Pomsta Šíleného Školáka
Vývojář: Petr Šolín & Karel Jelínek & Ondřej Novotný
Vydavatel: ExtraSoft
Vydáno 1990 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Klasická hyperlokální textovka vycházející z Pomsty Šíleného Ataristy (1989). V úvodním, poměrně dlouhém textu, se dočteme zápletku. Ujmeme se role školáka, na něhož si zasedli všichni učitelé. Je pátek odpoledne, v žákovské knížce máme pět "kulí", tři poznámky a upozornění, že v pondělí se bude konat čtvrtletní konference, na níž se budou projednávat naše známky na vysvědčení a návrh na propadnutí. Vše se snažíme utajit a přes víkend usilovně vymýšlíme jak schůzce zabránit, ale v neděli k naší smůle při cestě k babičce potkáváme pana učitele Richtera, který o konferenci řekne našemu otci, a tak přísaháme, že zničíme celý učitelský sbor. Náš kamarád nám poradí, ať to provedeme podle detektivky, kterou budou dávat v televizi - tu ale propásneme a vidíme jen konec, kde vrah svou oběť otráví. Vymyslíme tedy plán, že získáme nějaký jed ve školní laboratoři a dáme ho do vodovodní trubky.
Mnohé zdroje uvádějí jako rok vzniku hry 1995, ale na úvodní obrazovce se nachází římská číslice MCMXC, tedy 1990.
![]() |
| Úvodní příběh |
![]() |
| Začátek hry |
![]() |
| Seznam příkazů |
![]() |
| Popis učitelů #1 |
![]() |
| Popis učitelů #2 |
Na papírku, který leží na první obrazovce, se můžeme dočíst o SEZNAMU PŘÍKAZŮ. K dispozici máme PROHLEDEJ, VEM, POLOŽ, OTEVŘI, ZAVŘI, ČTI, ZAPOJ, ZASUŇ, NAKRESLI, SITUACE, INV, POPIS UČITELŮ a POMOC, kdy ten poslední funguje jen na jediném místě. Slova se musí zkracovat na první tři znaky, přičemž je nutné používat diakritiku a také rozlišovat malá a velká písmena, což je poměrně otravné.
Nezvyklý je příkaz VEM namísto obvyklého VEZ (VEZMI). Položení předmětu na zem pak znamená jeho ztrátu. Zajímavý je i POPIS UČITELŮ, kdy hned na dvou obrazovkách najdeme jednotlivé učitele dané školy a jejich stručný popis typu: "bezcitná ruštinářka, velká přívrženkyně perestrojky a SSSR".
![]() |
| Příkazy je nutné psát s diakritikou a rozlišovat velká a malá písmena |
![]() |
| Ve sborovně byla párty |
![]() |
| Klasický český dělník |
![]() |
| Únik před učitelkou Huškovou |
Celá hra se odehrává v prostorách školy, která je rozdělena na několik pater. Centrální místnost se schody má vždy východy nejen na klasické S, J, V, Z, ale i na SV, JV, JZ a SZ. Resp. tyto směry jsou označeny jako dostupné, ale ve skutečnosti je využít nemůžeme, protože jejich dveře jsou a zůstávají zamčené a tedy nepřístupné. V pár případech do jedné místnosti vedou hned dva směry - např. ve 2. patře se do opravované třídy dostaneme jak směrem na sever, tak na severo-západ.
Hra není příliš dlouhá ani obtížná, nicméně téma otrávení vody ve školní budově je trochu nepříjemné. Na závěrečné obrazovce se dozvíme heslo "PEKAON", které se ale zřejmě na nic použít nedá.
![]() |
| Mapa |
POSTUP HROU
U věšáku (pro věš) jsem našel klíč od šatny 8.C a klíč od šatny 6. A (vem klí). V šatně 8.C (pro šat) zase plášť (vem plá) a rukavice (vem ruk). V malé tělocvičně jsem 2x prohledal učitele Zemlera (pro Zem) a ukradl mu klíč od sborovny (vem klí). V té jsem mezi láhvemi (pro láh) našel láhev whisky (vem láh), s kterou jsem odlákal dělníka (pol láh), vzal mu šperhák (vem špe) a pomocí něho vypáčil vitrínu (ote vyt) a v ní našel (pro vyt) klíč od dílen a klíč od kabinetu CH-F (vem klí).
Vstoupil jsem do kabinetu CH-F, ukryl se na severu, prohlédl třídu (pro tří) a pomocí křídy nakreslil na tabuli obludu (nak), z čehož dostala učitelka Hušková infarkt. Prohlédl jsem ji (pro Huš) a našel sešit (vem seš) a klíče od laboratoře (vem klí). V laboratoři jsem sebral špunt (vem špu), přečetl si sešit (čti seš) a sebral jed HCN (vem HCN). V dílnách jsem našel francouzák (vem fra), vrtačku (vem vrt) a kabel (vem kab).
U hlavního uzávěru jsem zavřel vodu (zav vod), prozkoumal šatnu 6. A (pro šat), zapojil prodlužovací kabel do zásuvky (zap kab) a do vodovodní trubky vyvrtal vrtačkou díru (zap vrt), do níž jsem zasunul a vylil ampulku HCN (zas HCN) a automaticky zašpuntoval špuntem. Zbývalo opět vodu u uzávěru otevřít (ote vod), odejít přes vestibul a sledovat dílo zkázy.
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
| V laboratoři ukradneme jed |
![]() |
| Měl jsem asi nejdřív zavřít vodu |
![]() |
| Jed aplikován |
![]() |
| Vítězství! |
Verdikt: Dobrá textovka s trochu nepříjemným tématem otrávení vody ve škole a zbytečnou nutností psát příkazy s diakritikou a s malými / velkými písmeny.
Hodnocení: 3/10















Žádné komentáře:
Okomentovat