čtvrtek 10. dubna 2025

Hra 1061: Veľká Pardubická (1990)


Veľká Pardubická
Vývojář: Václav Petráček & Ladislav Badalec
Vydavatel: Václav Petráček
Vydáno 1990 pro ZX Spectrum
Žánr: Desková hra
Počet hráčů: 1 - 12
Stav: Nedokončeno

Při příležitosti stého ročníku Velké pardubické vznikl tento program, který je závislý na hracím plánu, jenž vyšel v prázdninovém čísle časopisu Zenit. Kromě verze pro ZX Spectrum, resp. Didaktik Gama, bylo možné zvolit ještě variantu hry na papírovém počítači Zenit či prostě deskovou hru s házením dvou kostek. 

Hrát může teoreticky až 12 hráčů, kdy každý si na začátku zapíše jméno svého koně, podporována je ale i sólo hra. 

Instrukce

Zápis hráčů

Herní deska z časopisu Zenit; Plná velikost na spectrumcomputing.co.uk

Na herní desce lze vidět, že uběhnout musíme celkem 6900 metrů, přičemž se budeme pohybovat po políčkách s různou barvou:
  • bílé - dobrý odraz a doskok
  • žluté - nutné vstoupit, jinak jsme vyřazeni
  • červené - špatný doskok, hráč 1 kolo nehraje
  • černé - umělá překážka, pád do suchého příkopu, hráč 3 kola hraje jen s jednou kostkou
  • modré - vodní příkop, pád, hráč 2 kola nehraje
  • tmavě zelené - živý plot, hráč 1 kolo nehraje
  • hnědé - oranice - ztížené podmínky pro běh, v jednom kole postup max o 4 políčka
V deskové verzi hráči hází dvěma kostkami a vybírají si pro ně vhodnější hodnotu. Na jednom políčku pak vedle sebe může stát jen určitý počet koní (na startu šest, pak čtyři a většinu polí tři), pokud se toto poruší, tak kůň jde dopředu, ale pokud poruší pravidla polí výše, tak za bílá políčka 3 kola nehraje, za žluté je vyřazený ze závodu. Pokud poslední kůň za předposledním zaostává o více jak 500 m je též vyřazený. Volitelně na hráčích je finanční stránka, kdy lze vypočítávat startovné, sázky a odměny za první tři místa. 

Ve Spectrum verzi házení kostkami odpadá a každý dostane náhodně svůj index koně. Poté zadáváme sílu běhu v procentech od 1 do 100, tzn. že kůň s indexem 156 při síle běhu 50 % uběhne 78 metrů. Uběhnuté metry se ale vypisují na špatné místo a to do jména koně. Program překvapivě nekontroluje překonávání překážek a reaguje pouze na modrá políčka, při kterých koně ze závodu vyřadí. Regulérnost hry tedy zůstává na hráčích, kteří musí sami od sebe dodržovat pravidla. 

Závod jsem nedokázal dokončit, jelikož po pár stovkách metrů koním začne výrazně klesat index, který se následně dostane do záporných hodnot a začneme se tedy vracet zpět. Toto nastává i když jsem správně prováděl skoky přes překážky podle hrací desky (nemělo by dojít ke zranění) a běžel jen na půl plynu tak, abych koně nevyčerpal. Buď mi tedy něco uniká, nebo je zde chyba, což by mě nepřekvapilo, protože program nevypadá příliš robustně a vyhrát se dá například i tím, že na začátku zadáme nula soutěžících. 

Uběhnuté metry se chybně zapisují do jména hráčů

Index koně se vždy dostane do mínusu a kůň začne "couvat"

Vítězná obrazovka při zadání nula koňů

Verdikt: Zbytečný doprovodný program k deskové dostihové hře. Daleko lepší je prostě házet kostkami než zdlouhavě vypočítávat jak rychle má kůň běžet. Navíc je pravděpodobné, že program obsahuje chybu a pokud ne, tak jsou instrukce nedostatečné. 
Hodnocení: 1/10

2 komentáře:

  1. Zajímalo by mě, jestli jde o stejného Ladislava Badalce, který do časopisu ABC navrhoval papírové modely lodí a vesmírné techniky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná navrhnul tu herní desku a Václav to naprogramoval?

      Vymazat