sobota 14. ledna 2023

Hra 772: Asterix & Obelix (1993)


Asterix & Obelix
Vývojář: John & Paul & Uderzo & Dr. Awesome & Judge & Goscinny (DuelSoft)
Vydavatel: DuelSoft & později Vochozka Trading
Vydáno 1993 pro Amiga
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Po Pokladu Zlatých Sluncí (1992) další textová adventura pro Amigu doplněná obrázky, kterou distribuoval Petr Vochozka. Nicméně zprvu hru prodávali sami autoři a to na dvou disketách spolu s hardwarovým klíčem do joyportu, který měl fungovat jako protipirátská ochrana. Takto vzniklo ale jen něco mezi 10 a 20 kusy, načež začal Vochozka diskety prodávat se svým jménem, v silném igelitu a s jinou protipirátskou ochranou za 129 Kč. 

Bez extra paměti si nezahrajeme

Klasický příběh

Jeden z mnoha naskenovaných obrázků lokací

Asterix

Obelix

Druid Panoramix

Hra pravděpodobně neběží na Amize 500, ale je nutná Amiga 1200, přičemž během načítání se musí diskety prohodit a vložit do stejné mechaniky (nelze mít např. v emulátoru povolené dvě mechaniky a v každé mít jednu disketu). 

Primárním ovladačem je myš, se kterou provedeme i úvodní výběr jazyka, kdy k dispozici je čeština a slovenština - toto je však pouze vtípek, jelikož pokud vybereme to druhé, tak dostaneme jako odpověď hlášku "Im sorry, use translator". 

Protipirátská ochrana použitá ve verzi od Vochozky je ve skutečnosti primitivní - jedna z náhodně vybraných barevných dlaždic je "stisknutá" a musíme vybrat barvu této dlaždice na vzorkovníku ve spodní části obrazovky. Doplnění - původně ale horní dlaždice nebyly barevné a ochrana spočívala v tom, že k originální verzi byla přibalena vytisknutá barevná tabulka, aby bylo možné barvu identifikovat. Později někdo pro zjednodušení program upravil a dlaždice obarvil. 

Výběr jazyka je pouze vtípek

Protipirátská ochrana ve verzi od Vochozky

Začátek hry

Mapa ve hře

Mechanismy se jedná o klasickou textovku, kdy chodíme mezi obrazovkami, sbíráme a používáme předměty. Myší vybíráme příkazy ze spodní lišty, k dispozici jsou JDI, POUŽIJ, DEJ, VEZMI, INVENTÁŘ, MAPA, SAVE/LOAD a KONEC. Pohyb není do světových stran, ale jdeme např. "ke kováři", "do krčmy", atd. Orientaci trochu ulehčuje mapa, kterou máme od začátku k dispozici, nicméně lokací není ve finále mnoho a dají se všechny uložit pouze do hlavy. 

Obelix se zase dostal do problémů

Sbírání předmětů

Ve hře najdeme i vysvětlivky k ikonkám

Kouzelný nápoj!

Audiovizuální zpracování je na slušné úrovni, k čemuž přispívá hezká hudba a velké množství černobílých naskenovaných obrázků. Bohužel hra občas spadne, těžko ale říci zdali je to kvůli emulátoru nebo byl tento problém i na originálním hardwaru. 

Obtížnost není vysoko, nicméně hra je založená na určitých "spouštěčích" - např. musíme dojít do Malobonumu, aby se Panoramix vrátil do svého příbytku a mohli jsme pokračovat dál. Obrazovky se tedy postupně mění - zpočátku je naše vesnice prázdná, ale při splnění určitých podmínek se obyvatelé vrátí. Kvůli tomu je nutné všechny obrazovky stále procházet znovu a hledat, jestli někde nenastala změna, což není příjemné kvůli pomalému vypisování textu - to nejde urychlit a musíme před zadáním dalšího příkazu vždy čekat, až se již přečtený text postupně zobrazí znova. 

Na jednom místě je i známý adventurní faul, kdy je nutné použít předmět 2x. Naštěstí alespoň inventář je neomezený. Ke hře vyšel návod v AWB magazínu číslo 4, prosinec 93.

Diskety v distribuci od Vochozky; Zdroj: Solaris

Diskety ještě zatavené v igelitu; Zdroj: jeden z autorů, amigaportal.cz

Obal; Zdroj: jeden z autorů, amigaportal.cz

Původní raritní edice s hardwarovým klíčem do joyportu; Zdroj: jeden z autorů, amigaportal.cz

Mapa

POSTUP HROU
Sebral jsem divočáka, naplnil lahvičku vodou ze studánky a navštívil druida, který ovšem nebyl doma. Šel jsem domů, kde jsem sebral noviny a přečetl si o zajetí jednoho Gala. U kováře jsem našel zprávu naznačující, že Obelix byl zajat. Vydal jsem se do Laudana a poté do Malobona, kde jsem si vzpomněl na druida Panoramixe, a tak jsem se za ním vrátil. Zatímco hledal ingredience do lektvaru, tak jsem se vydal hledat výzbroj. Kovář mi sdělil, že nemá rudu, a tak jsem se vrátil do Laudana, spícímu Římanovi sebral kovové kopí, tím ho napíchnul a sebral i římskou zbroj a klíček. Kopí jsem dal kováři a získal za to meč. Uhasil jsem výheň vodou z lahvičky, 2x si oblékl zbroj, dostal výprask a probudil se v háji. Došel jsem si k druidovi pro hotový čarovný nápoj a napotřetí jsem si oblékl zbroj.

To je konec

Ve věštírně

Konečně se mi podařilo najít Obelixe

V Malobonu jsem sebral dva zlaťáky, zašel do věštírny a jeden dal věštkyni výměnou za radu. V Grogaru jsem sebral sirky, v pevnosti vsadil zlaťák a vyhrál pět zlaťáků. Zpět v Laudanu v krčmě jsem za ně koupil džbánek piva, ten 2x nabídl strážnému ve věznici a spícího Obelixe vzbudil vůní divočáka. Převlékl jsem se do civilních šatů, aby mě můj přítel poznal a zjistil, že má hlad. Opět jsem si vzal zbroj, vrátil se ke kováři, sirkami zapálil oheň a ze syrového divočáka udělal pečínku. Ve věznici jsem klíčkem odemkl dveře od cely, předal pečínku, sundal zbroj, vypil kouzelný nápoj a vrátil se do vesnice. 
KONEC POSTUPU HROU

Vítězství!

Klasická závěrečná oslava

Autoři

Verdikt: Hezky zpracovaná, ale ve finále vlastně poměrně krátká adventura. 
Hodnocení: 4/10

3 komentáře:

  1. Ta Vochozkovic ochrana byla taková, že horní barevný kostky nebyly v originální hře barevny a hráč musel použít papírovou barevnou tabulku, aby identifikoval jakou promáčknutou dlaždici, respektive barvu v dolní části obrazovky stisknout. Kdysi dávno jsem to viděl na Resetkání, originál jsem tedy nikdy neměl. Tuším že chytré hlavy z LSA doplnili barvy z papírové tabulky, aby se hra dala kopírovat. Tehdy v 93 roce si udělat barevnou xerokopii bylo docela drahý, druhá možnost byla, si tabulku obkreslit na papír a vybarvit pastelkama.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak v tom byl ten vtip :)

      Vymazat
    2. Samože se asi nikdy nedochovala originální verze s ochranou.

      Vymazat