sobota 26. listopadu 2022

Hra 752: Vesmírná Odysea 5 (1992)


Vesmírná Odysea 5: V Otroctví
Vývojář: Radomír Danenberger
Vydavatel: D.. Adventure
Vydáno 1992 pro Atari 8-bit
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Pátý díl vesmírné ságy konečně přichází s menšími změnami. V minulém díle jsme byli zajati, takže se probouzíme v naší cele na vězeňské planetě Draggerů, odkud nás po chvíli odvedou mimozemšťané k soudu. Rozsudek je krutý - 10 let nucených prací a následná smrt. Jelikož nemáme co ztratit, tak se rozhodneme vyvolat vzpouru a spolu s ostatními vězni se pokusíme utéct. 

První spuštění hry je v některých dostupných verzích zvláštní, protože začínáme s již vyvolanou vzpourou, k čemuž má dojít asi v polovině hry. Je tedy lepší se nechat zabít a začít znovu. 

Shrnutí předchozích událostí

Začátek v cele a SLOVNIK

Mapa podzemní chodby

Slovník příkazů tentokrát doznal několika změn - zůstalo PRozkoumej, VEZMI, POužij, VYPNI, ZAPNI, I, RADA a EXIT, nově tu ale najdeme i CTI, SILA, CAS a PRACOVAT. Bohužel slova se stále nedají zkracovat. 

Ve hře plyne čas, který můžeme pomocí CAS posouvat o libovolný počet hodin a minut. V určitou dobu pro nás ale přijdou stráže a odvedou nás do skleníku, kde musíme spolu s dalšími vězni pěstovat zeleninu, což provedeme příkazem PRACOVAT. Tento výkon nás ale stojí určitou sílu, kdy náš stav si můžeme zkontrolovat pomocí SILA. Tyto mechaniky jsou ale zpracovány hodně povrchně a hráč je pravděpodobně podstoupí pouze jednou načež se dostane dál. 

Ufoni mě odvádějí k soudu

10 let nucených prací a pak mě stejně zabijí? Tak to raději smrt hned!

Můj kamarád skoročlověk

Stejně jako v předchozím dílu, i zde najdeme větší množství vyplňovacích obrazovek, což jsou tentokráte většinou prázdné chodby a vězeňské cely. Ve té své najdeme mapku, jež velmi primitivním způsobem znázorňuje podzemní chodbu, kterou vykopal náš předchůdce. 

Ke konci si musíme vybrat z pěti druhů kosmických lodí, s nimiž se pokusíme utéct a zdali je naše volba správná se dozvíme až později, což je nepříjemné. Pokud netrefíme jedinou možnou volbu, tak si hru musíme zopakovat. Na závěrečné obrazovce najdeme překvapivě vstupní heslo "UESUGI" do jiné autorovy textovky Ninžova Pomsta (1992). 

Tohle je naše šance!

Vyzbrojen a připraven

Posouvání času

Mapa

POSTUP HROU
Našel jsem mapu (PR MISTNOST; PR POSTEL; PR SLAMNIKY) a prohlédl si ji (CTI MAPU) - znázorňovala podzemní chodbu s vchodem pod mojí postelí i se třemi bočními tunely. Zatím jsem ale zůstal ve své cele a hodinu počkal (CAS; 1; 1; 0). Odvedli mě do skleníku, kde jsem si získal přátele (PR VEZNE; PR SKOROCLOVEKA; PO JIDLO) a obdržel kapesní překladač. Odpracoval jsem svoji směnu (PRACOVAT) a vrátil se do cely. 

Vydal jsem se do zmíněné chodby a našel první boční tunel. Vyslechl jsem rozhovor (PR ROZHOVOR) a zjistil, že většina stráží odletěla. Prohledal jsem tunel (PR TUNEL) a našel sbíječku. Našel jsem druhý boční tunel, sbíječkou udělal díru do stropu (PO SBIJECKU), prohledal zbrojnici (PR MISTNOST; PR ZBROJNICI) a vzal si laserový kolt (VEZMI ZBRANE). Vrátil jsem se do své cely, počkal 8 hodin (CAS; 1; 8; 0) a byl opět odveden do skleníku. Tentokrát jsem ovšem zastřelil stráž (PO KOLT) a vyvolal vzpouru vězňů. 

Viva la revolución!

Výběr kosmických lodí

Pronásledovatele jsme pro tentokrát setřásli

Vrátili jsme se do mé cely, přes podzemní tunel opět došli do zbrojnice, kde se všichni vyzbrojili a odešli jsme jižním směrem, čímž jsme vpadli nepřátelům do zad. Ve velitelské místnosti jsem zastřelil ufona (PO KOLT) a na jeho těle (PR MRTVOLU; PR UNIFORMU) našel kartu a na stole (PR STUL) krystal (VEZMI KRYSTAL). Kartou jsem otevřel dveře na východě (PO KARTU) a v hangáru si vybral loď číslo 2. Vrátil jsem se do zbrojnice a sebral zbraně pro loď (VEZMI ZBRANE). Zpátky na lodi v řídícím centru jsem vložil krystal (PO KRYSTAL), zapnul počítač (ZAPNI POCITAC) a zahájil start (PO POCITAC; 1). Nepřátelskou loď jsme poškodili (PO ZBRANE) a dostali se do vesmíru. Ukončil jsem práci (3), našel svého přítele skoročlověka (PR VEZNE), který mi řekl "TP". V počítači (PO POCITAC) jsem vyhledal informace (2) o hvězdné soustavě "TP", poté zadal odlet (1) a "TP". 
KONEC POSTUPU HROU

Hvězdná soustava Tripon zní dobře

Vítězství!

Vstupní kód do textovky Ninžova Pomsta

Verdikt: Autor se snažil integrovat do hry nové mechanismy, což se povedlo tak napůl. Novinky tu sice jsou, ale jejich potenciál není zdaleka využit, přičemž staré neduhy přetrvávají. Přesto se jedná v rámci ságy o vítané oživení. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat