čtvrtek 29. května 2025

Hra 1078: Falling Down (1995)


Falling Down
Vývojář: Vojopami (Pavel Říha & Michael Kaun & Ondřej Svatý)
Vydavatel: J. H. C. S. (Jan Hanousek Computer Software)
Vydáno 1995 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1 - 2
Stav: Dokončeno

Falling Down je podobně jako Double Dash (1990) rozšířenou verzí legendární hry Boulder Dash (1984) pro jednoho či dva hráče. Název autoři přebrali ze stejnojmenné filmu, jenž se v české verzi jmenuje Volný pád (1993). 

Hra se prodávala za 99 Kč a v přiloženém manuálu najdeme i příběh, který pojednává o bratrech Stoneových. Ted a Sid odjeli na svou chatu a při průzkumu okolí narazili na jeskyni, v níž ale měli nehodu a skončili zasypaní v podzemní dutině. Po marném pokusu vykopat se ven si vzpomněli na pověst o Světu mrtvých, do něhož se opravdu dostali. Cílem teď bude celý ho projít a dostat se zpět domů. Pro pohyb mezi jednotlivými sekcemi musí využít domků Mlžného Mýtného, který ale za své služby chce určitý počet diamantů

Varování distributora

Menu

Úrovně se musí nahrávat po jedné

Začátek hry

Nejprve je třeba nadefinovat vlastní ovládací klávesy, kdy potřebujeme pouze čtyři pro pohyb a jednu pro "FIRE". Také si vybereme typ hry, kdy buď můžeme hrát ve dvou hráčích, kdy jeden má hubenější a druhý silnější postavu, nebo se do dobrodružství pustíme sami. Všechny úrovně se dají dohrát v obou variantách, občas může druhý hráč pomoci, jindy zase spíše hraní komplikuje. 

Systém spouštění úrovní je poněkud netradiční - každou musíme jednu po druhé nahrát, přičemž máme k dispozici 10 slotů. Nejprve vybereme slot, zvolíme LOAD a napíšeme jméno levelu. Případně lze zadat i "CAT" pro výpis obsahu adresáře či nechat jméno prázdné, čímž se nahraje další v pořadí na kazetě. V základní hře je k dispozici celkem 39 úrovní a ty jsou rozdělené do sérií. Ty jsou pro ještě větší zmatení číslované "odzadu", tzn. od nejvyššího čísla 254. Najdeme tu tedy série 254, 253 a 252, konkrétně úrovně 254 1-15, 253 1-10 a 252 1-11. Speciální levely jsou pak "demo", "demo II" a "učitel" - ty mají za úkol předvést všechny prvky a možnosti hry. 

Úrovně jsou větší než v původním Boulder Dash, maximální rozměr je 62x46 polí. Po dokončení většiny z nich se dozvíme heslo do té další. Také tu najdeme level editor, v němž si lze vytvářet vlastní a ty skládat do sérií. 

Mechanismy jsou v jádru stejné - s postavou se prokopáváme hlínou, přičemž si musíme dát pozor na kameny, bomby a nepřátele. V každé úrovni je ukazatel "limit", což značí kolik musíme sebrat diamantů pro otevření východu (domečku) a "time", což je samozřejmě časový limit. Ten může občas začínat na nule, což znamená, že času je neomezeně. 

Z prvků tu tedy máme:
  • Prázdno - potvory a kameny se mohou pohybovat jen po tomto políčku
  • Hlína - obvyklé vyplnění plochy, potvory přes ní neprojdou. Jakmile ale na hlínu vstoupíme, tak se přemění na "prázdno"
  • Kámen - lze ho tlačit a házet na hlavu nepřátelům. Působí na něj gravitace
  • Bomba - podobná jako kámen, ale při nárazu vybuchne
  • Stěna - nelze zničit
  • Cihlová zeď - lze zničit výbuchem
  • Neviditelná zeď - stejné jako cihlová zeď, ale není vidět. Většinou využita na sekce s neviditelnými bludišti 
  • Dveře - můžeme jimi projít pokud máme klíč příslušné barvy (čtyři typy) a na druhé straně je volné políčko. Potvory procházet neumí.
  • Klíče - k otvírání dveří
  • Diamanty - mohou být dva typy, každý s jinak definovanou hodnotou
  • Domek - východ z úrovně. Je aktivní jedině pokud jsme sebrali dostatek diamantů (tzn. "limit" je nula), což poznáme podle toho, že začne blikat. V tom případě po vstupu do něj vybuchneme a je nutné ještě level dokončit pomocí klávesy BREAK (shift + mezerník). Při hře dvou hráčů musí každý vkročit do svého domku. 
  • Ostnatá koule - statická překážka, dotyk znamená smrt pouze pro hráče. 
  • Lebka - statická překážka, dotyk znamená smrt pro hráče i nepřátele, konkrétně pidimužíka a jamjam (viz níže). 
  • Mina - lze ji sebrat a následně podržením klávesy FIRE ji položit, načež následuje výbuch. 
Narazit můžeme na několik typů nepřátel (oficiální názvy z manuálu):
  • Pidimužík - následuje postavu, ale je poměrně pomalý a lze ho zaseknout o zeď. 
  • Jamjam - pokud narazí na překážku, tak se odrazí na náhodnou stranu. Je rychlejší a také při styku požírá bílé diamanty. Zabije ho lebka. 
  • Duch - při pohybu se drží pravé strany, takže je jeho pohyb předvídatelný. Je ale velmi rychlý. Zabije ho zelený sliz. 
  • Zombie - chodí pouze zleva doprava. 
Ze zlikvidovaných nepřátel mohou vypadnout diamanty, ale i jiné předměty. Nesmíme je však zabít výbuchem. 

Východ v domečku je blokovaný zdí

Pidimužík dveřmi neprojde

Klasické "těžení" nepřátel

Heslo do další úrovně

Technické zpracování je na velmi dobré úrovni. Grafika je přehledná, vše běhá plynule i s větším počtem pohybujících se prvků na obrazovce a s přehrávanými zvukovými efektyhudbou na pozadí. Ta ovšem po chvíli začne lézt na nervy. 

Úrovně jsou dostatečně rozmanité - občas je nutné sebrat vysoký počet diamantů, takže je nutné zabít všechny nepřátele. Jindy jde o rychlé proběhnutí bludiště či o velmi riskantní menší levely, kdy je nutné sebrat jen několik diamantů a přitom se vyhnout nepřátelům. 

Obtížnost je ale velmi vysoko a to z několika důvodů. Část úrovní je velmi dlouhých a jediná chyba, jediný kontakt s nepřítelem znamená konec a nutnost začít od znovu. Je velmi snadné dostat se do neřešitelné situace, kdy musíme sebrat maximální počet diamantů či klíčů a např. exploze jeden z nich zničí, čehož si ani nemusíme všimnout. Hra vyžaduje rychlé a přesné pohyby, nicméně ovládání není dostatečně responsivní. Už jen aktivovat minu a utéci včas z oblasti výbuchu vyžaduje cvik a nemělo by to být tak riskantní. 

Některé úrovně jsou až nesmyslně dlouhé, resp. vyžadují velmi vysoký limit sebraných diamantů. Další jsou extrémně obtížné - např. poslední úroveň s názvem "This is the end" podle mě ani nejde bez průběžného ukládání v emulátoru dohrát, protože obrovské množství nepřátel a jejich nepředvídatelný pohyb mění průchod v naprostý chaos. Při hře dvou hráčů se navíc musíme neustále držet ve stejné výseči obrazovky, případně lze pohledy přepínat, což ale situaci moc neulehčuje. Ulehčením je alespoň trik s FIRE + směr, kdy postava např. zničí hlínu na sousedním políčku, ale nevstoupí na něj, což může pomoci při uvolňování nepřátel. 

Část s neviditelným bludištěm

Finální obrazovka jedné série

Někdy musíme jen rychle proběhnout bludiště

Hesla do úrovní:
sada 254: SONY, JVC, 2CHLORMETHAN, VELBLOUD, ALE KOHO, UZ JE TO JASNE, VYVRHEL, VYVRHLIK, DELEJ JAK UMIS, AT TO NEVYKOUKAS, 32765, JEN MRTVEJ JE DOBREJ, A NEFLAKEJ TO, THE LAST HESLO
sada 253: ALE NA CAS, FPOHODE, A NA CAS, UZ JSME V PATYM, HONZA JE BLBEJ, HONZA JE JEDNICKA, 88888888888888888888, 9999999999999999999, RESET
sada 252: TO JE JENOM ZACATEK, 16384, IZI MUSIC DEMO, ALE NE TAK TEZKY, A JE TO JESTE HORSI, AMERICAN EXPRES, TO JE SILNY KAFE, SPECCY, JAK SE TO MUZE ZDAT, YOUR END

Úprk před explozemi

Diamantový důl

Poslední úroveň je naprostá šílenost

Verdikt: Podařené rozšíření Boulder Dashe pro jednoho či dva hráče. Technické zpracování je zdařilé a úrovně propracované. Bohužel musím strhnout bod z hodnocení kvůli někdy až extrémní obtížnosti, kdy dohrát hru bez průběžného ukládání je téměř nemožné. 
Hodnocení: 4/10

1 komentář:

  1. Kdysi jsem PaVLovi vyčítal, že grafika je nemoderní, jak z osmdesátek. Kreslil mu ji mladší bratranec a on ji nechal schválně takhle jednoduchou “retro”.
    Nahrávání úrovní souvisí s tehdejším rozšířením disketové jednotky Didaktik 40, pro kterou hra primárně vznikala, v kazetové verzi to ale může být otravné.
    Číslování distribuovaných levelů od konce je proto, aby si člověk svoje úrovně z editoru mohl číslovat normálně vzestupně a nedocházelo ke kolizi čísel.

    OdpovědětVymazat