sobota 29. března 2025

Hra 1057: Cannon Craze (1995)


Cannon Craze
Vývojář: New Entry (Michal Bačík & Ondřej Matějka) & Electric Brains (Nikaj Eijk)
Vydavatel: New Entry & Electric Brains, od 1997 64'er
Vydáno 1995 pro Commodore 64
Žánr: Shoot 'em up
Počet hráčů: 1 - 2
Stav: Dokončeno

Stejně jako v případě Squares (1994) spolupracovala skupina New Entry s holandským Electric Brains, resp. s jedním vývojářem, který dodal grafiku. Hra vznikla v roce 1995 a v roce 1997 vyšla v německém časopise 64'er. 

Mimozemšťani napadli naší planetu a na nás bude převzít dva kanóny a ubránit se nájezdům. Hra patří do žánru shoot 'em up, přičemž se vše odehrává na jediné obrazovce. Můžeme hrát buď sami nebo v režimu dvou hráčů

Autoři

Začátek hry

Mimozemšťani nás nenávidí

Jeden z tužších nepřátel

V případě hry jednoho hráče ovládáme oba kanóny zároveň, přičemž ty se pohybují pouze po okrajích, tzn. horizontálně a vertikálně. To znamená že pohyb nahoru/dolů ovládá jeden kanon a doleva/doprava druhý. Lze použít primárně joystick či alternativně klávesnici, kdy pro první kanon využijeme nezvyklé klávesy "Esc" a "Tab" pro pohyb a mezerník pro střelu, pro druhý "<", "?" a "n" pro střelu. 

Celkem nás čeká 14 úrovní, v nichž musíme odrazit hned několik typů nepřátel. Ti mohou mít různé styly pohybu, rychlost či typy útoku - někteří střílí, další fungují stylem "kamikaze", tzn. snaží se do nás nabourat za pomocí sebedestrukce. Většina z nich ale vydrží hned několik zásahů, což je poměrně nepříjemné. Někteří se uvedou i nějakou hláškou typu "zabiju tě" či "tohle je tvoje poslední chvilka". 

Každý kanon má vlastní počet životů (zpočátku 5) a počítadlo skóre a to i když hrajeme v režimu jednoho hráče. Body získáváme samozřejmě za sestřelování nepřátel, ale i za trefení jednoho z bonusů. Kromě 25 bodů můžeme získat i extra život (ten získáme i za každých 1000 bodů skóre), "double fire" (zvýšená kadence střelby), "megabomb" (zničí všechny nepřátelé na obrazovce) či dočasné zmrazení nepřátel (to ale až v posledních třech úrovních). 

Tohle je naše poslední minuta!

Počet nepřátel se začíná vymykat kontrole

Tohle začíná být opravdu hodně těžké

"Žabáci"

Hra je bohužel velice obtížná a to hlavně v režimu jednoho hráče, kdy je problém ovládat oba kanony zároveň a dávat pozor jak na střely, tak "kamikaze" nepřátele, jejichž počet postupně roste a úrovně jsou od té 11. příliš dlouhé. Střely létají až moc rychle a mimozemšťani nalétávají do bezprostřední blízkosti a pak pálí, čemuž se jednoduše nedá vyhnout. Moc nepomáhá ani zaměřovač na pozadí, který jen mate. Hru jsem dohrál jen pomocí quicksavu v emulátoru každých několik vteřin. V režimu dvou hráčů se zřejmě obtížnost sníží, ale přesto zůstane příliš vysoko. 

Povedená hudba patří k nejlepším částem hry. Na druhé straně tu však máme technické problémy, kdy hra občas padá kvůli "CPU jam" a to hlavně v závěrečných úrovních s mnoha nepřáteli. Bohužel jsem také hrál verzi hry, která spadne při pokusu o zapsání skóre do tabulky nejlepších výsledků, takže jsem se po dokončení poslední úrovně nedostal na závěrečnou obrazovku. Naštěstí existuje další cracknutá verze hry, v níž se dá dostat rovnou na konec, takže jsem obrázek udělal z ní. 

Poslední nepřítel není ničím výjimečný

Zápis do tabulky nejlepších

Vítězství!

Verdikt: Další hra, kterou degraduje přestřelená obtížnost. Problémem jsou také pády, nicméně těžko říci zda není problém jen v emulované verzi. 
Hodnocení: 3/10

1 komentář:

  1. Otázka, zda je to zaměřovač, nebo to měl být difrakční obrazec na hvězdě (objevuje se na fotografiích z dalekohledů se čtyřramenným držákem sekundárního zrcadla, jako je třeba Hubbleův vesmírný dalekohled).
    Každopádně jakékoli pozadí bude při rychlé akci rušivé.

    OdpovědětVymazat