Return to Kyrandia
Vývojář: Vlastimil Veselý (TRIPS)
Vydavatel: TRIPS & SaKR
Vydáno 1995 pro Sharp MZ-800
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Další zajímavý projekt od Vlasty Veselého (Sharp Lemmings (1992), Stalker (1992) či hry na PMD 85), který se rozhodl vytvořit neoficiální pokračování známé point & click adventury The Legend of Kyrandia (1992) a to na osmibitových počítačích Sharp.
Ujmeme se opět Brandona, kterému jeho dědeček Kallak poslal dopis, v němž ho varuje, že kletba Malcolma, padoucha původní hry, se obnovila. Každý živý tvor, který se dotkne země, znehybní, načež umírá hladem a žízní. Naším úkolem bude najít kouzelný amulet a donést ho uvězněnému Kallakovi.
Hra je pouze demo, jelikož je dokončena zhruba polovina zamýšleného rozsahu, přesto je tu dostatek obsahu pro vlastní článek. Vývoj probíhal mezi lety 1993 a 1995, kdy obrázky pozadí a další data byly převzaty z původního PC titulu. Grafika se uložila v pěti barvách s minimálními nároky na paměť, což umožnilo hru zprovoznit i na slabším osmibitovém hardwaru.
![]() |
| Logo autora |
![]() |
| Začátek hry |
![]() |
| Do horních pater se nedostaneme |
![]() |
| Bránu otvírá kouzlo |
Ovládání je přizpůsobeno primárně pro myš, ale v emulátoru funguje lépe klávesnice, kdy šipkami pohybujeme kurzorem po obrazovce a pomocí Shift klikáme. Kliknutím na okraj obrazovky se přesuneme (pokud je tam východ). Pokud během pohybu kurzoru stiskneme opět Shift, tak přeskočíme až na okraj a postava tam zamíří, což zrychluje přesuny.
Předměty jsou často skryté a pouze částečně viditelné, např. za stolem či pod schody. Sebrat je můžeme přetažením do jednoho z deseti slotů v dolní polovině obrazovky. Kliknutím na nohy postavy se dozvíme popis místnosti a Brandon často prozradí i nějakou tu nápovědu. Přesunutím nějaké předmětu na jeho hlavu se zase vypíše popis, v případě jídla a pití ho zkonzumujeme.
Ukládat hru není možné a kliknutím na tlačítko "Options" v levém dolním rohu se postup restartuje a ocitneme se zpět na první obrazovce.
![]() |
| Dopis přečteme jen s brýlemi |
![]() |
| Vidíte ten kámen nad stolem? Já také ne |
![]() |
| Zřejmá hádanka |
![]() |
| Co je asi za dveřmi haly? |
Najdeme tu přes 100 obrazovek, kdy začínáme na hradě, odkud se budeme chtít dostat ven, ale nejprve musíme najít kouzelný amulet, který si dáme okolo krku, což zobrazí hlavu sovičky v pravém dolním rohu. Na jednom místě se díky němu můžeme teleportovat. Hádanek tu nenajdeme moc, velká část obrazovek jsou pouze prázdné lesy a najdeme tu bohužel i nejhorší část původní hry a sice jeskynní bludiště, které je i tady poměrně rozlehlé.
Postava má občas problém s nalezením cesty a procházení dveřmi také není úplně ideální. Potkáme draka, který nás může zabít a na jedné obrazovce se nachází bug, kdy se nejprve rozsype grafika a program pak zobrazí chybu. Naštěstí se dá toto místo jednoduše vynechat.
V plánu bylo, že jsme v Kyrandském kostele měli potkat Brynn, která by nám pomohla s přípravou magického lektvaru - ten jsme měli uvařit v laboratoři a pak ho použít v Zakletém lese. Tato část ale zůstala nedodělaná, takže Brynn nikdy nepotkáme a v Zakletém lese je jen jedna obrazovka, z níž se již nedá odejít. Hra tedy nemá konec, ale jelikož jsme prošel všechen obsah, tak stav hry považuji za "dokončený".
POSTUP HROU
Za postelí jsem sebral jablko a prozkoumal skříňku s klíčovou dírkou. V ložnici komorníka jsem našel trojhranný kamínek a klíček, kterým jsem skříňku odemkl a našel čtyřhranný kamínek. Ve vstupní hale pod schody se válela prázdná láhev a u brány dopis. V knihovně byly brýle, v dámské ložnici tulipán a v západním sále lucerna. Díky brýlím jsem přečetl dopis a oboje zahodil. S lucernou jsem se vydal do kuchyně, kde jsem našel zákusek a vpravo nad stolem kulatý kamínek. Také jsem do prázdné láhve ze sudu nalil víno.
Vrátil jsem se do západního sálu a kamínky vložil do třech otvorů, díky čemuž vypadl velký klíč. Tím jsem odemkl zamčené dveře ve velké hale a seznámil se s drakem. Postupně jsem mu dal jablko, víno a zákusek a prošel do sněmovny, kde jsem ze zkamenělého Malcolma vzal kouzelný amulet, který jsem si hned pověsil okolo krku (vpravo dole se objeví sovička). Teď jsem mohl odejít otevřenou bránou.
![]() |
| Drak! |
![]() |
| Zkamenělý Malcolm má v pařátech kouzelný amulet |
![]() |
| Duch naší matky nám pomůže |
![]() |
| Nejhorší část Kyrandie - jeskyně - je bohužel i zde |
Na hrob své matky jsem položil tulipán a od jejího ducha se dozvěděl, že nesmím vstoupit do zakletého lesa bez kouzelného nápoje, který mi pomůže připravit Brynna. Také mi dala duhový kámen. Došel jsem na západní okraj a pomocí amuletu se teleportoval doprostřed lesa. Pokračoval jsem na jih a vstoupil do jeskyně.
Prošel jsem bludištěm, sebral onyx a vyšel na západní straně. Za vyhlídkou jsem našel safír, u fontány hořící lampu, na jižním útesu ametyst, v tmavém lese lampu a v laboratoři sirku. Vrátil jsem se do jeskyně a pokračoval jižním směrem až ke kouzelníkovi, který chtěl světlo. Dal jsem mu hořící lampu výměnou za garnet a pokračoval do jeskyně soumraků, kde se nacházel diamant. Za ní jsem našel další východ z jeskyně do lesa a Kyrandský kostel, kde se měla objevit Brynna, ale nikdy nepřišla.
KONEC POSTUPU HROU
![]() |
| Třeba lektvar? |
![]() |
| Kouzelník chce světlo |
![]() |
| Čekání na Brynn |
![]() |
| Zakletý les je konečná |
Verdikt: Zajímavý experiment, kdy na slabší osmibitový hardware byla převedena klasická PC point & click adventura. Resp. byla ukradena grafika a vytvořen nový příběh, který ale obsahuje jen hrst hádanek a hlavně je hra vlastně jen demo, jelikož je dodělaná jen z poloviny.
Hodnocení: 3/10


















Žádné komentáře:
Okomentovat