středa 5. listopadu 2025

Hra 1128: The Legend of Gasoria (1995)


The Legend of Gasoria
Vývojář: Petr Nejedlý (Heekend) & Libor Nejedlý & Martin Stříbrný (Mastr)
Vydavatel: Penline
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jak název, tak úvodní obrázek odkazují na známou point & click adventuru The Legend of Kyrandia (1992), v tomto případě ale máme co do činění s klasickou textovkou. Kdysi vzkvétající ostrov Gasoria jednoho dne obsadil zlý kouzelník Garoth. S pomocí zlé stvůry jménem Skrol a svého mocného vojska vyplenil celou zemi a usadil se v Černé tvrzi, odkud plánuje vládnout celému světu. Na ostrov se vydal jeden mladý chlapec, jeho loď však ztroskotala. A právě jeho se ujmeme, když se probíráme v noci na pláži a vydáváme se vstříc dobrodružství. 

Logo Penline

Příběh

Začátek hry

Nestabilní most

Game over

Hru ovládáme myší, kdy v pravém dolním rohu vybíráme z příkazů JDI, PROZKOUMEJ, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, INVENTÁŘ, LOAD, SAVE a EXIT. V pravém horním rohu vybíráme předměty či směry, kdy se většinou bohužel nepohybujeme klasicky do světových stran, ale volíme možnosti jako "do lesa", "k pěšině", "po cestě", apod., což značně komplikuje orientaci a hlavně vytváření mapy. 

Další zvláštností je, že nelze kombinovat předměty v inventáři. Musíme vždy jeden položit na zem a pak druhý vybrat z baťohu. Nést můžeme až 20 věcí, což se může zdát hodně, ale ani to nestačí, jelikož celkový počet předmětů ve hře je opravdu vysoký, když řada z nich slouží pouze ke zmatení. 

Obrazovky občas doprovázejí ilustrace

Vybírání předmětu

Copak nás asi čeká ve věži

Omylem jsem zašlápl nějakou žábu

Herní svět je poměrně rozlehlý a kromě lesů se podíváme i na velký statek, do věže, tvrze, projedeme se kajakem po řece a jezeru, dostaneme se do mokřin, hor, jeskyní a nakonec i do zmíněné Černé tvrze. Z postav potkáme jen polomedvěda Brolomira, kořenáře Harimira, kováře, netvora Skrola a samozřejmě samotného Garotha. Přechody mezi obrazovkami jsou občas doplněny obrázky, což je vítané oživení, jejich kvalita ale není vysoká. To stejné se dá říci o hudbě, která slušně podkresluje atmosféru, ale bohužel pokud nepočítáme intro, tak tu najdeme jen jedinou skladbu, jež se brzy oposlouchá. 

Hra se dá v podstatě rozdělit na dvě poloviny, kdy v té první hledáme šest kamenů, které vložením do mechanismu spustí provazový most, přes nějž se dostaneme dále. Ve druhé polovině zase musíme připravit čtyři kouzla tím, že seženeme ingredience a uvaříme je v hrnci, což samozřejmě není jednoduché, protože přísady jsou rozmístěny po celé mapě. 

Jak brzy vyjde najevo, budeme muset najít šest kamenů

Jedna z nápověd

Vzhůru do tvrze

Na něco takového bych v temné chodbě narazit nechtěl

Hádanky jsou většinou logické, nicméně obtížnost je kvůli již zmíněnému velkému množství předmětů vysoká, jelikož možných kombinací je opravdu mnoho. Nepotěší nutnost prozkoumávat věci několikrát - extrémem je kamenná pláň, kde předměty objevíme na základě náhody, tzn. najdeme je třeba až na desátý pokus. 

Na několika místech lze zemřít, takže je vhodné pozici často ukládat. Lze se dostat i do slepé uličky, kdy hru není možné dokončit, např. když přesekneme lano na mostě, položíme předmět v řece, načež se nenávratně potopí či nás v bludišti přepadnou rytíři a nemáme u sebe léčivou bylinu. Solidním podrazem je i bylina Fuinil, kterou musíme okamžitě vložit do krabičky, jinak se rozpadne, což jsem zjistil až na konci při přípravě kouzla, načež jsem musel hru rozehrát znovu. 

Ke hře jinak nejsou k nalezení téměř žádné informace a zřejmě ani nevyšel žádný článek v časopisech. Podle neověřených informací vývoj trval přes dva roky. 

Souboj se Skrolem

Kniha kouzel obsahuje klíčové recepty

Ošklivý podraz s vadnoucí bylinou

Mapa

POSTUP HROU
V lese jsem v jehličí našel sekeru a pomocí ní udělal z kusů dřeva lišty. Ve stromu jsem objevil květ stromu, mezi chaluhami střep, který jsem pokapal šťávou z květu a pak ho vložil do bambusu, čímž jsem vyrobil flusačku. Lištami jsem opravil most a přešel. Strom v cestě jsem pokácel sekerou a v něm našel křesadlo. Na rozcestí jsem se vydal odbočkou, medvěda uspal flusačkou, do shnilé ohrady udělal díru, tu prozkoumal a našel pěšinku k věži, sebral kus provazu a došel na dvůr statku. 

U budky jsem v nádobě našel shnilé maso, vlezl dovnitř, škrtl křesadlem a přečetl si nápovědu "Na sever od hor je kajak". U zvoničky jsem na zvon přivázal provaz, zazvonil a v dálce se otevřel průchod ke studni. Před domem jsem vzal lavičku a použitím na okno ji pod něho postavil. Před kůlnou jsem objevil medvědí zub, uvnitř výbušninu. Pavučinu jsem zapálil křesadlem a prošel do kouta, kde se válela kosa, veslo a pilník. Tím jsem přepiloval zámek od domu a vešel dovnitř. V chodbě stála na stole lucerna, pod koberečkem se ukrýval klíček, kterým jsem odemkl bednu, přečetl si na listině "Vrátka se neotvírají jak je zvykem" (viz zvonička), petrolejem naplnil lucernu a křesadlem ji zapálil. Ve skladu jsem objevil mast na hmyz a vyskočil oknem ven. Zahodil jsem sekeru, flusačku, pilník, klíček, křesadlo a petrolej. 

Medvěd zahradník

Nejhorší část hry, kdy je nutné pláň prozkoumat náhodně krát pro nalezení předmětů

Konečně je úkol s kameny hotov!

Těch bylinek začíná být nějak moc

Opustil jsem dvůr a neznámou pěšinou se dostal k železným dveřím. Na ty jsem použil výbušninu, zapálil ji lucernou a po výbuchu pod kupou trámů našel netvora, jenž mi předal mečík. Na vrcholku věže se také nacházelo vědro. Vrátil jsem se k domu a vydal se ke studni, po cestě sebral kamínek. U studny jsem objevil kladku, na vědro přivázal provaz a to pak na kladku. Do studny jsem ještě hodil kamínek, abych poznal jak je hluboká a skočil dovnitř. Ve slepé uličce čekala lopata, s níž jsem odházel zavalený vchod a před tunelem objevil klíč od tvrze. 

Vylezl jsem téměř na začátku a vrátil se na rozcestí, odkud jsem tentokrát šel dál po pěšině, vlk sežral shnilé maso a zdechl. Jeho mrtvolu jsem rozpáral mečíkem a našel první peníz. Bodláčí jsem pokosil kosou a z ukazatele se dozvěděl o potoku šesti kamenů. Na západě jsem 2x prozkoumal velký strom a kromě rostliny Driathil jsem z nápisu získal nápovědu, že pro boj s kouzelníkem potřebuji kouzlo Humbil. U pařezu jsem našel hrnec pro přípravu kouzel, nechal jsem ho tam ležet. Vrata tvrze jsem odemkl klíčem, vběhl do věže, v jídelně sebral brnění a v patře narazil na Skrola. Po krátkém rozhovoru jsem ho zapíchl mečíkem, sebral medailon a odešel. 

V mokřinách nalezneme mapu bludiště, což se bude hodit později

Na runách je proroctví

Inventář se poněkud zaplnil

Geniální převlek ze špinavého hadru

U keře jsem objevil plod, v horním levém rohu tvrze byl v trávě kámen 1, v pravém horním rostlina Strongtil, v kůlně zase kuš prut. U kamenné zdi jsem použil medailon, sebral kus jmelí, mečíkem přesekal plevel, prohlédl si náhrobní kámen Kohira, prohledal mohylu, 2x lopatou rozkopal kupu hlíny a našel kámen 2 a knihu kouzel, kterou jsem prostudoval a zjistil ingredience ke čtyřem kouzlům. Opustil jsem tvrz, zahodil kosu, klíč, mečík a poblíž hrnce si odložil knihu a ingredience Driathil, Strongtil, plod a kus jmelí. 

Od rozcestí jsem se tentokrát vydal na sever, do desky vložil kámen 1 a 2, v horách střelil kuší sokola, prolezl otvorem ve skále, v jeskyni několikrát prohledal krápníky, dal rostlinu Fuinil do nalezené krabičky, na pláži kromě pírka našel i důlek v písku, lopatou vykopal kámen v písku a získal kámen 4. Použitím vesla na kajak jsem se dostal na řeku, pod větvemi našel houbu, na klidné řece jsem prutem ulovil rybu. Na ostrově jsem ve srubu našel polomedvěda, po rozhovoru mu vrátil medvědí zub a dostal kámen 5. Vzal jsem také vosk a ze skalky pampelišku. Pokračoval jsem na další pláž, u vysoké skály utrhl rostlinu Uryl a několikanásobným prohledáním kamenné pláně našel kámen 6 a krumpáč. Vrátil jsem se přes kajak ke skále a krumpáčem vykopal kámen 3. Kameny 3, 4, 5 a 6 jsem pak vložil do desky, což spustilo provazový most na sever. Odhodil jsem krumpáč, prut, veslo, kuši a poblíž hrnce ingredience Uryl, pampelišku, vosk, rybu, houbu, pírko a krabičku (s Fuinilem). Pak jsem konečně přešel přes most na sever. 

Černá tvrz

Kovář vyzradil tajný vchod do tvrze

Horší básničku jsem neslyšel

Vaření kouzla v hrnci

U ohniště jsem našel rukavice, lopatou oddělil trochu popele a zatím ho nechal ležet. Na západě jsem našel rostliny Ithilin a Drumil, prohlédl mokřiny a našel odbočku na jih, kde byla kromě listu Ginga v díře stromu ukryta také mapa bludiště. Lucernou jsem zapálil suché rákosí a odhalil cestu na severozápad. Vydal jsem se však zatím na severovýchod a u shnilých stromů objevil smůlu a hůl. U dalších byla zase kůra a opodál rostlina Brithil. Na komáry jsem použil mast na hmyz a sebral mrtvého komára. Dále byl v keři druhý peníz a v kopcích rostlina Stabilin. Od spáleného rákosí jsem se tentokrát vydal na severozápad a pomocí rukavic sebral z leknínu žábu. U kopců byla rostlina Sarebras, v horách jsem vlezl do jeskyně, sebral rostlinu Solstal a použil ji na krystaly, čímž se v nich vytvořil otvor. Na konci jeskyně jsem objevil rostlinu Himil a prozkoumal runy s varovným "tvrz, bludiště, netopýři, kotel, postava, kostlivec". Vrátil jsem se k ohništi a zahodil lopatu, mast, rukavice a Solstal. 

Připravit všechna čtyři kouzla je pěkná makačka!

Přepadení od dvou rytířů v bludišti a bug s výpisem textu

V závěrečné lokaci je nutné najít všechny páky

Můžeme jít třeba do p...

Močál na severu jsem překonal díky holi. Sebral jsem kus hadru a u cesty objevil pěšinku na sever, kde byla rostlina Amarthil. Stráže u brány jsem přelstil díky převleku z hadru. Promluvil jsem si s kovářem a uplatil ho pomocí penízku, díky čemuž jsem se dozvěděl o tajném vchodu do Černé tvrze přes nedalekou studnu. Nejprve ale bylo třeba se připravit. Promluvil jsem s kořenářem a druhým penízkem ho také uplatil, čímž jsem se dozvěděl pořadí kouzel. Sebral jsem koření, čtyři láhve a u ohniště vyměnil hůl za popel. 

Bylo na čase připravit podle knihy v hrnci čtyři kouzla a následně je přelít do lahví:
Humbil: Strongtil, Driathil, rybí tuk (ryba), Brithil, Amarthil, popel
Valrauk: Himil, Fuinil (v krabičce), jmelí, žabí stehýnko (žába), komár, Uryl
Maegrist: plod z temného keře, Sarebras, mléko z rostliny (pampeliška), koření, pírko, list Ginga
Gurthlith: sušená kůra, Ithilin, smůla, včelí vosk, houba, Stabilin

Vrátil jsem se do kovárny a skočil do studny. Na rozcestí mě zranili dva černí rytíři, takže jsem si musel ránu vyléčit pomocí rostliny Drumil. V bludišti jsem se poté vyhýbal pastím a přehodil šest pák. V západní části se tím otevřela tajná stěna, za níž se skrýval trůn temného Garotha. Po rozhovoru jsem na něj postupně použil kouzla Humbil, Valrauk, Maegrist a Gurthlith a sprovodil toto zlo definitivně ze světa. 
KONEC POSTUPU HROU

Proroctví z run se vyplnilo

Garoth se nás snaží přetáhnout na svoji stranu

Slunce je největší moc ve vesmíru

Vítězství!

Verdikt: Fantasy textovka se solidní atmosférou, v níž budeme míchat kouzla a zápolit se zlem. Záporem je až příliš vysoký počet předmětů, nestandardní směry chůze, trochu nevyladěné ovládání a nutnost prozkoumávat věci vícekrát. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Tak to gratuluju k dohrání, myslím, že jsi poslední člověk v týhle zemi, nebo na týhle Zemi, kdo to kdy dohrál. Naprostej obdiv. Já jsem to zkoušel několikrát a dycky mě to nebavilo.

    OdpovědětVymazat