středa 24. září 2025

Hra 1116: Ramonovo Kouzlo (1995)


Ramonovo Kouzlo
Vývojář: Michal Janáček & Pavel Cohorna & Ladislav Schön & Jiří Tencar
Vydavatel: Vochozka Trading & na Slovensku Riki Computer Games
Vydáno 1995 pro DOS / Windows
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Autoři Michal Janáček a Ladislav Schön spolu již dříve spolupracovali na podařených Spectrum hrách Aven (1993) a Peloponéská Válka (1994), nicméně Ramonovo Kouzlo, občas uváděné v angličtině jako "Ramon's Spell", byl jejich první pokus na nové platformě, kdy je doplnila ještě dvojice vývojářů. 

V jednoduše zpracovaném intru se dozvíme, že Nové Město nad Metují obsadil zlý čaroděj Ramon. Ten se usadil nejprve v okolních lesích, pak se zbavil hodných skřítků - ochránců tím, že je nechal zkamenět a nakonec se zmocnil samotného zámku. Na nás samozřejmě bude je vysvobodit a zloducha porazit. 

Zatímco v ČR se distribuce ujal Vochozka Trading, na Slovensku se o to postarala společnost Riki Computer Games. Hra se prodávala na třech disketách za 385 Kč

Technické okénko - v emulátoru DosBox nefunguje ve výchozím nastavení hudba a zvuk. Pokud je přes rs_setup.exe zapneme, tak se nedostaneme do hlavního menu. Stačí ale před spuštěním hry zadat "SET SOUND=.\". 

Autoři

Intro příliš propracované není

To jsme my!

Začátek hry a zobrazení dostupných východů

Výrazným rysem titulu jsou digitalizované fotky města, kdy pokaždé vidíme určitou lokaci a podržením pravého tlačítka myši si můžeme zobrazit bílé šipky znázorňující dostupné východy do dalších obrazovek. Ty na sebe ale většinou logicky nenavazují, takže zatímco přijdeme např. zleva, tak zpět se vrátíme směrem např. dolů, což při přesouvání mate a komplikuje to i tvoření mapky. 

V pravém dolním rohu sice najdeme automapu, která je ale matoucí ještě víc, protože se zakresluje jinak, než do jakých směrů chodíme. Užitečnou funkcí ale je, že přes příkaz UKAŽ můžeme v levém horním rohu zobrazit náhledy prošlých obrazovek a přes JDI se lze přemístit v mžiku třeba na druhý konec města. Stačí kliknout na jeden z uzlů. Nad tím se zobrazují dva sloupečky - procento navštívených obrazovek a procento dokončení hry, kdy ten první se nedá nikdy zcela naplnit, protože tu najdeme past - část lesa o třech obrazovkách, z něhož se nedá odejít, takže se mu musíme vyhnout. 

Ve spodní části se nacházejí příkazy PROZKOUMEJ a PROMLUV SI, načež vybíráme věc či osobu přímo na obrázku lokace. Aktivní místa poznáme podle změny kurzoru. Využít můžeme i ULOŽ a NAHRAJ pro uložení a nahrání pozice, případně KONEC. Po levé straně jsou ještě POUŽIJ, VEZMI a POLOŽ pro práci s předměty - inventář se nachází přímo nad těmito. Sebratelné předměty v aktuální lokaci se zase zobrazují v pravém horním rohu. 

Zbývá levý dolní roh, kde se většinou nachází náš portrét, kdy grimasami reagujeme na probíhající události, možná po vzoru legendární střílečky Doom (1993). Při dialozích můžeme zase vidět druhou osobu, nicméně ne vždy - např. u programátora se dočkáme pouze čárou nakresleného "smajlíka" (možná chybějící, nedodaná fotka?), "nádražák" má zase obličej rozmazaný. 

Duch blokuje vstup do zámku

Budeme se muset i trochu vzdělat

Hezká vyhlídka

Snad jako v každé adventuře, i zde budeme prohrabávat popelnice

Dialogy s postavami jsou bohužel velice stručné a většinou se od nich dozvíme jen pár vět. Jsou také spojeny s hádankami. Např. duch blokuje vstup do zámku a aby nás pustil dál, tak mu musíme odpovědět na otázku kdo a v jakém roce město založil. Tyto informace se dozvíme od dalších postav, načež se musíme vrátit a odpovědi napsat a to i s diakritikou. Na jiném místě se nás nádražák ptá tak trochu nelogicky na čas odjezdu vlaku, což zjistíme ještě více nelogicky od náhodné nepřátelské postavy v lese. 

Hra se neřadí mezi nejobtížnější, ale najdeme tu pár nepěkných zásekových míst, kdy nezbývá než spoléhat na taktiku "vše na vše". Např. tatínkovi v parku, který se s námi předtím odmítal bavit, musíme dát zlatou minci, za což získáme plenku. V manuálu je dokonce samostatná kapitola "Rada", kdy autoři "na prosbu testerů" upozorňují asi na nejhorší případ a sice neviditelné ptáky na obloze u vstupu do zámecké zahrady, na něž musíme vystřelit prakem.  

Strážce lesa

Naštvaný programátor

To vypadá jak nějaký kód z robota Karla. Portrét se zřejmě nepodařilo dodat

Vítejte v Novém Městě nad Metují!

Na mnoha místech se můžeme dostat i do slepých uliček, kdy nezbývá než nahrát předchozí pozici. Lze např. uvíznout ve zmíněném lesním bludišti, nebo stačí nádražákovi nevrátit kladivo, načež nám duch sebere meč pro trpaslíka-válečníka, nebo omylem zastřelíme Sidona v lese, protože vypadá jako ostatní útočníci, takže se nikdy nedozvíme čas odjezdu vlaku. 

Trochu zvláštní je část v podzemí, kde je naprostá tma a nikde není k nalezení zdroj světla. Je otázka zda to takto autoři plánovali, nebo prostě jen nestihli dodělat grafiku. Najdeme tu i několik předmětů, které k ničemu nejsou a slouží zřejmě jen pro zmatení. "Moudré knihy skřítků" se můžeme zeptat na libovolnou věc, což otevírá zajímavé možnosti, nicméně se mi podařilo přijít jen na jedno fungující slovo a to "Ramon". 

Celá hra se odehrává ve městě a jeho okolí, bohužel samotného Ramona potkáme až na úplném konci, přičemž od něj uslyšíme pouhé dvě věty. Je škoda, že více nezasahuje do příběhu a jeho motivace není více rozvedena. Stejně tak postup je možná až moc soustředěn na "najdi vhodný předmět pro trpaslíka". Zápletka může trochu naznačovat, že se jedná o hru pro děti, ale není tomu tak, protože některé postavy budeme muset chladnokrevně zavraždit. 

Hudební doprovod je průměrný, za zmínku stojí některá namluvená slova typu "aha!", "díky", "jooo!", "čáry máry fuk" a různé další citoslovce. Nedá se mluvit přímo o řádném dabingu, ale jelikož hra vyšla na začátku roku 1995, tak předstihla první nadabované tituly jako Paranoia! (1995) či Dračí Historie (1995).

Duch je spokojen s odpověďmi na jeho kvíz 

Vstup do zámku

V zámecké kronice najdeme důležité informace

Vidíte to hejno ptáků? Já také ne

První recenze s podivně zdeformovanými obrázky vyšla v časopisu Riki 6 z února 1995. Kritizována byla chybějící podpora lepších zvukových karet než SoundBlaster, nevýrazný hudba a absence humoru, naopak chváleny "kvalitně zdigitalizované fotky" a český jazyk. Hra si odnesla 55 %. Druhý názor byl za 78 %, kdy byl vypíchnut rozsah hry a automapping. 

V Excaliburu 41 z března 1995 dostala hra 62 %. Autor chválil možnost přesouvat se přes automapu, pochmurnou hudbu, digitalizované obrázky a příjemné ovládání. Uvedl, že "hra je víceméně jednoduchá a proto je ji schopno dohrát i malé dítě", mínusem byla i "malá interakce". Závěrem dodal: "Hra není trhák a nestane se nejhranější hrou, ale v porovnání s ostatními českými hrami ji můžeme považovat za zdařilou.

V diskmagu Pařeniště 7 z května 1995 si hra odnesla 1.5 hvězdičky z pěti, tzn. 30 % s tím, že byla chválena grafika, ovládání a hudba, kritizovány byly některé hlášky, ochrana proti kopírování a velmi pomalá instalace. "Kdybychom srovnali Ramonovo kouzlo se současnými zahraničními produkty, asi bychom museli být sprostí. Když ale vezmeme v úvahu, že jde o českou hru, musíme uznat, že jakýsi posun kvality našich herních produktů tu je znát..."

Návody vyšly dva a to v časopise Riki 8 z dubna 1995 a na Score CD 20 ze srpna 1995. 

Vydána byla i polská verze, kterou distribuovala společnost Mirage. Překlad byl ale údajně natolik nevydařený, že komplikoval dohrání. 

Video s kompletním průchodem:


Krabice hry; zdroj: ceskehry.net

Mapa

POSTUP HROU
Vydal jsem se na východ a narazil na ducha blokujícího vchod do zámku. Promluvil jsem s ním a zjistil, že chce vědět kdo a kdy založil Nové město. Odpověď jsem neznal, a tak jsem odešel. Vydal jsem se severně, směrem k vyhlídce, kde čekal další duch - poslední pán hradu Výrova. Tomu jsem slíbil pomoc s kletbou a dozvěděl se, že město založil Jan Černčický. Pokračoval jsem přes most, prohledal popelnice a našel láhev piva a modrý klíč. Strážci lesa jsem odpověděl na primitivní otázku (B) a dostal kouzelnou hůlku

Vrátil jsem se na předchozí křižovatku a pokračoval na východ, k jeskyni a štole, kde jsem sebral šutrák. Vrátil jsem se na úplný začátek a na západě ho hodil do okna programátora, který po mě mrštil pudřenku a prozradil, že město vzniklo roku 1501. Pokračoval jsem na západ na nádraží a zjistil, že nádražák se ptá na čas odjezdu vlaku. Vlezl jsem také do budovy školy a u potrubí našel paklíč

Nepřátelská osoba

Ramonovi přisluhovači umí i čarovat

Dost špatný konec!

Zkamenělí trpaslíci na zámecké zahradě

Prvnímu duchovi jsem odpověděl (JAN ČERNČICKÝ; 1501) a dostal heslo. S tím jsem se hned vydal k dříve viděné jeskyni a použil ho na otevření vchodu do podzemí. Tam byla bohužel tma, takže jsem poslepu musel najít vařečku, báječný náhrdelník, moudrou knihu skřítků, paruku první diamant

Od prvního ducha na sever se nacházel zámek. Prošel jsem přes kašnu a pak pravými dveřmi. Ze skříně jsem ukradl královskou korunu a zamčené dveře odemkl paklíčem. Uvnitř jsem prostudoval zámeckou kroniku a zapamatoval si hlavně části o strážní věži, jména Ramonových pomocníků - Aron, Ralf, Joel, Pius, Sidon, Nathan - a informaci, že položením tří diamantů na kašnu se otevřou dveře do štoly. 

Ožrala

Strážce lesa vypadá poněkud překvapeně, holt neměl stát v cestě

Les je plný šílenců

Naprosto náhodný člověk nám odpoví na klíčovou otázku

Vylezl jsem ven a pokračoval na zahradu. Zde jsem našel dva pomocníky Arona a Ralfa. Prvnímu jsem odpověděl, kam jdu (VĚŽ) a z otvoru věže získal psací stůl, kuši a tři šípy. Se strážcem můstku jsem se nebavil a rovnou ho zneškodnil kouzelnou hůlkou. Na zahradě jsem pak objevil 14 zkamenělých skřítků, které jsem vždy odčaroval použitím správného předmětu. Zatím jsem dal králi korunu, kuchaři vařečku, ožralovi láhev piva, královně náhrdelník, dvořanovi paruku, dvorní dámě pudřenku, správci pokladny paklíč, pomocníkovi písaře psací stůl. Sebral jsem zlatý prsten a skoro zlatou minci

Začíná to být strašidelné

Meloun za zlatý prsten není příliš dobrý obchod

Diamanty otvírají dveře štoly, divné

Vrátil jsem se ke strážci lesa a zastřelil ho kuší, což mě přeneslo do lesa. Zde jsem rychle zabil i druhého nepřítele a šel na sever, kde jsem si promluvil s flegmatickým pomocníkem, uhádl jeho jméno (SIDON) a zjistil, že vlak odjíždí ve 14:14. Pak jsem ho zavraždil též a našel další dva šípy. V další části lesa jsem zabil zbývající dva pomocníky a vyhnul se záhadnému otvoru. Na rozcestí jsem se dal doleva a ve staré zdi našel druhý diamant

Šel jsem odpovědět nádražákovi (14.14) a dostal kladivo. Tím jsem rozmlátil truhlu za levými dveřmi na zámku, ukradl posvátný meč a kladivo šel vrátit. V obchodě jsem vyměnil prsten za meloun, v parku vedle sokolovny zlatou minci za plenku. Pomocí meče jsem vysvobodil druhého ducha a získal třetí diamant (bez vrácení kladiva nám nenechá meč). Tři diamanty jsem pak použil u zajímavé kašny na zámku, čímž se otevřely dveře štoly. Tu jsem prohledal a našel hadr, podkovu a prak. Hadrem jsem očistil bustu v parku a získal psací stroj. Prakem jsem vystrašil hejno ptáků u vstupu do zámecké zahrady a získal ptačí pero

Jirásek je vděčný za vyčištění

Skřítci vysvobozeni

Kniha ví, kde se skrývá Ramon

K oltáři se dá dostat až na konci hry

Vrátil jsem se k sochám na zahradě a osvobodil zbytek skřítků. Válečníkovi jsem dal meč, myslivcovi péro, chůvě plenky, písařovi psací stroj, kuchařce meloun a podkonímu podkovu. Zeptal jsem se moudré knihy, kde je Ramon (RAMON) a zjistil, že se skrývá v zámecké věži. Nejprve jsem se ale vydal do nově dostupného oltáře za ložnicí, kde jsem našel schovaný kouzelný svícen. Právě tím jsem Ramona poslal na onen svět. 
KONEC POSTUPU HROU

Výhled na zámeckou zahradu

Ramon je zahnán do kouta

Konečně odpočinek!

Vítězství!

Verdikt: Netradičně zpracovaná adventura s pár zajímavými nápady. Digitalizované fotky jsou dostatečně kvalitní, nepotěší ale občas nelogické hádanky, slepé konce, zmatečné napojení obrazovek a nerozvinuté dialogy. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Pamatuju, že tohle mělo reklamu snad v každém možném časopisu.

    OdpovědětVymazat