neděle 19. ledna 2025

Hra 1034: Players (1989)


Players
Vývojář: Zdeněk Valečko
Vydavatel: Zdeněk Valečko
Vydáno 1989 pro ZX Spectrum
Žánr: Vzdělávací hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Players je sbírka her, kterou autor přihlásil do soutěže Třineckých železáren v roce 1989 a umístil se na děleném druhém místě společně s logickou hrou Pepa v Dole (1989), nicméně jelikož se neudělovalo první místo, tak v podstatě vyhrál. 

Najdeme zde šest menších her, které otestují zdali bychom byli vhodní pro určité profese, konkrétně skladník, technolog, elektronik, konstruktér, programátor a ředitel. Každá hříčka je jiná a proto je otázka do jakého žánru Players jako takové vlastně zařadit, nakonec jsem se rozhodl pro vzdělávací hru, jelikož se hráč může naučit např. názvy částí pece či elektrotechnické značky. 

V hlavním menu si kromě prohlížení tabulek nejlepších výsledků pro jednotlivé profese či celkové skóre můžeme i tabulky uložit či nahrát, případně definovat vlastní ovládací klávesy, kdy potřebujeme jen čtyři směrové a jednu pro aktivaci. Dále lze spustit jednotlivé či všechny hry. 

Tabulka rekordů

Skladník musí mít hlavně rychlé reakce

Nový rekord!

Kdepak je asi odpich železa?

Co se týče jednotlivých her:
  • Skladník - postřehová minihra, kdy se vždy uprostřed náhodně objeví jeden z nápisů olej, petrol, šrouby či oxygen načež musíme stisknout správnou směrovou klávesu podle okolních obrázků. Podle reakční doby získáváme body, kdy nejvíce je 40 a dobré skóre je 30. Celkem 25 kol. 
  • Technolog - vidíme schéma železáren, dole se zobrazí název její části a stiskem písmene ji musíme správně přiřadit
  • Elektronik - kvíz o 10 otázkách, přiřazení vyobrazené značky, zkratky či termínu
  • Konstruktér -  konstruktér plošných spojů, kdy posouváním musíme složit obrázek po vzoru "Patnáctky". Zde ale nemáme 15, ale rovnou 64 dílků a časový limit 60 minut. Navíc tu nejsou čísla, ale nepřehledné části plošných spojů. Jen pro masochisty, naštěstí se dá přeskočit klávesou "0". 
  • Programátor - rozhodně nejzajímavější minihra, která na první pohled evokuje robota Karla. Jedná se ale přece jen o něco jiného. Zadávat můžeme vždy jen jeden příkaz. S robotem pohybujeme pomocí příkazů RIGHT, LEFT, BACK (otočení o 180°), STEP (pohyb daným směrem o X polí). Přes ACTIVATE aktivujeme box HELP, odkud po klasické hádance s ASCII tabulkou získáme inicializační kód pro jednu ze čtyř výrobních linek v horní části obrazovky. Pro jakou záleží z jaké strany k boxu HELP přistoupíme. Do každé linky můžeme dát jen dva z materiálů 1-8. Přistoupíme tedy k materiálu Mx, pomocí příkazu GET ho dostaneme doprostřed a poté příkazem PUT u správné linky zahájíme výrobu. Vypíše se čas, po který musíme čekat. Následně příkazem GET výrobek vezmeme a u boxu ET ho exportujeme přes PUT. Tím doplníme jeden dílek loga železáren a vyhráváme jakmile je složené celé, přičemž se hraje na co nejmenší počet instrukcí. 
  • Ředitel - strategická hříčka, kdy musíme plánovat výrobu na základě objednávek po dobu 12 měsíců. Je moudré mít nějakou skladovou zásobu, ale musíme brát ohled také na stav pokladny a náklady. Pro nízké náklady je ideální neměnit radikálně výrobu. Ovládáme zadáváním čísel, kdy např. "-10" znamená snížení výroby o 10.000 kusů, podrazem jsou ovšem kladné hodnoty, kdy znaménko "+" se v použité znakové sadě napsat nedá a zadat místo toho musíme před číslem mezeru, což zřejmě nikoho nenapadne. 

Vědomostní kvíz pro elektroniky

"Patnáctka" pro konstruktéry

Je to robot Karel? Ano i ne

Složené logo TŽ VŘSR Třinec

Pro každou minihru získáváme určitý počet bodů a buď se můžeme umístit v jednotlivých disciplínách a nebo v hlavní tabulce, kde se všechny bodové zisky sčítají. Zkritizovat lze jednoznačně zmatenost, kdy u robota není jasné co máme vlastně dělat, a ovládání, jež je často těžkopádné a např. u ředitele je problém vůbec přijít na to, jak zadávat kladné hodnoty při změně výroby. 

Ředitel musí hlavně umět plánovat

Zapisování jména do tabulky nejlepších

Mickey je zaměstnanec měsíce

Verdikt: Nesourodá sbírka hříček, které ale vlastně nejsou moc zábavné, nejzajímavější je minihra "programátor" s robotem. 
Hodnocení: 2/10

2 komentáře:

  1. Tentokrát budu za hnidopicha, ale je to tedy 1988 nebo 1989? A pod jedním z obrázků má asi být spíše "TŽ VŘSR" (Třinecké Železárny Velké Říjnové Socialistické Revoluce - jeden z historických názvů podniku).

    OdpovědětVymazat