neděle 29. ledna 2023

Hra 778: Boulder Dash (1993)


Boulder Dash
Vývojář: Roman Bórik
Vydavatel: Romborsoft
Vydáno 1993 pro ZX Spectrum
Žánr: Logická hra
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Boulder Dash je předělávka původní hry z počítačů PMD 85 (1987). V manuálu se můžeme dočíst, že přítomné hudební skladby pocházejí od skupiny Elán a dočkáme se i povzdechu, že většina vlastníků ZX Spectra přechází na počítače Amiga či že distribuční společnost Ultrasoft je výrazně horší jak Proxima

V hlavním menu vybíráme položky pomocí prvního písmena slov, přes "O" se tedy dostaneme do výběru ovládání, kdy lze použít joystick či si zvolit vlastní ovládací klávesy. 

Menu

Začátek v bludišti

Úroveň bez nepřátel

Hra je tedy rozdělena na dvě části - v bludišti nám cestu dál blokují blikající čtverečky, které nás při kontaktu vezmou do jedné z 68 úrovní, které musíme v časovém limitu 400 časových jednotek vyřešit. To znamená sesbírat potřebný minimální počet diamantů a nakonec dojít do východu z úrovně. Jakmile se nám to podaří, tak se ocitáme zpátky v bludišti a čtvereček zmizí. 

Cílem je najít v bludišti lokaci s velkou hlavou a projít ústy ven. Nejkratší cesta přitom vede přes 14 "čtverečků" (úrovní), ale bez mapy jich hráč pravděpodobně projde daleko více. 

Teď už jen sesbírat diamanty a odejít východem

Cestu na východ blokují dva čtverečky (úrovně)

"Utíkací" level

Největší změnou oproti předloze jsou samozřejmě barvy, kdy PMD 85 bylo pouze černobílé. Jinak ovšem mechanismy zůstávají beze změny, najdeme tu tedy stejné prvky jako jsou nepřátelé - pavouci, rozrůstající se voda, padající kameny, atd. Více detailů viz původní článek. 

Pokud sebereme v úrovni více diamantů, než je potřeba, tak se nám zbytek započítá do životů, kdy začínáme s devíti. Po dokončení hry se potom právě zbývající životy berou jako dosažené skóre a můžeme se zapsat do tabulky nejlepších výsledků, kterou obsadily pouze dámy. 

Voda může být překážka i pomocník

Vítězství!

Překonal jsem všechny dámy

Verdikt: Věrná předělávka Boulder Dashe z počítačů PMD 85, kdy jedinou podstatnou změnou je barevný obraz.  
Hodnocení: 3/10

9 komentářů:

  1. Snad nám sem autor této hry napíše, proč považoval v roce '93 firmu Proxima za 1000x lepší společnost než slovenský Ultrasoft. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nuž, to si teda veľmi nepamätám, prečo som to deklaroval až tak "radikálne". ;-) V každom prípade som mal Proximu a jej produkty rád a aj som ju raz navštívil v Ústí nad Labem, keď som sa vracal z chmeľovej brigády. ;-)

      Vymazat
    2. Obe boli fajn, ale faktom je, že Ultrasoft mal viac (kvalitnejších) titulov, ktoré ešte podporoval pomerne kvalitným (aj keď občas zaujatým v prospech vlasdtných hier) magazínom Bit. Napriek tomu, že samotná platforma (Z80, ZX/Didaktik) už bola na ústupe.

      Vymazat
    3. Pravda ale je, že Proxima měla kvalitní původní tvorbu už od začátku, zatímco Ultrasoft zpočátku vydával starší hry, které už lidi měli (F.I.R.E., Stínadla se bouří, ..) a ty kvalitnější nové tituly přicházely až v pozdější době.

      Vymazat
    4. To ale skôr súviselo s technologickým oneskorením Slovenska voči Čechám a menším trhom.

      Vymazat
    5. Tak ja bráchu doplním, lebo ako on zvykne hovoriť "prd si pamätá" a naopak, pre mňa to bol formatívny vek, čiže mám toho plnú hlavu. 🤓

      Problém je, že sa na ten clash Proxima vs. Ultrasoft pozeráte výlučne prizmou hier (na čo sme si tu už zvykli :), ale podstata Proximy bola hlavne v tom, že vydávali a distribuovali pôvodné úžitkové programy, ktoré pre danú generáciu zadefinovali to, ako fungovať na ZX-Spectre bez nutnosti prechodu na 16-bity. Pôvodný a veľmi kvalitný assembler s debuggerom, WYSIWYG full-text editor s možnosťou 4 fontov a tlače, až po tabuľkový procesor (niečo dovtedy nepredstaviteľné) - to je sú len 3 highlighty, ale tých systémových programov boli mraky. Druhá strana mince bola, že kým Ultrasoft bol výlučne ziskuchtivý distribútor pekných hier, Proxima sa zameriavala na komunitu - vydávali ZX-Magazín, ktorý bol fantastickým zdrojom nie len herných recenzií, ale aj informácií o programovaní a používaní systémových programov, rád a návodov. Taktiež vydávali kvalitnú literatúru, aj takú, ktorá naučila jednu generáciu programovať na Z80 (hlásim sa!). Proxima taktiež "združovala inteligenciu" - Universum, George K., Scalex, Flaškovci - bol to "ich team", podporovali ich v tvorbe, a pomáhali ich networkovať s inými tvorcami, ktorí napr. potrebovali pomôcť so svojimi hrami alebo programami (ergo dokončiť). Proxima taktiež rozbehla projekt "Public domain", kedy vydávala a distribuovala tvorbu amatérskych autorov, a teraz pozor, zadarmo (za cenu diskety) - takto mohol vlastne každý dostať svoje programy či hry medzi ľudí aj keď nemali produkčné kvality samostatne vydávaného titulu.
      A poslednou vecou, kde u nás Proxima vyhrávala bola distribučná sieť. Ja chápem, že z pohľadu Pražáka, alebo Bratislavčana to nebudete schopní doceniť, ale my, žijúc v 90s na okrajovom sídlisku Košíc, 600 km vzdušnou čiarou z Ústí, sa kazety a diskety s programami Proximy predávali v 5 minút vzdialenej elektro-predajni sídliskového obchodného centra a ZX-Magazín bol každý mesiac dostupný v stánku PNS pred blokom.

      Toto je iba stručné zhrnutie, prečo sme považovali Proximu za 1000x lepšiu spoločnosť ako Ultrasoft - a platí to dodnes. 😉

      Vymazat
    6. "Problém je, že sa na ten clash Proxima vs. Ultrasoft pozeráte výlučne prizmou hier"
      Ale presne toto teraz robis aj ty :)

      Ultrasoft okrem hier vydaval aj povodne uzitkove programy. Len tak namatkou co si pametam: databazovy program Datalog2, program na vyuku jazykov Mantrik (vratane specialnej verzie pre deti a editora kde sa dali dodefinovat dalsie znalosti), originalne editory Screen Machine a Text machine od MS-CID, dva hudobne editory (Soundtracker (nie ten znamy, ale iny, slovensky) a ZX-7 od Bytepack-u), Tuition (vyukovy program pre ZX basic) ... no a tiez podobne ako ceska Proxima distribuovala cesky Prometeus, tak slovensky Ultrasoft zase distribuoval slovenske MRS :)

      Ale v ziadnom pripade nechcem hodnotit, kto z nich bol lepsi. S Ultrasoftom som priamo spolupracoval, dodaval im programy a ochrany, kdezto Proxima isla vzdy tak nejak uplne mimo mna, takze moje hodnotenie by aj tak bolo znacne subjektivne...

      Vymazat
    7. Jenže to je právě to - Datalog byl starší program, který už byl mezi lidmi, Screen/Text Machine už taky koloval mezi lidmi, MRS už dříve distribuovala Mladá Fronta, ... (byť verze od Ultrasoftu byly aktualizované - 2 Turbo proti původnímu Datalogu, novější verze MRS, Screen/Text Machine v D40 verzi ...).
      V čem bodovali, byly hry od Maruši a Balary.

      Vymazat
    8. Ja si myslim, ze bodovali najma tym casopisom Bit. Ten nas mnozstvo uviedol do Didaktik/Speccy hier a poskytol rozhlad o diani, aj novych tituloch (+navody).

      Zaroven sluzil ako marketingovy nastroj pre hry z Ultrasoftu.

      A ano, ku koncu tu bolo mnozstvo technicky, aj pribehovo vyspelych hier, avsak to uz bolo s 8bitmi naozaj 5 minut po 12 (zial).

      Vymazat