %. Autor pochválil "perfektní grafiku", plynulý scrolling, hudbu a zvuky. Postěžoval si taktéž na protipirátskou ochranu a nesedící barvy (fialová v manuálu, modrá ve hře) a padlo přirovnání ke hře Death Or Glory: Das Erbe Von Morgan (1994).
V časopisu Excalibur 53 z dubna 1996 dostal Rebel hodnocení 76 %. I tady byla kritizována protipirátská ochrana a padla zajímavá zmínka o tom, že hra byla původně distribuována s chybným manuálem s přeházenými čísly stran, což hráčům překonání ochrany dost zkomplikovalo. Negativně bylo přijato i grafické zpracování, které "není hodno Amigy 1200" a dabing s přemírou ozvěny. Pochválena byla hratelnost a hudba. Shrnutí bylo: "Rebel nedosahuje celkové kvality svých zahraničních předchůdců, nicméně zábava je to hlavní a tady ji najdete."
Technické okénko:
V emulátoru byly problémy s ukládáním pozic při instalaci hry na HDD (chyba "disketa je plná"), což by z hlediska rychlosti bylo samozřejmě lepší. Musel jsem tedy zvolit variantu pouštění hry z disket. Abych se vyhnul jejich neustálému přehazování, tak jsem v emulátoru aktivoval všechny čtyři floppy drives a namountoval do nich tři diskety se hrou. Čtvrtá byla naformátovaná disketa pro ukládání, která se musí jmenovat "Save.adf". Bohužel hra v emulátoru padá, takže je vhodné během misí neustále svůj postup ukládat. Na originální Amize tyto problémy nejsou.
![]() |
| Výběr z kouzel |
![]() |
| Trénování jednotek |
![]() |
| Po pravé straně je samotný Zorgan |
![]() |
| Osmá mise je poslední |
![]() |
| Vítězství! |
Verdikt: Zajímavá tahová strategie, jejíž největší slabinou je inteligence počítačových protivníků. Kvůli částečně náhodnému generování map se s trochou smůly může v kampani objevit i extrémně těžká mise, kterou téměř nejde dohrát, což je přesně to, co se mi stalo. Hra v emulátoru navíc padá, což v součtu zavinilo, že jsem Rebela na několik týdnů odložil a jen s nechutí se k němu vracel, nicméně na původním hardwaru je vše v pořádku, takže toto negativum nepromítám do závěrečného hodnocení.
Hodnocení: 5/10


























Já nedávno na internetu našel nějakou verzi upravenou pro emulátor RetroBat. Tam jsem zkoušel různý psí kusy, jako aby pět počítačů hrálo proti sobě na největší mapě a asi po čtyřech hodinách, co jsem se hrou strávil, mi to v tom spadlo jen jednou.
OdpovědětVymazatHra se mi vizuálně líbila, škoda je toho ozvěnovýho minimalistickýho dabingu a hudba nemusela být v takových krátkých smyčkách.
Inteligence mi nepřišla špatná. Když byl jeden z nepřátel obklíčenej, tak hned dělal smlouvy, nebo se stahoval a pálil za sebou město, heh. Ale je pravda, že klasickou kampaň bych se nepokoušel dohrát, když nemusím.
Já měl opačnou zkušenost - počítač vymlátil jedno město a místo aby ho obsadil, což by pro něj dávalo smysl, tak ho místo toho zničil. Hlavně ale jde o to, že vůbec neumí koordinovat útoky a když jsou velikosti armád vyrovnané, tak nemá šanci. Nabízení příměří mi přišlo náhodné, i když zřejmě se na pozadí nějak vyhodnocuje síla potenciálního spojence.
Vymazat