sobota 4. listopadu 2017

Hra 132: Plutonia (1987)


Plutonia
Vývojář: Martin Sústrik
Vydavatel: Sibylasoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Sybilasoft byla slovenská skupina vydávající textovky - zatím jsem tu měl pouze Fuksoft (1987), ale další budou velmi brzy následovat. Jeden z členů této skupiny - Martin Sústrik dělal také hry na vlastní pěst a z nějakého důvodu je podepisoval jménem Sibylasoft - tedy názvem s obrácenými "i/y". Některé weby tento rozdíl ignorují a dávají vše pod první název, já to na Master game listu zaznamenám pod názvem, který uvedl autor. 

Made in Czechoslovakia
Příběh
Seznam použitelných příkazů

Hra samotná je hodně, ale opravdu hodně nepovedená. Nejdříve stručně k příběhu - vžijete se do role archeologa, který se účastní výpravy za účelem prozkoumat v Amazonském pralese neznámou starověkou stavbu. Na průzkum poslali nejprve vašeho přítele Fredyho, který se ovšem nevrátil, a tak posílají vás, abyste ho našli. 

Příběh sice hezký, ale v průběhu hry nenajdete absolutně nic, co by nějak korespondovalo s "neznámou starověkou kulturou", ba naopak. V lokacích najdeme věci jako je dynamit, záchodová mísa, stará holínka a potkáme zde např. čerta či bezhlavého rytíře. Co to má být? 

Také bych z nastíněné zápletky očekával, že v podzemních patrech už kromě Fredyho žádnou další postavu nepotkám. Najednou ale vidím jakéhosi R. Žišku, P. Čejku, B. Kotvase - co to je za lidi a proč se poflakují v místech, kde by nikdo být neměl? Samotný průběh hry vůbec nekoresponduje s úvodním popisem příběhu, který jakoby patřil k úplně jiné hře. 

Začátek hry
Smrt přichází záhy
Otravné omezení nosnosti

Autor se přiznává k inspiraci Fukovým Pokladem 2 (1985), což byla v té době už překonaná hra. Mapa je stejně jako v Pokladu rozdělena na jednotlivá patra, kdy každé má 5x5 políček, jen v nejhlubším patře jsou lokace pospojované. Mezi patry se pohybuje tak, že vylezete "dírou" buď nahoru, nebo dolů. Orientace je velmi obtížná, protože jednotlivá políčka nemají unikátní popis. Všude je pouze text typu "si v 1. podzemí" a tím to hasne. Záchytnými body jsou tedy jen průlezy do dalších pater a poházené předměty. 

Jakýkoliv feedback hráči chybí i při používání předmětů - např. dáte nějaké postavě alkohol, aby vás pustila dál, ale hra toto nijak nekomentuje. Nevíte tedy pořádně, co se ve hře vlastně děje a musíte prostě jen tak uhodnout, že se někde za postavou otevřely dveře.

Každopádně toto všechno jsou menší věci oproti tomu hlavnímu problému - tahle hra je dost zabugovaná. Začal jsem si kreslit vlastní mapu, ale velmi rychle jsem skončil. Průběžný výsledek nedával smysl. Byl jsem z toho naprosto zmatený, a tak jsem začal googlit - ostatní už naštěstí zjistili, že pohyb na jih v některých případech posune hráče na západ

I s touto vědomostí jsem se ale nemohl dostat dál, načež jsem po dlouhém zkoumání zjistil, že kvůli dalšímu bugu musím položit lampu na zem, aby mě hra nechala vyšplhat do vyššího patra. Od té chvíle jsem byl ze hry už dost otrávený a zanechal jsem kreslení vlastní mapy - ta, kterou vytvořil Mop, je dostatečná a zvýrazňuje všechna políčka, kde lze narazit na zabugovaný pohyb, takže si jí dovolím zde použít. 

Mapa hry; Autor: Mop

POSTUP HROU:
Hned na začátku jsem běžel do SV kouta pro svíčku, kterou jsem vyměnil za svojí lampu. Tu jsem tam nechal ležet. Vydal jsem se do JZ rohu, kde byla díra ve stropě a vyšplhal jsem do přízemí. Zde jsem si ničeho nevšímal a na severní straně opět vyšplhal výše, tentokráte 1. patra, kde jsem v JZ rohu sebral lano. Nakonec jsem naposledy vyšplhal a to do nejvyššího patra - do věže. Zde jsem v JV koutě sebral C2H5OH (ethanol) a pádil jsem zpátky na začátek. 

Tentokrát jsem se vydal o patro níže, kde jsem si nevšímal klíče a šel jsem rovnou k R. Žiškovi, u kterého jsem položil nádobu s ethanolem, za což mě pustil dál, do nižšího patra, ve kterém jsem si nevšímal dynamitu a šel ještě níže. Ve 4. podlaží jsem potkal B. Kotvase, který mi prozradil, že můj přítel tudy prošel před pár hodinami. Nic dalšího se zde dělat nedalo, a tak jsem se vydal do nejhlubšího - 5. podzemí. 

B. Kotvas
Pozor na krokodýly!
Konečně jsem Fredyho našel!

Zde jsem sebral starou holínku, kus masa a svěcenou vodu a vydal se do jeskyně ke krokodýlům. Na ty jsem použil holínku a rychle prošel dál. Bezhlavého rytíře jsem si nevšímal a šel až k útesu, kde jsem použil lano pro jeho překonání. A pak... konečně jsem našel Fredyho, ze kterého jsem dostal jen jedno slovo. "Jíst!". Položil jsem tedy před něj kus masa a řekl mu, ať laskavě pohne zadkem, protože na něj ostatní nahoře čekají. 

Vydali jsme se tedy směrem k východu, ale ještě jsme museli znovu obejít krokodýly. Proto jsem použil svěcenou vodu na čerta, ze kterého zbyl jen kolomaz, který jsem sebral a na hladové krokodýly ho hodil. To nám umožnilo projít dál a vrátit se až na startovní políčko, kde jsme vyšplhali ven. 
KONEC POSTUPU HROU

Vytrpěné vítězství! Zkusit hrát znovu? Ha! To raději skočím z okna.

Verdikt: Je to zabugované, chybí popisky obrazovek, chybí jakýkoliv feedback na akce hráče, hádanky nedávají absolutně smysl, nemá to hlavu ani patu. Tohle je jedna z nejhorších textovek, co jsem kdy hrál. 
Hodnocení: */10

3 komentáře:

  1. Souhlasím, tato hra je strašná (nejen bugy), ale narazil jsem na ještě horší textovky.

    OdpovědětVymazat
  2. Ahojte, zistil som, ze ak si v poslednom podlazi zoberiete luk a sipy daju sa pouzit na odstranenie bezhlaveho rytiera. Predpokladam, ze tam povodne bol ako prekazka, no limit itemov, ktore si clovek moze zobrat je 5 a na prekonanie pasaze je ich treba viac - sviecka ako zaklad na pohyb, topanka na prvy prechod krokodilov, lano na utes, maso, aby nas nasledoval freddy a svata voda na druhy prechod krokodilov. Pre dalsi predmet uz autorom asi neostalo miesto a tak 'vypli' bezhlaveho rytiera ako prekazku.

    Na druhej strane som zistil, ze ak so sebou mate pri zachodovu misu, je mozne ju pouzit na prechod cez krokodilov (hra dokonca zavrci akoby davala feedback) a misa v inventari ostane na opakovane pouzitie. Skusal som to len s tou misou zobranou v prizemi.

    Ked sa otvori inventar, hra vypisuje nejake pomerne velke cislo energie ktore sa mina kazdym prikazom. Snazil som sa ho znizit na nulu ale to by mi trvalo naozaj dlho. Pritom presunutie lektvaru a polozenie tohoto predmetu pred alchymistu cast tejto energie doplni (opat s feedbackom od hry!).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oh a zaujimavost. Ak nechate pred P.Cejkom dynamit a opustite miestnost. Hra vam oznami ze ste ho tam s dynamitom nemali nechat osamote, lebo vas aj cele podzemie odpalil :D

      Vymazat