pátek 3. října 2025

Hra 1118: Return to Kyrandia (1995)


Return to Kyrandia
Vývojář: Vlastimil Veselý (TRIPS)
Vydavatel: TRIPS & SaKR
Vydáno 1995 pro Sharp MZ-800
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Další zajímavý projekt od Vlasty Veselého (Sharp Lemmings (1992), Stalker (1992) či hry na PMD 85), který se rozhodl vytvořit neoficiální pokračování známé point & click adventury The Legend of Kyrandia (1992) a to na osmibitových počítačích Sharp

Ujmeme se opět Brandona, kterému jeho dědeček Kallak poslal dopis, v němž ho varuje, že kletba Malcolma, padoucha původní hry, se obnovila. Každý živý tvor, který se dotkne země, znehybní, načež umírá hladem a žízní. Naším úkolem bude najít kouzelný amulet a donést ho uvězněnému Kallakovi. 

Hra je pouze demo, jelikož je dokončena zhruba polovina zamýšleného rozsahu, přesto je tu dostatek obsahu pro vlastní článek. Vývoj probíhal mezi lety 1993 a 1995, kdy obrázky pozadí a další data byly převzaty z původního PC titulu. Grafika se uložila v pěti barvách s minimálními nároky na paměť, což umožnilo hru zprovoznit i na slabším osmibitovém hardwaru.

Logo autora

Začátek hry

Do horních pater se nedostaneme

Bránu otvírá kouzlo

Ovládání je přizpůsobeno primárně pro myš, ale v emulátoru funguje lépe klávesnice, kdy šipkami pohybujeme kurzorem po obrazovce a pomocí Shift klikáme. Kliknutím na okraj obrazovky se přesuneme (pokud je tam východ). Pokud během pohybu kurzoru stiskneme opět Shift, tak přeskočíme až na okraj a postava tam zamíří, což zrychluje přesuny. 

Předměty jsou často skryté a pouze částečně viditelné, např. za stolem či pod schody. Sebrat je můžeme přetažením do jednoho z deseti slotů v dolní polovině obrazovky. Kliknutím na nohy postavy se dozvíme popis místnosti a Brandon často prozradí i nějakou tu nápovědu. Přesunutím nějaké předmětu na jeho hlavu se zase vypíše popis, v případě jídla a pití ho zkonzumujeme. 

Ukládat hru není možné a kliknutím na tlačítko "Options" v levém dolním rohu se postup restartuje a ocitneme se zpět na první obrazovce. 

Dopis přečteme jen s brýlemi

Vidíte ten kámen nad stolem? Já také ne

Zřejmá hádanka

Co je asi za dveřmi haly?

Najdeme tu přes 100 obrazovek, kdy začínáme na hradě, odkud se budeme chtít dostat ven, ale nejprve musíme najít kouzelný amulet, který si dáme okolo krku, což zobrazí hlavu sovičky v pravém dolním rohu. Na jednom místě se díky němu můžeme teleportovat. Hádanek tu nenajdeme moc, velká část obrazovek jsou pouze prázdné lesy a najdeme tu bohužel i nejhorší část původní hry a sice jeskynní bludiště, které je i tady poměrně rozlehlé. 

Postava má občas problém s nalezením cesty a procházení dveřmi také není úplně ideální. Potkáme draka, který nás může zabít a na jedné obrazovce se nachází bug, kdy se nejprve rozsype grafika a program pak zobrazí chybu. Naštěstí se dá toto místo jednoduše vynechat. 

V plánu bylo, že jsme v Kyrandském kostele měli potkat Brynn, která by nám pomohla s přípravou magického lektvaru - ten jsme měli uvařit v laboratoři a pak ho použít v Zakletém lese. Tato část ale zůstala nedodělaná, takže Brynn nikdy nepotkáme a v Zakletém lese je jen jedna obrazovka, z níž se již nedá odejít. Hra tedy nemá konec, ale jelikož jsme prošel všechen obsah, tak stav hry považuji za "dokončený". 

Mapa

POSTUP HROU
Za postelí jsem sebral jablko a prozkoumal skříňku s klíčovou dírkou. V ložnici komorníka jsem našel trojhranný kamínek a klíček, kterým jsem skříňku odemkl a našel čtyřhranný kamínek. Ve vstupní hale pod schody se válela prázdná láhev a u brány dopis. V knihovně byly brýle, v dámské ložnici tulipán a v západním sále lucerna. Díky brýlím jsem přečetl dopis a oboje zahodil. S lucernou jsem se vydal do kuchyně, kde jsem našel zákusek a vpravo nad stolem kulatý kamínek. Také jsem do prázdné láhve ze sudu nalil víno

Vrátil jsem se do západního sálu a kamínky vložil do třech otvorů, díky čemuž vypadl velký klíč. Tím jsem odemkl zamčené dveře ve velké hale a seznámil se s drakem. Postupně jsem mu dal jablko, víno a zákusek a prošel do sněmovny, kde jsem ze zkamenělého Malcolma vzal kouzelný amulet, který jsem si hned pověsil okolo krku (vpravo dole se objeví sovička). Teď jsem mohl odejít otevřenou bránou. 

Drak!

Zkamenělý Malcolm má v pařátech kouzelný amulet

Duch naší matky nám pomůže

Nejhorší část Kyrandie - jeskyně - je bohužel i zde

Na hrob své matky jsem položil tulipán a od jejího ducha se dozvěděl, že nesmím vstoupit do zakletého lesa bez kouzelného nápoje, který mi pomůže připravit Brynna. Také mi dala duhový kámen. Došel jsem na západní okraj a pomocí amuletu se teleportoval doprostřed lesa. Pokračoval jsem na jih a vstoupil do jeskyně. 

Prošel jsem bludištěm, sebral onyx a vyšel na západní straně. Za vyhlídkou jsem našel safír, u fontány hořící lampu, na jižním útesu ametyst, v tmavém lese lampu a v laboratoři sirku. Vrátil jsem se do jeskyně a pokračoval jižním směrem až ke kouzelníkovi, který chtěl světlo. Dal jsem mu hořící lampu výměnou za garnet a pokračoval do jeskyně soumraků, kde se nacházel diamant. Za ní jsem našel další východ z jeskyně do lesa a Kyrandský kostel, kde se měla objevit Brynna, ale nikdy nepřišla.
KONEC POSTUPU HROU

Třeba lektvar?

Kouzelník chce světlo

Čekání na Brynn

Zakletý les je konečná

Verdikt: Zajímavý experiment, kdy na slabší osmibitový hardware byla převedena klasická PC point & click adventura. Resp. byla ukradena grafika a vytvořen nový příběh, který ale obsahuje jen hrst hádanek a hlavně je hra vlastně jen demo, jelikož je dodělaná jen z poloviny. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat