The Adventure of Sherlock Holmes
Vývojář: Marek Vít & Luboš Nechanický
Vydavatel: Jengs
Vydáno 1994 pro Commodore 64
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno
Klasická textovka od Marka Víta (John Engelstone's Adventure (1991), Dangerous Quest (1992), Myšičky (1993) a další), v níž se ujmeme role známého detektiva Sherlocka Holmese. Je rok 1885 a ve večerních hodinách procházíme s naším přítelem Watsonem ulicemi Londýna, když v tom narazíme na vraždu před budovou ministerstva obrany. To samozřejmě nemůžeme nechat jen tak, a tak se vydáváme vypátrat vraha.
Autoři |
Začátek a obsah inventáře |
Vražda! |
Podezřelý kočí |
Na příkazy musíme přijít sami a využijeme JDI, PROZKOUMEJ, VEZMI, MLUV, ZAPLAŤ, VYSTUP, ODEMKNI, OTEVŘI, ZAMKNI, ZAVŘI, ZAHRAJ, SPI, DEJ, OBLEČ, KUP, UKAŽ, ČEKEJ a I pro inventář. Slova se píšou bez diakritiky a mohou se zkracovat na první čtyři písmena.
Celou dobu zůstaneme v Londýně, kdy se musíme pomocí drožky přesouvat mezi několika lokacemi včetně našeho domu v Baker street. Otravné ale je, že musíme pokaždé do drožky nastoupit a zadat několik stejných příkazů, kdy si promluvíme s kočím, sdělíme mu kam chceme jet, zaplatíme a vystoupíme.
V našem domě je také možné se převléci do tří obleků - civilní, žebrácký a maškarní. Pokud např. vejdeme v civilním obleku do hospody, tak nás okradou o všechny peníze. Pokud v žebráckém do Scotland yardu, tak nás vyhodí ven jako pobudy. Je tedy nutné neustále volit oblečení podle situace, tzn. vracet se domů, což opět dost zdržuje.
Takhle to dopadá když člověk nezamkne dveře |
Hraní na housle přináší občas nápovědy |
Zavražděný byl náměstek |
Otravná rutina s kočím |
Narazíme na známé postavy jako je inspektor Lestrade či zmíněný Watson, ten nás ale doprovází jen na úplném začátku a následně zmizí, takže nám v ničem nepomůže. Až na závěrečné obrazovce mu budeme jako vždy vše vysvětlovat. Trochu pomoci může naopak hraní na housle v našem domě, které občas poskytne malou nápovědu co dělat. To je totiž jedním z největších problémů hry, kdy většinou nevíme, jak se posunout dál.
Dalším neduhem je možnost dostat se snadno do slepé uličky. Pokud např. na začátku neprohlédneme kočího, tak se potom na maškarním plese neobjeví podezřelý muž a ocitáme se tedy v mrtvém bodě, kdy nám hra nijak neřekne, že už nejde dohrát. Takovýchto případů, kdy lze přehlédnout zdánlivě nedůležitou akci, která pak nespustí událost dále ve hře, je tu několik.
Najdeme tu i bug, kdy pro vstup do opery nepotřebujeme předávat vstupenku, díky čemuž se dá přeskočit větší část hry. Celkové zpracování je pak velmi základní s minimem grafiky a bez hudby. I pro tuto hru existuje "verze 2" od CPC Software, kteří hru optimalizovali aby běžela rychleji a vydali ji v časopise určeném pro počítače Commodore.
Hlavní podezřelý se samozřejmě prohlašuje za nevinného |
Úplatní úředníci |
Ožrala se vzbudil jen kvůli pivu |
Mapa |
POSTUP HROU
Vydali jsme se na místo činu, prohlédli si mrtvolu (PROZ MRTV) a odešli ke drožce. Prozkoumali jsme ji (PROZ DROZ), koně (PROZ KONE), kovovou destičku (PROZ DEST) a hlavně kočího (PROZ KOCI). Nastoupili jsme (JDI DROZ) a Watson navrhl (MLUV WATS), ať se vydáme domů. Oslovil jsem kočího (MLUV KOCI) a požádal ho o to (BAKER). Zaplatil jsem a vystoupil (ZAPL; VYST). Dostal jsem se do domu (ODEM DVER; OTEV DVER; JDI DVER) a opět zamkl (ZAVR DVER; ZAMK DVER). Zahrál jsem si na housle (ZAHR HOUS) a v ložnici šel spát (SPI).
Ráno jsem odemkl dveře a odjel na adresu z destičky (BAYSWATER). V budově drožkařské společnosti (JDI BUDOVA) jsem vyzpovídal pana Wassermana (MLUV WASS), ten však zapíral. Zeptal jsem se úředníků (MLUV URED) na seznam zaměstnanců, ti ovšem vyhověli až po úplatku (DEJ PENIZ). Prozkoumal jsem seznam kočích (VEZM SEZN; PROZ SEZN) a objevil tři jména. Vrátil jsem se domů a převlékl se do žebráckého obleku (OBLE). Zpět v Bayswater jsem vešel do hospody (JDI HOSP), koupil pivo (KUP PIVO; VEZM PIVO), probudil jím opilého muže (DEJ PIVO) a ukázal mu seznam (UKAZ SEZN). Navedl mě na Jimmyho, takže jsem se vrátil domů, převlékl se do civilu a vydal se do Scotland Yardu (SCOT).
Zase nás vyhodili kvůli oblečení |
Spolupráce s inspektorem Lestradem |
Vstupenku ve skutečnosti nepotřebujeme |
Podezřelý muž maškarním bále |
Vstoupil jsem do budovy (JDI BUDO) a inspektora Lestrada požádal (MLUV LEST) o povolenku (VEZM POVOL). Tu jsem předal strážníkovi ve vyslýchací místnosti a od Jimmyho zjistil (MLUV JIMM) zapojení Wassermana. Vrátil jsem se domů a ve schránce (PROZ SCHR) objevil kromě novin (PROZ NOVI) také obálku (PROZ OBAL) a v ní vstupenku (VEZM VSTUP; PROZ VSTUP) na maškarní bál. Doma jsem se převlékl do obleku na maškarní (OBLEK) a odjel k opeře (OPER). U vstupu jsem předal vstupenku (DEJ VSTUP) a u baru se porozhlédl (PROZ LIDI). Objevil jsem podezřelého muže. Počkal jsem (CEKEJ) a pak muže sledoval ven. Zaslechl jsem, kam odjíždí, a tak jsem se také vydal do Park street (PARK).
Prozkoumal jsem dům č. 425 (PROZ DUM) a odposlechl rozhovor. Vrátil jsem se domů, převlékl se do civilu a vydal se do Scotland Yardu. Inspektoru Lestradovi jsem vysvětlil situaci (MLUV LEST) a společně jsme se vydali do přístavu oba viníky zatknout.
KONEC POSTUPU HROU
Přistiženi při činu |
Jdeme zatknout zločince |
Jak se to všechno stalo |
Vítězství! |
Verdikt: Nejsilnější stránkou je námět a příběh, zbytek je však slabší. Většinu času není jasné co máme vlastně dělat, lze se snadno dostat do slepé uličky a rutina zadávání příkazů při cestování drožkou je otravná. Zajímavý nápad s využíváním několika typů oblečení pro různé situace je degradován nutností vracet se domů.
Hodnocení: 2/10
Jak poznáte, že jste ve slepé uličce?
OdpovědětVymazatKdyž to hrajete poprvé, tak těžko, jelikož to hra nijak nesignalizuje. Resp. dá se to poznat tak, že ani po nekonečném zkoušení všeho na všechno se nedá dostat dál. Teď po dohrání se to analyzuje lépe, dokážu přijít na to kde by se měla spustit jaká událost a vysledovat co jí spouští.
VymazatEvidentně inspirace textovkou Sherlock.
OdpovědětVymazatTaky jízda drožkou, převleky, prodej ukradených plánů, spánek, …
http://zxm.cz/zxm/2000-1-2.pdf
Našel jsem, Sherlock (1984) pro ZX Spectrum a C64, takže velice pravděpodobně autor hrál.
Vymazat