První Akce
Vývojář: David Spilka
Vydavatel: Datri Software
Vydáno 1994 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno
Textovka od Datri Software, která je často zařazována pod rok 1995, ale na úvodní obrazovce najdeme římskými číslicemi uveden rok 1994, takže jsem se rozhodl pro něj. Ujmeme se tajného agenta, pro něhož není problém vykrást banku, a tak se rozhodl pro trochu větší akci, čímž je krádež největšího diamantu na světě.
Hra je rozdělena na čtyři části, dalo by se říci čtyři malé samostatné textovky, kdy každá má trochu jiné zpracování, jiný font či délku. Začínáme u sebe v bytě a cílem je nasednou na kolo a odjet. V další části se musíme dopravit na letiště, ve třetí se dostat do letadla a odletět a teprve ve čtvrté části budeme hledat diamant.
![]() |
| Logo Datri Software |
![]() |
| Začátek 1. části |
![]() |
| Kód se bude hodit v další části |
![]() |
| Neslavný člověk, neslavný agent |
Na příkazy si musíme přijít sami a využijeme ZKOUMEJ, SEBER, POLOŽ, DEJ, ZASUŇ, POUŽIJ, OTEVŘI, ČTI, ZAPNI, VYPNI, PIŠ, OPRAV, JEĎ, PŘIPOJ a ZABIJ. Slova se automaticky zkracují na první tři znaky. Pro pohyb bohužel musíme použít JDI, nestačí písmena světových stran. I tady se nachází nesmyslný příkaz ZKOUMEJ MISTNOST, čímž se vypíší předměty v místnosti, což by se mělo dít automaticky.
Aby toho nebylo málo, tak v některých částech je psaní příkazů velmi pomalé, jelikož je proces doprovázen zvukovými efekty, což zbytečně zdržuje.
![]() |
| První část nejde dokončit |
![]() |
| Začátek druhé části s pár radami |
![]() |
| Co dělá ve městě traktor |
![]() |
| V novinách nalezneme inzeráty na textovky |
Zatímco první dvě části mají ucházející délku, poslední dvě jsou naopak velmi krátké. Často musíme zjišťovat hesla, které využijeme až v další části a toto se dá minout, přeskočit a pokračovat dál, načež uvízneme.
Některé hádanky jsou nelogické a zásekové a je nutné zkoušet všechno možné. V první části přečteme deník pomocí ČTI STRANU. V pracovně můžeme zprovoznit počítač a vložit kazetu, potřebujeme ale zadat heslo a to nikoliv jeho napsáním, ale přes PIŠ HESLO. Nicméně dozvíme se jen adresu ABX Softu, což nám dále ve hře k ničemu není. Ještě horší je nutnost OPRAVIT KLÍČE, abychom se dostali přes dveře, což je nutné udělat 2x, a navíc ani první část nejde dokončit, jelikož by podle dostupných informací měl fungovat příkaz JED JIH, nicméně na kole nejde odjet. Z toho důvodu nejde zobrazit závěrečná obrazovka první části a hru tedy kvůli bugu označuji jako nedokončenou.
Ve druhé části si lze koupit noviny s inzerátem na autorovy textovky, pokud tak ale učiníme, tak se dostaneme do slepé uličky, jelikož jsme utratili peníze, které musíme dát chlapovi. Třetí část na letišti je velmi krátká a ve čtvrté se nacházíme v ulicích New Yorku, i když jsme předtím odletěli do Chicaga. Zároveň je psaní příkazů velmi pomalé a vstup na závěrečnou obrazovku je problémový. Musíme totiž přesně 3x opravit klíč, ten ale nejde prozkoumat a pokud ho opravíme vícekrát, tak ho již nelze použít a dostáváme se do (další) slepé uličky.
![]() |
| Zadávání kódu od trezoru |
![]() |
| Na disketě bylo další heslo |
![]() |
| Mapa |
POSTUP HROU
POSTUP 1. ČÁST
V obýváku jsem prozkoumal kalendář (ZKO KAL) a zjistil, že je 1. května 1994. Našel jsem (ZKO MIS) diář (SEB DIA) a kazetu (SEB KAZ). Otevřel jsem diář (OTE DIA) a našel dnešek (01.05.1994) s popsanou stranou. Tu jsem přečetl (CTI STR) a objevil poznámku, že mám jít k ABX Softu, kód trezoru 772. Vrátil jsem se do pracovny, na stole našel počítač a magnetofon (ZKO STU; ZKO HAR), do něho zasunul kazetu (ZAS KAZ), zapnul počítač (ZAP POC) i monitor (ZAP MON), koukl se na něj (ZKO MON) a přečetl si nápis (ZKO NAP). Program po mě chtěl heslo, a tak jsem ho zadal (PIS HES) a zjistil adresu ABX Softu - Hornická 16.
Na záchodě jsem našel (ZKO MIS) klíče (SEB KLI), opravil je (2x OPR KLI) a sešel po schodech do garáže. Ve sklepě jsem našel (ZKO MIS) jed (SEB JED) pro překonání pavouků. V prádelně (ZKO MIS) jsem vzal pumpičku (SEB PUM) a tou v garáži nafoukl kolo (POU PUM), otevřel vrata (OTE VRA) a neodjel kvůli bugu (mělo být zřejmě JED JIH).
KONEC POSTUPU 1. ČÁST
POSTUP 2. ČÁST
V metru (ZKO MIS) jsem našel peníze (SEB PEN) a ve skladu (ZKO MIS) pájku (SEB PAJ). Prohledal jsem koš (ZKO KOS) a vytáhl (ZKO MIS) cín (SEB CIN). V zatáčce (ZKO MIS) byl zase kabel (SEB KAB). Chlapa na křižovatce jsem uplatil (DEJ PEN), otevřel trezor kódem 772 a našel (ZKO MIS) disketu (SEB DIS).
Ve škole jsem zapnul počítač (ZAP POC), monitor (ZAP MON), opravil disketovku (OPR DIS), připojil ji (PRI DIS), zapnul (ZAP DIS), zasunul disketu (ZAS DIS) a podíval se na monitor (ZKO MON) na nápis "vyzvednout pistoli, heslo KNOW-HOW". V místnosti jsem našel (ZKO MIS) ještě telefonní kartu (SEB KAR) a průkaz (SEB PRU) na jméno Pavel Hugenn (ZKO PRU). Kartu jsem použil u telefonního automatu (ZAS KAR), objednal taxi, na parkovišti se taxikáři představil jako "PAVEL HUGENN" a nechal se odvést na letiště.
KONEC POSTUPU 2. ČÁST
POSTUP 3. ČÁST
V místnosti s trezory jsem zadal heslo "KNOW-HOW" a našel (ZKO MIS) pistoli (SEB PIS). Na záchodech jsem se vyprázdnil (POU ZAC), zavraždil osobu (ZAB OSO) a našel u ní (ZKO OSO) lísteček (SEB LIS) s heslem "HELLO" (ZKO LIS). V hale jsem zíral na tabuli tak dlouho, dokud se neobjevil spoj do Chicaga (4x ZKO TAB) a pak se vydal k letadlu, ukázal letušce letenku (DEJ LET) a nastoupil.
KONEC POSTUPU 3. ČÁST
POSTUP 4. ČÁST
Chlapům na letišti jsem řekl heslo HELLO, na zemi našel (ZKO MIS) klíč (SEB KLI), 3x ho opravil (3x OPR KLI). Na ulici jsem našel (ZKO MIS) páčidlo (SEB PAC) a jinde štípačky (SEB STI). Objevil jsem také kanál, který jsem otevřel (OTE KAN), v podzemí přeštípal dráty poplašného zařízení (POU STI). Z Newyorkské ulice jsem vešel do muzea, zavraždil policisty (ZAB POL) a ukradl diamant (SEB DIA).
KONEC POSTUPU 4. ČÁST
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
| Začátek čtvrté části |
![]() |
| Že by letištní kontrola? |
![]() |
| Pro vstup do muzea je nutné 3x opravit klíč |
![]() |
| Vítězství! |
Verdikt: Podivný slepenec čtyř kratších textovek, kdy každá část je trochu jinak zpracovaná. Nicméně všechny spojuje špatný parser, nelogické hádanky a záseková místa.
Hodnocení: 2/10




















Žádné komentáře:
Okomentovat