pondělí 26. prosince 2022

Hra 764: Karma (1988)


Karma
Vývojář: Marek Misterka & Pavel Hertl
Vydavatel: Briard Software
Vydáno 1988 pro Sharp MZ-800
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Hyperlokální textovka odehrávající se v podniku OPMP (Okresní podnik místního průmyslu) Karma Český Brod, který existuje dodnes. V Praze proběhla krádež korunovačních klenotů a my se je v kůži detektiva budeme snažit najít. Zloděj byl sice již dopaden, ale odmítá prozradit svůj úkryt. Nicméně víme, že klenoty jsou někde na půdě zmíněného podniku a podařilo se najít i disketu, na níž jsou další indicie. 

Příběh #1

Příběh #2

Příběh #3

Dostupné příkazy jsou popsány na úvodních obrazovkách a jejich seznam si můžeme zobrazit i kdykoliv během hry příkazem SLOVNIK. Najdeme tu tedy PROZKOUMEJ, VEZMI, POLOZ, KUP, STISKNI, VLOZ, ZAPNI, VYLEJ, OTEVRI, ZABIJ, KOPEJ, SLOVNIK, I a OPAKUJ. 

Slova se musí zkracovat, např. "PRO KABAT" program nechápe a musíme napsat "P KABAT". Některé příkazy se píší s jediným počátečním písmenem, některé se dvěma a další se třemi, což je matoucí a ve finále je toto zkracování spíše kontraproduktivní. Názvy předmětů se naopak nesmí zkracovat a občas je třeba napsat i přídavné jméno, např. "VE MALY KLIC". Použít se dají i funkční klávesy, na kterých jsou namapované některé příkazy. 

Začátek hry

Slovník příkazů

Kdo ukradl tu remosku?!

Ve hře se pohybujeme po areálu podniku a navštívíme všemožné dílny, sklady, kantýny či zabezpečené místnosti s počítačem. Narazíme i na dělníky či nepřátelského vrátného a ředitele, jimž je lepší se vyhnout. Nevšední je měnící se prostředí - např. do kantýny můžeme vejít pouze jednou, načež ho kuchařka zavře a pokud jsme nekoupili správný předmět, tak hra nejde dohrát. Také přes vrátného můžeme projít pouze napoprvé. 

Hra není příliš obtížná, nicméně některé předměty jsou nalíčeny jako past a po jejich sebrání nás někdo nahlásí jako zloděje. Občas je těžké přijít na správný výraz, např. pro použití spreje je nutné zadat "ST SPRAY" jako "stiskni spray". 

Naším cílem je pak najít dva kódy, které se pro každou hru generují náhodně. Ty slouží pro otevření dveří s počítačem, respektive trezoru. Nepříjemný je bug, kdy se občas zobrazí pouze prázdná obrazovka a nejde pokračovat, typicky se toto stává při opuštění místnosti s počítačem.

Na zloděje si všichni dávají pozor

Mapa

POSTUP HROU
Prošel jsem přes vrátnici, v soustružně prohledal kabát (P KABAT), sebral kartu (VE KARTU) a v šatně u skříněk našel malý klíč k vratům (VE MALY KLIC). V prázdné dílně byla zase lopata (VE LOPATU), s níž jsem u hromady písku vykopal (KO) papírek, prohlédl ho (P PAPIREK) a našel KOD1. Na skládce jsem zase vykopal (KO) velký klíč (VE VELKY KLIC) a lopatu odložil (PO LOPATU). 

Vyšel jsem po schodech k účetní, vzal dvoukorunu (VE DVOUKORUNU), za níž jsem v kantýně pořídil limonádu (K LIMONADU) a tu ji předal, čímž se uvolnila cesta dál. U pancéřových dveří jsem vložil kartu (VL KARTU), zadal KOD1 a vešel do místnosti s počítačem. Vložil jsem disketu (VL DISKETU), zapnul počítač (ZAP POCITAC), zadal "DIR" a pustil program "HELP" - získal jsem KOD2. Práci jsem skončil pomocí "STOP". 

První z náhodně generovaných kódů

Překonání pancéřových dveří

Uvnitř se nachází supermoderní počítač TNS

V jídelně jsem sebral nůž (VE NUZ) a v lakovně našel sprej na hmyz (VE SPRAY). Velkým klíčem jsem otevřel dveře do kůlny (OT DVERE) a sestoupil do podzemní chodby. Hmyzu jsem se zbavil pomocí spreje (ST SPRAY) a potkana jsem zapíchl nožem (ZA). Trezor jsem otevřel pomocí KOD2 a uvnitř našel klenoty (VE KLENOTY). Vylezl jsem ven, malým klíčem otevřel vrata na severo-západě (OT VRATA) a unikl i s kořistí ven. 
KONEC POSTUPU HROU

Práce s počítačem a druhý náhodně generovaný kód

Pečlivě schované klenoty

Vítězství!

Verdikt: Hyperlokální textovka, která nás nechá projít se areálem podniku Karma Český Brod. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat