Twilight: Krajina Tieňov
Vývojář: Lubomír Dekan & Radoslav Javor & Norbert Grellneth & Miloslav Bahna
Vydavatel: Ultrasoft
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Sci-fi point & click adventura od autorů hry Il Noma Della Rosa (1993), které se Twilight v jádru podobá. Do tvůrčího týmu přibyl ještě L. Dekan a hudebník N. Grellneth a spolu vytvořili na poměry ZX Spectra audiovizuálně výjimečný titul, který je co se týče objemu dat zhruba 6x větší než je obvyklé a proto musel být rozdělen na několik postupně dohrávaných částí.
V animovaném intru sledujeme hlavního hrdinu, kapitána vesmírné lodi Daidalos, jak se v roce 2801 nachází nedaleko hvězdy Arctur v souhvězdí Pastýře. Jakožto jediný člen první mezihvězdné výpravy se po první 205 let dlouhé hibernaci a po splnění své mise začíná připravovat na návrat na Zemi. Ulehne opět do hibernační kóje a probouzí se (zřejmě po dalších 200 letech) na oběžné dráze Země. S nikým se však nedaří spojit, a tak nastupuje do přistávacího modulu, který má však nehodu a havaruje. V tom okamžiku se ho ujímáme my a vydáváme se zjistit, co se s lidstvem stalo.
Twilight je poslední titul distribuovaný společností Ultrasoft. Byla prodávána jak kazetová, tak disketová verze a to za 199 Sk.
![]() |
| Menu |
![]() |
| Každé správné dílo začíná nějakým chytrým citátem |
![]() |
| Kosmická loď Daidalos |
![]() |
| Příběh |
![]() |
| Hlavní hrdina aktivuje hibernační kóji |
Na začátku si musíme zvolit způsob ovládání a to na joysticku, nebo na klávesnici, kdy výchozí nastavení "O", "P", "Q", "A" pro směry a "M" pro aktivování kurzoru si můžeme předefinovat na vlastní ovládací klávesy. Dále využijeme i mezerník pro přerušení výpisu popisků, což se hodí pro přeskočení již viděných textů.
Zprvu je zvolena možnost CHOĎ/JDI, kdy v tomto režimu přímo ovládáme chůzi postavy. Ta se však může pohybovat pouze po horizontální ose, případně vcházet do dveří. Pomocí určené klávesy se přepneme do módu kurzoru s nímž pohybujeme po obrazovce a v dolní části vybíráme z příkazů SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, PROZKOUMEJ, JDI, STISKNI, HOVOŘ a MENU. Poté musíme vybrat správné místo / předmět v aktuální lokaci, případně v inventáři, který má čtyři sloty.
![]() |
| Po probuzení vypadá loď v pořádku |
![]() |
| Nástup do přistávacího modulu |
![]() |
| Opouštění mateřské lodi |
![]() |
| Vzhůru na Zemi! |
![]() |
| Začátek hry |
Otravné je, že pro sebrání či použití předmětu musí stát postava velmi blízko a nedojde k místu sama. V menší míře je přítomný i pixelhunting, kdy je snadné přehlédnout např. louži u robota. Vzhledem k nízkému počtu předmětů a aktivních míst hra není obtížná, ale vzhledem ke své sci-fi povaze je občas těžké odhadnout k čemu některé věci slouží (elektronický mozek), takže občas dochází k tradiční metodě "všechno na všechno".
Program je rozdělený na intro, tři části hry a outro. Po dokončení každé části se dozvíme vstupní kód pro tu další - MEGAPOLIS, STELLARIS, ENIGMA. Autoři byli vzhledem k použitému objemu grafiky omezeni co se týče počtu obrazovek, kterých tu je konkrétně 17, 11 a 10. Bohužel téměř polovina jsou opakující se chodby, jež měly zřejmě navodit pocit většího světa, ale jsou spíše zbytečné a zdržující.
Pochválit se dá převážně povedená hudba a atmosféra. Zvláštní jsou závěrečné titulky, kdy je z nějakého důvodu dopodrobna rozepsáno kdo dělal co na jednotlivých scénách.
![]() |
| Laser montážního robota by se mohl hodit |
![]() |
| Jízda výtahem |
![]() |
| Dostupná operace na centrálním počítači |
![]() |
| Vstupní kód do druhé části |
Hra byla vydána v době, kdy se u nás osmibitové počítače již dostaly na okraj zájmu, tudíž nevzniklo příliš článků. V časopise Excalibur 49 se objevilo preview, kde autor zmiňuje, že se jedná o "dosud největší tuzemský projekt na ZX Spectrum." Kromě zmínky o potřebě neustále dohrávat data z kazety se objevila i chybná informace, že každá ze tří částí má víc jak 20 místností. Chválena byla hudba a grafika, která není jako v ostatních hrách skládaná z omezeného množství prvků jako skládačka.
Twilight nicméně slavil i menší úspěch v zahraničí, což můžeme soudit podle toho, že se v roce 1999 objevil ruský a v roce 2004 pak i anglický překlad.
![]() |
| V hangáru |
![]() |
| Ve špatně viditelné kaluži čekal vzkaz |
![]() |
| Mapa |
POSTUP HROU
POSTUP 1. ČÁST
Prohledal jsem vchod modulu a sebral kontejner. Došel jsem k robotovi a pomocí kotoučové pily z něho odřízl laser. Z jeho středové části jsem také sebral palivový článek, který jsem ihned vložil do kontejneru a ten pak do generátoru vedle dveří a stisknutím ovladače je otevřel. Uvnitř jsem laserem vyřezal otvor do dveří výtahu a sjel dolů. V levé části chodby jsem našel místnost s centrálním počítačem, odblokoval všechny systémy a vrátil se nahoru.
Stiskl jsem tlačítko na ovladači druhých zavřených dveří poblíž a vstoupil. Na pravém konci chodby jsem z razícího robota sebral elektronický mozek a vrátil se nahoru. Mozek jsem použil na vstupní interface u dveří na západě a vstoupil.
KONEC POSTUPU 1. ČÁST
![]() |
| Počet obrazovek se navyšuje pomocí zbytečných dlouhých chodeb |
![]() |
| Řídící systém GCCS6 vysvětluje co se stalo s lidstvem |
![]() |
| Kosmická loď Prometeus |
![]() |
| Letová příručka |
POSTUP 2. ČÁST
Vstupní kód: MEGAPOLIS
Ze stěny jsem sebral páčidlo a vypáčil jím automat na jídlo, z něhož jsem získal minci. V kaluži v pravém rohu jsem našel vzkaz s kódem teleportu E938261K. Zapamatoval jsem si je a vzkaz zahodil. Vypáčit se dala také bezpečnostní schránka, z níž vypadla zbraň. Zahodil jsem páčidlo a zbraní střelil robota, ze kterého jsem vyrval síťku a záznamový disk. Do ovladače teleportu jsem vhodil minci, zadal kód cílové stanice E938261K a vstoupil do teleportu vlevo.
Rozstřílel jsem druhý ovladač teleportu, zahodil zbraň a sebral baterii. Tu jsem hned vložil do síťky pro vytvoření aktivní ochrany. Na východě jsem ze země sebral "anti-g" (poblíž písmene C), stiskl nouzové ovládání dveří, otevřel je a skočil dolů. V zakázané zóně mě u vstupu ochránila vyrobená ochrana, takže jsem prošel až k řídícímu systému, odpověděl "ano" a po rozřešení záhady lidstva vložil záznamový disk do záznamového zařízení. Vrátil jsem se nahoru k nouzovému ovládání a tentokrát vybral "kód nouzového teleportu".
KONEC POSTUPU 2. ČÁST
POSTUP 3. ČÁST
Vstupní kód: STELLARIS
Z přihrádky vlevo jsem sebral flašku a minci, na zemi se válela karta. Do ovladače dveří vpravo jsem vhodil minci, prošel chodbou doleva na konec, do identifikátoru vložil kartu a vstoupil na kosmickou loď Prometeus. Ze země jsem sebral knihu - příručku, prostudoval ji a usedl na velitelské křeslo vpravo. Hlasovým ovládáním jsem zadal příkaz ODLET, zvolil automatické zadání souřadnic přes AUT a do ovládacího pultu přede mnou vložil záznamový disk se souřadnicemi. Zbývalo jen vyslovit souhlas s odletem "ANO".
KONEC POSTUPU 3. ČÁST
Vstupní kód pro outro: ENIGMA
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
| A letíme! |
![]() |
| Poletíme teď Daidalosem nebo Prometeem? |
![]() |
| Na orbitě Saturnu se nachází poslední lidská kolonie |
![]() |
| Podivné titulky rozdělené na jednotlivé scény |
Verdikt: V tomto případě rozhodně vítězí forma nad obsahem. Na poměry ZX Spectra velmi dobré audiovizuální zpracování a slušná atmosféra na straně jedné, avšak poněkud krátká a průměrná samotná hra na straně druhé. V porovnání s naprostou tuzemskou osmibitovou špičkou jako je trilogie Pedro (1992), Inferno (1993), Quadrax (1994) či Towdie (1994) tomu přeci jen něco chybí.
Hodnocení: 5/10


























Žádné komentáře:
Okomentovat