pondělí 23. června 2025

Hra 1086: Hex (1995)


Hex
Vývojář: Stanislav Baláž (Onati) & Marcel Sásik (Imaic) & Andrej König
Vydavatel: Onati
Vydáno 1995 pro Commodore 64
Žánr: Karetní
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pod názvem Hex se skrývá jednoduše pexeso pro dva hráče, kdy každý musí k ovládání používat svůj joystick. V úvodním textu jsme upozorněni na to, že hra byla vytvořena v BASICu, takže je občas trochu pomalejší, což je pravda, jelikož úvodní míchání karet zabere delší chvilku. Jakmile se ale objeví kurzor, tak můžeme vybírat kterou kartu chceme obrátit a dále vše probíhá bez větších překvapení. 

Za každou otočenou dvojici získá daný hráč jeden bod a na konci vyhrává ten, kdo jich nasbíral více. Celou dobu jako doprovod hraje slušná hudba od M. Sásika. 

Začátek hry

Symboly na kartách jsou prosté

Poslední dvojice

"The viner"?

Verdikt: Pexeso pro dva hráče bez překvapení. 
Hodnocení: 3/10

pátek 20. června 2025

Hra 1085: Hádání Slov (1995)


Hádání Slov
Vývojář: Filip Drsek
Vydavatel: Filip Drsek
Vydáno 1995 pro Atari 8-bit
Žánr: Deskovka
Počet hráčů: 2 - 4
Stav: Dokončeno

Tato hříčka pro dva až čtyři hráče se objevila v Atari diskmagu Flop. Jak již název napovídá, budeme hádat slova, konkrétně náhodně vylosovaných pět slov ze tří oborů a sice počítač, chemie a auto. Na začátku si zvolíme počet hráčů a zapíšeme jejich jména, načež potom začíná náhodně vybraný hráč. 

Instrukce

Zápis jmen hráčů

Začátek hry

Hráč, který je na řadě jednoduše stiskne na klávesnici jedno písmeno a program vyhodnotí zda se ve slově nachází či nikoliv. Nerozlišují se písmena s diakritikou, tzn. že např. "a" doplní jak "a", tak "á". Za každé uhádnuté písmeno získá daný hráč jeden bod a pokud hádané slovo dokončí, tak tři body. Cílem je samozřejmě dosáhnout na nejvyšší počet bodů po pěti slovech. 

Co to může být za slovo?

Dan vyhrál

Verdikt: Primitivní hříčka pro dva až čtyři hráče. 
Hodnocení: 2/10

úterý 17. června 2025

Hra 1084: Gold House (1995)


Gold House
Vývojář: David Spilka
Vydavatel: Datri Software
Vydáno 1995 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další z mnoha textovek od Datri Software, bohužel zde nenajdeme žádnou úvodní obrazovku či vysvětlení zápletky a jsme rovnou vrženi do hry. Ocitáme se před domem a jak vyjde najevo až na konci, naším úkolem bude najít tajnou chodbu a odstranit zával, načež se dostaneme neznámo kam. 

Předměty lze vidět jen zkoumáním místnosti

Co se asi skrývá za dveřmi?

Na příkazy musíme přijít sami a bude nám stačit JDI, ZKOUMEJ, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, OTEVŘI, UHAS, ZAPAL. Pro pohyb bohužel nestačí psát pouze písmena světových stran a musíme vypisovat JDI, což zdržuje. Slova se automaticky zkracují na první tři písmena a příkaz se sám potvrzuje. 

Bohužel jako v některých dalších textovkách autora, i zde je nutné používat příkaz ZKOUMEJ MISTNOST aby se vypsaly přítomné předměty, což je naprosto zbytečné. Menším bugem je, že lze vejít do krbu i bez předchozího uhašení ohně.

Mapa

POSTUP HROU
Prohledal jsem předsíň (ZKO MIS) a sebral vodu (SEB VOD). Na verandě jsem našel svíčky (ZKO MIS; SEB SVI) a zapálil je u krbu (ZAP SVI), načež jsem uhasil oheň (UHA OHE) a prošel do tajné chodby s klíčem (ZKO MIS; SEB KLI). Ten mi dovolil odemknou dveře na sever (OTE DVE) do sklepa, kde se nacházela pila (ZKO MIS; SEB PIL). 

Na zahradě jsem prořezal cestu na jih (POU PIL) a v altánku našel páčidlo (ZKO MIS; SEB PAC). Tím jsem vypáčil dveře (OTE DVE) do komory, vzal zde dynamit (ZKO MIS; SEB DYN), vrátil se do tajné chodby za krbem a odpálil zával (ZAP DYN).
KONEC POSTUPU HROU

Cesta na jih prořezána

Nic mě nezaujalo, jen obří dynamit s pěti kily prachu

Vítězství!

Verdikt: Krátká textovka, kdy tentokrát se autor ani neobtěžoval představit zápletku či náš cíl. 
Hodnocení: 2/10

sobota 14. června 2025

Hra 1083: Gambler (1995)


Gambler
Vývojář: Buxoler
Vydavatel: Buxoler
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Hazardní
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Hra od autora Peklesa (1993), v níž se točí tři karty, které stiskem jakékoliv klávesy zastavíme. Karty mají hodnotu 2 až 9, eso (za deset) a nakonec tu jsou bonusové karty. Na začátku máme 10 pokusů - pokud trefíme dvě stejné, tak získáme další dva pokusy a body podle hodnoty karet (za dvě pětky 5 bodů). V případě třech stejných získáme tři pokusy a do bodů se nám přičte hodnota karet krát dvě. 

Nejlepší je však trefovat bonusové karty. Za dvě stejné dostaneme čtyři pokusy a 150 bodů, za tři stejné čtyři pokusy a 250 bodů. Hra pokračuje donekonečna, resp. dokud nám nedojdou pokusy, načež se náš výsledek ani nikam nezapíše. 

Dvě trefené sedmičky

Tři bonusové karty je nejlepší kombinace za 250 bodů

Výsledek přes tisíc bodů

Verdikt: Hazardní hra vzdáleně připomínající Videostop. 
Hodnocení: 2/10

středa 11. června 2025

Hra 1082: Fred (1995)


Fred
Vývojář: Roman Bórik
Vydavatel: Romborsoft
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Fred vychází ze stejnojmenné hry (1988) z počítačů PMD 85. Bohužel tu nenajdeme úvodní ani závěrečnou obrazovku, na druhou stranu se celý program vešel do neuvěřitelných 5 kB. Po nahrání začínáme hned v první úrovni, kterých je tu celkem 28, tedy stejně jako ve zmíněné předloze. Až na jeden případ tu však najdeme úrovně jiné, ačkoliv některé využívají stejné typy hádanek. 

Zatížení plošinky docílí nekonečné rození ptáka

Zde je nutné vybudovat si z kamenů cestičku

Identická obrazovka jako v PMD verzi

Tuhle díru bude třeba zaplnit

Mechanismy jsou úplně stejné - pomocí kláves "Q", "A", "O", "P" ovládáme postavu mravence, jenž se snaží jednoduše dostat na druhou stranu obrazovky. Není tu sice časový limit a jsme nesmrtelní, zato ale nemůžeme skákat a působí zde gravitace. Vypomoci si můžeme kameny, které můžeme strkat a to i více najednou. 

Dále tu najdeme zelené plošinky, které po šlápnutí vygenerují "ptáka" chodícího po stejné trase. Ten jakmile svoji trať dokončí, tak zmizí, ale pokud plošinku zatížíme kamenem, tak se objevuje donekonečna a dokáže také posunout kámen, nicméně vždy jen jeden. Dále tu jsou červené "trampolínky", díky nimž můžeme vyskočit výše. Občas se dá dostat do neřešitelné situace, načež se přes klávesu Break dostaneme do nabídky s možností obrazovku restartovat. 

Ptáci pomáhají i s nošením kamenů

Ptáky zasekneme o sebe a využijeme jako podstavec

Kupředu!

Tohle není konec!

Ve srovnání s předlohou je grafika barevná, nicméně stále tu není žádná hudba, pouze základní zvukové efekty. Na ovládání je nutno si trochu zvykat, hlavně při skákání na trampolínkách. Obtížnost je pořád poměrně nízká a celá hra se dá dohrát do 10 minut, k čemuž přispívá několik úrovní, které se "vyřeší samy", případně pouze obsahují nějaký nápis typu "ZX" či "PMD" a stačí je proběhnout. 

Matoucí je část, kdy při putování doprava narazíme na zdánlivě poslední obrazovku s nápisem "Fred". Z té se dá odejít doprava, načež se objeví pouze černo a nelze nic dalšího dělat, což může působit jako nedodělaný konec hry. Ve skutečnosti se dá tak trochu po vzoru Super Mario Bros. (1985) vyskočit nahoru nad zdánlivý horní okraj, vrátit se na začátek a odtamtud pokračovat zase doleva, kde čeká dalších 15 "skrytých" obrazovek. Nicméně ani tak se pořádného závěru nedočkáme. 

Ke hře existuje i editor úrovní a o několik let později vyšla upravená verze s doplněnou hudbou, sníženým počtem obrazovek a pořádným koncem, který se podobá původní PMD 85 verzi, tzn. je nutné skočit do díry. 

A teď zase zpátky

Most z ptáků

Některé obrazovky stačí pouze proběhnout

Skutečný konec (bez závěrečné obrazovky)

Verdikt: Předělávka logického rychlíku Fred z počítačů PMD 85 s jinými úrovněmi, která se vešla do fascinujících 5 kB. 
Hodnocení: 4/10