sobota 8. března 2025

Hra 1050: Tajemství Oslího Ostrova 2 (nevydáno)


Tajemství Oslího Ostrova 2
Vývojář: Wisdom Software Team (Tomáš Macek & Petr Macek & Jiří & Martin) & Ondřej Vosmík
Vydavatel: Vochozka Trading
Vývoj 1995, nevydáno pro DOS
Žánr: Adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Nedokončeno

Po vydání Tajemství Oslího Ostrova (1994) se Pterodon Software věnoval vývoji jiných titulů, nicméně hra se stala natolik populární, že inspirovala i partu čtyř středoškoláků, kteří se rozhodli vytvořit adventuru vlastní. Vznikl tedy další herní engine, v němž bylo vytvořeno demo o čtyřech obrazovkách a tato (bohužel nedochovaná) mini adventura byla předvedena Petrovi Vochozkovi a zároveň přes modem poslána i Pterodon Software, kteří v té době vyvíjeli hru "To Hell and Back" v Německu. Po kladné odezvě byla podepsána smlouva a Wisdom Software začal podle dodaného scénáře od Ondřeje Vosmíka vyvíjet oficiální pokračování, jež mělo přímo navazovat na konec prvního dílu. 

Objevit se měl opět hlavní záporák Le Gek, přičemž hra měla mít kolem 60 obrazovek, tedy znatelně více jak první díl. Podívat jsme se měli na pobřeží, do vězení, jeskyně či hrobky. Zároveň se grafika začala vytvářet v dvojnásobném rozlišení, tedy 640x480 oproti původním 320x200 a to v programu Autodesk Animator. Samozřejmě nemohlo chybět více postav, dialogů, animací a vůbec všeho. Pokud by hra vyšla, tak by to bylo na CD, jelikož jinak by se musel použít velký počet disket. Jak už to tak bývá, tým přecenil své síly a jakmile se přiblížila maturita, tak se práce na chvíli zastavila a následně se v pozměněném týmu již nepodařilo navázat. 

Po mnoha letech ale autoři vzali dochovaný projekt a pomocí ChatGPT ho převedli z původního C++ na Javascript. Hru je tedy možné si vyzkoušet, přičemž běží přímo v prohlížeči.

Úvodní informace o zrekonstruované verzi

Na pobřeží

Osla lze zatahat za ocas

Před hospodou

Zpřístupněná verze obsahuje 14 obrazovek z plánovaných 60 a dá se dohrát za 15 minut. Začínáme v džungli, přičemž už od začátku máme z nějakého důvodu v inventáři balíček kondomů. Naším cílem je zajít do místní hospody "U Baruma" (jméno oslíka v prvním dílu) a z rozhovoru s piráty se dozvědět o tom, že je většina místních obyvatel pryč, jelikož se vydali hledat poklad. Rádi bychom se k nim připojili, jenže na ostrově zbyla pouze jediná loďka, kterou vlastní kapitán Tmel, jehož musíme nejprve vysvobodit z vězení. Jak zjistíme, tak k tomu by se dal použít "Maxův super nástroj", neboli "MSN", který je k dostání u vetešníka a právě jeho sebráním dostupná ukázka končí. 

Na dvorku

Způsob výpisu textu by byl v originále zřejmě jiný

Vetešník Max má supernástroj

K ševci se nedostaneme

Na rozdíl od prvního dílu zmizely ikonky s příkazy a vše se teď ovládá univerzálním kurzorem. Předměty v inventáři vidíme ve spodní části obrazovky a použijeme je přetažením na cílové místo. Vzhled "bublin", v nichž se vypisují texty dialogů a popisků věcí, by ve finální verzi pravděpodobně vypadal jinak, stejně tak tu jsou pomocí ikonek dveří přiznané východy z obrazovek

Úroveň grafiky a animací je poměrně slušná, i když s tehdejší adventurní zahraniční produkcí se samozřejmě nedá srovnávat, když v roce 1995 vyšel např. Full Throttle, The Dig, Discworld či Simon the Sorcerer II. Bohužel kompletně chybí jakýkoliv hudební podkres či zvukové efekty. 

Kapitán Tmel je naše jediná šance dostat se z ostrova

Ve hromadě šrotu musíme nalézt tyč

Dveře do sklepa jsou zamčené

Pro hru jsem se rozhodl vytvořit i video pro svůj Youtube kanál Herní Archeolog. Je v něm vidět průchod celou dostupnou částí hry včetně průzkumu většiny předmětů a jejich popisků. 

Mapa

POSTUP HROU
Sochu osla jsem zatáhl za ocas a sebral Atumijskou mapu. V hospodě jsem promluvil s piráty u stolu a zjistil, že všichni už odjeli hledat poklad a na ostrově už zůstala jen jediná loď, která patří kapitánovi zavřenému ve vězení. Šel jsem tedy k molu si s ním přes mříže promluvit a slíbil jsem mu, že ho dostanu ven. Na pobřeží jsem nalevo ve hromadě šrotu našel tyč a vrátil se do vetešnictví, kde jsem se od Maxe dozvěděl o MSN (Maxův super nástroj), s čímž bych kapitána dokázal osvobodit, nicméně neměl jsem peníze.  

V hospodě jsem si promluvil s hostinským, vyšel dozadu na dvůr a ze žebříku sebral hadr. V plotu jsem našel plaňku a pomocí tyče ji vypáčil. Proklouzl jsem dozadu za vetešnictví a našel zamčené dveře do sklepa. Vrátil jsem se do vetešnictví, pomocí ptáka odlákal Maxe a rychle ze dveří sebral svazek klíčů. Těmito jsem odemkl zmíněné dveře a dostal se do sklepa, kde jsem zacpal umyvadlo hadrem a kohoutkem pustil vodu, což obchůdek vytopilo. 

Šel jsem se podívat na svoje dílo, odešel z obrazovky, vrátil se a vešel do dveří. Zbývalo už jen z pultu sebrat MSN
KONEC POSTUPU HROU

Ve sklepě vetešnictví

Obchůdek je vytopený

Na stole leží MSN (Maxův super nástroj)

Sebráním nástroje hra končí

Verdikt: Samozřejmě jde o nevydanou verzi plnou nedodělků, ale i tak jde o zajímavý náhled na to, jak mohlo vypadat pokračování jedné z legendárních tuzemských her. 
Hodnocení: nehodnoceno

3 komentáře:

  1. V tebou linkovaném článku (https://www.idnes.cz/hry/retro/tajemstvi-osliho-ostrova-2-hry.A231213_054039_bw-klasika_srp) se píše o hře UMAMAklad od autorů Oslího ostrova 2. Nicméně v game master listu jsem ji nenašel. Nechybí tam?

    Jinak díky za super rozhovor u Bludra :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přidal jsem ji, ale je to složité. Ta dostupná verze má jinou grafiku a článek bych o tom napsal asi jen pokud by se mi do rukou dostala funkční DOS verze.

      Vymazat
    2. O té DOS verzi tam píšou, pravděpodobně ji mají k dispozici, když ji překlápěli do webové verze.

      Mimochodem, zaznamenal jsi tohle? https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1236039945191412&id=100063562541068

      Vypadá to, že bys tam mohl získat pár zajímavých her do seznamu.

      Vymazat