čtvrtek 23. ledna 2025

Hra 1035: Das Adlernest (1989)


Das Adlernest
Vývojář: Martin Kadlčík & Petr Kadlčík & Antonín Veselka
Vydavatel: UBMK
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Nečeský název hry vychází z Orlího hnízda, které bylo vybudováno jako úkryt pro Adolfa Hitlera. My se ale ocitáme v roce 1990, kdy jakožto Joe Taylor z Los Angeles pracujeme pro CIA, přičemž naším úkolem bude dostat se do této opuštěné pevnosti v Alpách a najít zde poklad a hlavně tajné dokumenty, jejichž zveřejnění by bylo pro mnoho vlivných lidí velmi nepříjemné. 

Autoři a menu

Příběh

Instrukce

Začátek hry

Všechny dostupné příkazy jsou po celou dobu viditelné v horní části obrazovky, konkrétně jde o PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOŽ, POUŽIJ, OTOČ, NASTUP, NAPLŇ, STISKNI, INV a SLOVNIK, kdy ten neslouží pro vypsání slovníku příkazů, ale můžeme jím překládat německé nápisy. 

Slova se dají zkracovat i na méně jak tři písmena, nicméně občas se může vyskytnout problém jako např. v případě klíč vs klika. Bohužel zadávání příkazů je pomalé, protože hra neběží příliš rychle. Inventář je omezený na maximálně sedm předmětů. 

Příkaz SLOVNIK tentokrát překládá z němčiny

I AM DEATH!!!

Už o tom píšou i v novinách

Výtah nefunguje

Na začátku nás vysadí vrtulník a poté se budeme celou dobu pohybovat v prostorách Hnízda. Autoři zjevně čerpali inspiraci v Indiana Jonesovi, najdeme tu dokonce i odkaz na Podraz 3 (1986), kdy musíme pomocí ASCII tabulky dešifrovat kód 104 105 101 114 na slovo "HIER". To může být pro některé hráče největší oříšek, jinak jsou hádanky logické a obtížnost je trefena ideálně. 

Nalezneme zde i pojízdný transportér, který po opravení můžeme využít a do něhož můžeme dokonce i naložit věci. Jeho použití ovšem nakonec není nezbytné, díky čemuž můžeme část hádanek přeskočit, což působí trochu jako bug. Najdeme zde i dva konce, kdy ten špatný získáme pokud odejdeme bez hledaného pokladu. Hru doprovází několik hudebních skladeb a zvukových efektů. 

Mapa

POSTUP HROU
Prohledal jsem krabici (PRO KRA) a našel lano (VEZ LAN) a svítilnu (VEZ SVI). Pod důlním vozíkem (PRO VOZ) byla zase baterie (VEZ BAT), kterou jsem vložil do svítilny (POU BAT). V chodbě jsem objevil skafandr (VEZ SKA), u studny si ho oblékl (POU SKA) a na dně studny v pouzdře (PRO POU) našel klíč (VEZ KLI). U prohnilých desek jsem k trámu přivázal lano (POU LAN), sebral rozbušku (VEZ ROZ) a pokračoval po žebříku nahoru. V místnosti se zbraněmi jsem ukradl kulomet (VEZ KUL) a plechovku oleje (VEZ PLE). Pokračoval jsem dolů a v místnosti s kostrami sebral plynovou masku (VEZ MAS). 

Alespoň něco

Část s transportérem je nepovinná

Tlačítka na velitelském stanovišti

Na klíči je kód

Došel jsem až do strojovny nákladního výtahu a naolejoval mechaniku výtahu (POU PLE). Výtah ovšem stále nefungoval, a tak jsem našel kanystr (VEZ KAN), ze sudu nabral naftu (NAP KAN), nalil ji do agregátu (POU KAN), nahodil motor (OTO KLIK) a ve spojovací chodbě ještě spínačem zapnul světla (OTO SPI). Ještě jednou jsem naplnil kanystr naftou (NAP KAN) a poté konečně nastoupil do výtahu a sjel do podzemí (NAS). 

Nejprve jsem do transportéru nalil naftu (POU KAN) a odložil si do jeho nákladního prostoru věci (POL KAN; POL KUL; POL ROZ; POL SKA; POL SVI). Klíčem jsem odemkl dveře velitele (POU KLI) a uvnitř tlačítkem odstřelil pár dveří (STI TLA) a stiskl páku (STI PAK). Zpět u výtahu jsem sebral akumulátor (VEZ AKU), ve skladu chemických látek nasadil plynovou masku (POU MAS) a z nádoby nalil elektrolyt do akumulátoru (POU NAD). Ten jsem poté připojil k motoru transportéru (POU AKU) a tím ho zprovoznil. 

Zadávání hesla ke dveřím

Bingo!

Jízda transportérem

A dveře ven jsou otevřeny

Ve skladišti jsem našel rukavice (VEZ RUK), u pancéřových dveří jsem potřeboval heslo. Prozkoumal jsem klíč (PRO KLI) a našel čísla 104, 105, 101, 114, z čehož jsem podle ASCII tabulky vyluštil slovo HIER. Za dveřmi jsem se zmocnil truhly zlata (VEZ TRU), pytle diamantů (VEZ PYT) a bedny s tajnými dokumenty (VEZ BED). Slezl jsem na malou plošinku a otočením kohoutu (OTO KOH) vypustil vodu. 

Vlezl jsem do transportéru (NAS) a jel dál až na plošinu nákladního výtahu. Zde jsem klíčem odemkl skříňku (POU KLI) a výtah spustil. Dojel jsem až na konec, sebral opět kulomet (VEZ KUL) a rozbušku (VEZ ROZ) a vystoupil. Našel jsem skříňku s vysokým napětím, nasadil rukavice (POU RUK) a zapojil rozbušku (POU ROZ), čímž se odpálily pancéřové dveře. Konečně jsem vystoupil ven z pevnosti, kulometem postřílel bandu lotrů (POU KUL) a jel si užívat své bohatství. 
KONEC POSTUPU HROU

Nezbytné závěrečné přepadení od "záporňáků"

Špatný konec

Dobrý konec

Vítězství!

Verdikt: Solidní textovka inspirovaná Indiana Jonesem. Obtížnost i délka jsou ideální, jen je škoda, že hra neběží nejrychleji, což je cítit hlavně při zadávání příkazů. 
Hodnocení: 4/10

2 komentáře:

  1. Vypadá to pěkně. Jen mě lehce pobavil anachronismus s tabulkou ASCII v pevnosti z druhé světové (ASCII je až ze 60. let). Leda že by tedy hrdina nebyl první, kdo pevnost propátral...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nu což, v Pirátech z Karibiku III si taky lord Becket dává do čaje kostku cukru. Há há.

      Vymazat