středa 30. dubna 2025

Hra 1068: Člověče, Nezlob Se (1995)


Člověče, Nezlob Se!
Vývojář: Marian Brngál & Karel Klaizner
Vydavatel: Methanoids
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Desková hra
Počet hráčů: 1 - 4
Stav: Dokončeno

Dvojice autorů z týmu Methanoids má na svědomí toto převedení klasické deskové hry na počítače Amiga. Hrát se dá až ve čtyřech hráčích a pokud nám kamarádi chybí, tak je může zastoupit počítač. V hlavním menu se dá navolit ještě barva herní desky, přepnutí mezi povedenou hudbou či zvukovými efekty či si můžeme zobrazit informace o programu. 

Logo autorů

Hlavní menu

Volba "info"

Začátek hry

Hru ovládáme myší a celou dobu zůstaneme v pravém horním rohu, kde vidíme který hráč je na řadě a kde klikáme na tlačítko házej kostkou, případně ještě vybíráme s jakou figurkou chceme hýbat. Samozřejmě pro nasazení figurky do hry musíme nejprve hodit šestku a cílem je všechny čtyři dostat do domečku, přičemž se zde dá vyhazovat soupeřova figurka pokud stoupneme na stejné políčko. 

Nemilé je, že pohyb figurek je poměrně pomalý a hra se tedy vleče trochu více, než by bylo zdrávo. Navíc pokud vyhrajeme, tak musíme ještě počkat na ostatní hráče, což nedává moc smysl při hře proti počítači. Jakmile je konečně konec, tak se ani nezobrazí žádné vyhodnocení hry, ale pouze se vypíše "game over". 

Průběh hry

Sice jsem vyhrál, ale musím čekat na ostatní...

Konečně je konec!

Verdikt: Dobré zpracování klasické deskové hry, pohyb figurek je ale trochu pomalý. 
Hodnocení: 3/10

neděle 27. dubna 2025

Hra 1067: Boxes (1991)


Boxes
Vývojář: Aleš Keprt
Vydavatel: Axoft System
Vydáno 1991 pro SAM Coupé
Žánr: Puzzle
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Boxes jsou variace na hlavolam Hanojské věže, nicméně s tím rozdílem, že začínáme s náhodně rozmístěnými kotouči na třech věžích a výslednou věž můžeme složit na jakémkoliv místě. 

V hlavním menu si nejprve zvolíme způsob ovládání, přičemž lze vybrat joystick či klávesnici, kdy pomocí "1", "2" a "3" vybíráme odkud a kam chceme kotouč přesunout. Kromě instrukcí, kde se místo o věži mluví o skládání pyramidy, si pak můžeme přepínat i režim hudby a to mezi "normal", "piano" a "super", čímž se lehce mění použité "instrumenty". Během hry ale hudba nehraje, tam se dočkáme jen zvukových efektů. 

Menu

Začátek hry

Vyhodnocení dokončené úrovně

Největší počet kotoučů je sedm

Hra je rozdělena do úrovní, kdy začínáme se třemi kotouči a postupujeme až na maximální počet sedm. Největší překážkou je ale časový limit, který je v prvních pěti úrovních 30, 40, 50, 60 a 70 vteřin. Pokud nestihneme věž poskládat v časovém limitu, tak končíme a vracíme se do menu. V opačném případě se nám přičtou body za zbývající sekundy a pokračujeme do další úrovně. 

Těch je zde teoreticky neomezené množství, protože po dokončení 5. úrovně se sedmi kotouči pokračujeme opět se třemi, nicméně časový limit se půlí

Tím se pokročilé úrovně značně komplikují a navíc zadávání tahů nelze provádět rychle, protože hra reaguje se zpožděním. Počítá se tedy s tím, že hráč dříve či později skončí a nenajdeme tu závěrečnou obrazovku. Abych si toto ověřil, tak jsem si pomocí AI vytvořil vlastní program na nalezení řešení s nejnižším počtem tahů a tímto se dostal až do 15. úrovně (se sedmi kotouči), kde však na provedení 63 kroků byl časový limit pouhých 17 vteřin, což je nereálné. 

Po skončení lze svůj bodový zisk zapsat do tabulky nejlepších výsledků, kde najdeme pouze samé Aleše s 1000 body. 

Krůček před dokončením úrovně

Časové limity začínají být šibeniční

Zápis jména

Tabulka nejlepších výsledků

Verdikt: Variace na hlavolam Hanojské věže s úrovněmi a šibeničními časovými limity. 
Hodnocení: 3/10

čtvrtek 24. dubna 2025

Hra 1066: Rocket Dance (1987)


Rocket Dance
Vývojář: Milan Školuda
Vydavatel: Spectre Software
Vydáno 1987 pro Atari 8-bit
Žánr: Arkáda
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po úvodní nepříliš povedené hudební skladbě se chopíme joysticku a pomocí našeho štítu (?) budeme chytat rakety (?) padající dolů, čímž zabráníme zničení naší planety, která má tři životy. Rakety se vždy vygenerují na náhodném místě a za jejich chycení získáme 10 bodů do skóre, které vidíme v dolní části a po ztrátě všech životů také na úvodní obrazovce, kde se uchovává i nejlepší výsledek. 

Se štítem lze pohybovat pouze po horizontální ose, přičemž podržením tlačítka FIRE pohyb urychlíme, což je nezbytnost. Letící rakety mají zvukový efekt, který je po čase poměrně otravný. Obtížnost není příliš vysoko a hratelnost se nijak nemění. 

Začátek hry

Ani po dosažení 1000 bodů se nic nezměnilo

Game over

Verdikt: Jednoduchá hříčka, které by prospělo postupné zvyšování obtížnosti či nějaké další mechanismy.  
Hodnocení: 2/10

úterý 22. dubna 2025

Hra 1065: Golf (1986)


Golf
Vývojář: Alan Petřík
Vydavatel: Koko & Keke Software
Vydáno 1986 pro ZX Spectrum
Žánr: Simulátor
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno 

Další hříčka od Koko & Keke, v níž budeme hrát "golf". Respektive k tomuto sportu má tento titul poměrně daleko, jelikož budeme pouze odpalovat míček se svojí postavou, která je vždy v levém dolním rohu, přičemž jamka se vygeneruje v náhodné vzdálenosti. Naším jediným vstupem je pak zadání síly úderu a to od 1 do 248, kdy při maximální hodnotě dostřelíme přesně do pravého dolního rohu. 

Po potvrzení pak sledujeme jak se postupně generuje čára znázorňující směr letu míčku a výsledkem buď je, že se netrefíme a můžeme hrát znovu, nebo vítězíme a po gratulační obrazovce se program resetuje. 

Určení síly úderu

S maximální silou dostřelíme přesně na druhý konec

Trefa!

Vítězství!

Verdikt: Primitivní simulátor odpalování míčku. Je škoda, že tu není třeba vítr či něco jiného, co by hru trochu zkomplikovalo. 
Hodnocení: 2/10

sobota 19. dubna 2025

Hra 1064: Cubic (1995)


Cubic
Vývojář: Marcel Sásik (Imaic) & Juraj Martinkovič (Luis)
Vydavatel: Commo Bam
Vydáno 1995 pro Commodore 64
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Logický rychlík od M. Sásika (Blob (1995), Morfix (1995), Numm (1995) a další), kterému vypomáhal J. Martinkovič. V menu nás uvítá povedená hudba a běžící text v úsměvné angličtině. Pomocí joysticku pak ovládáme postavičku, s níž se budeme muset dostat ze startovního "S" na cílové políčko "E" (exit), které pak musíme stisknutím tlačítka FIRE aktivovat, a to v celkem 48 úrovních

Začátek hry

Stavění "mostů"

Zde jde jen o to během 10 vteřin najít nefalešný východ

Pohybujeme se po plošinkách, ze kterých nesmíme spadnout, jinak přijdeme o jeden z devíti životů. Na těchto plošinkách se nacházejí také neprostupné zdi a kameny, do nichž lze strkat a také je shodit dolů, což nám uvolní prostor. Mnoho úrovní obsahuje několik samostatných plošinek, které musíme spojit pomocí mostů. Ty vytvoříme tak, že kámen shodíme mezi dvě šipky, musí to být ovšem směrem, na který šipka ukazuje. Občas se vyskytnou i teleporty, jež nás jednoduše přenesou z jednoho místa na druhé. 

V mnoha případech úrovně obsahují i části či prvky, jež vůbec k dokončení nepotřebujeme a slouží pouze pro zmatení. Příkladem můžou být falešné východy, kdy pravý je vždy pouze jeden. 

Tohle už je trochu přehnané

Obyčejné bludiště

Velice málo času na postavení jednoho mostu

Časové limity jsou velice přísné. Několik prvních "normálních" úrovní se velice brzy promění na "sprinty", kdy na dokončení máme třeba 20 vteřin a jde o každou desetinu. Mezi úrovněmi není ani žádná přestávka a okamžitě začne další odpočet, naštěstí lze pomocí klávesy "Esc" hru zastavit a trochu si postup rozmyslet. 

V závěru už se jedná o sled několikavteřinových jednoduchých úrovní, kdy musíme třeba jen projít bludiště či najít správný východ a záleží jen na rychlosti a štěstí. Poslední level musíme vyřešit za pouhopouhé tři vteřiny, načež se zobrazí gratulační obrazovka. 

Hodně štěstí s nacházením východu

IMC aneb zkratka autora

Na poslední úroveň máme tři vteřiny

Vítězství!

Verdikt: Hodnocení by mohlo být vyšší kdyby úrovně byly více propracované. Minimálně polovina z nich je příliš lehká a v podstatě až zbytečná, což se autoři snažili dohnat šibeničními časovými limity. 
Hodnocení: 3/10

středa 16. dubna 2025

Hra 1063: Cowboys: The Pistol Fighters (1995)


Cowboys: The Pistol Fighters
Vývojář: Jiří Majzner (Jima) & Jan Majzner (Jeff)
Vydavatel: Prokyon
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Akční
Počet hráčů: 2
Stav: Dokončeno

Jednoduchá střílečka pouze pro dva hráče, kdy každý se ujme jednoho kovboje. V menu si navolíme vlastní ovládací klávesy, kdy potřebujeme dvě pro pohyb postavy po vertikální ose, dvě pro náklon pistole nahoru/dolů a jednu pro střelbu. Hráčovi na levé straně se zde pak říká "player left" a na pravé "player right".

Menu

Začátek hry

Kovboj vlevo to schytal

Každý hráč má 10 životů a 35 nábojů, přičemž uprostřed se nacházejí překážky v podobě důlního vozíku a kaktusu, jež můžeme postupně prostřílet. Náboji musíme šetřit, jelikož jakmile nám dojdou, tak máme smůlu a musíme počkat a kličkovat mezi střelami dokud nedojdou i druhému hráči, načež se pak oběma doplní. 

Jakmile je jeden kovboj trefený, tak proběhne menší animace a objeví se náhrobek. Životy se nedají nijak doplňovat, takže jakmile jeden z hráčů o všechny přijde, tak prohrává. 

Kovbojovi vlevo došly náboje

Konec hry

Verdikt: Jednoduchá střílečka pro dva hráče. 
Hodnocení: 3/10

neděle 13. dubna 2025

Hra 1062: Cesta k Hradu (1995)


Cesta k Hradu
Vývojář: Roman Jüptner & Veronika Jüptnerová
Vydavatel: RomanSoftware
Vydáno 1995 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Jakožto král Jaroslav, jehož nikdo nenazve jinak než Jára, si v poklidu žijeme ve svém hradu u lesa. I přesto, že jsme na všechny své poddané hodní, jsme pro některé trnem v oku, a tak nás jednoho večera  někdo "šlohne" z královské ložnice a skončíme kdesi na kraji lesa. Cílem bude samozřejmě překonat všechny nástrahy a vrátit se zpět na své sídlo. 

Už jsem viděl hezčí hrad

Někdo šlohnul krále

Instrukce

Začátek hry

Kromě úvodního obrázku hradu tu nejsou žádné obrázky a jedná se tedy o typickou textovku, v níž budeme používat příkazy vypsané v úvodních textech, konkrétně PROHLÉDNI, SEBER, POLOŽ, POUŽIJ, PŘIVAŽ a INVENTÁŘ. Tyto můžeme zkracovat na první tři písmena (kromě PŘIVAŽ), nicméně předměty musíme vypisovat celé, tedy např. SEB DZBAN. 

Hra je poměrně krátká a hádanky logické - medvědovi musíme dát med, řeku překonáme pomocí klády, mrchožroutovi hodíme mršinu. Lehce problémovým místem může být jen lezení na skálu, kdy musíme nejprve položit hák na zem a až poté přivázat lano. 

Nenajdeme tu žádnou hudbu a texty bohužel obsahují velké množství gramatických chyb

Včeličky poskytnou trochu medu

Tohle medvěda zabaví

Mapa

POSTUP HROU
Pod kmenem (PRO KMEN) jsem objevil džbán (SEB DZBAN), opodál síťku (SEB SITKU) a na mýtině kládu (SEB KLADU). U včelího hnízda jsem si navlékl síťku (POU SITKU) a nabral trochu medu (POU DZBAN), kterým jsem zabavil medvěda (POL DZBAN). Mezi pařezy jsem našel meč (SEB MEC), u řeky položil kládu (POL KLADU) a překonal ji. 

Oběšence jsem odřízl (POU MEC) a sebral lano (SEB LANO). Nedaleko jsem našel hák (SEB HAK) a pod kamenem (PRO KAMEN) klíč (SEB KLIC). U vysoké skály jsem sebral mrtvého ptáka (SEB PTAKA), položil hák (POL HAK), přivázal lano (PRIVAZ LANO) a vyšplhal nahoru (POU LANO). Tam jsem hodil mrchožroutovi ptáka (POU PTAKA) a bránu hradu odemkl klíčem (POU KLIC). 
KONEC POSTUPU HROU

Odřezaný oběšenec

Šplhání

Mrchožrout sežral mého ptáka

Vítězství!

Verdikt: Krátká a nepříliš obtížná textovka, která nevyužívá možností Amigy. 
Hodnocení: 3/10