sobota 3. března 2018

Hra 176: Rex (1986)


Rex
Vývojář: Komenium
Vydavatel: Komenium
Vydáno 1986 pro IQ-151
Žánr: 1st person akce
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Poslední hrou na seznamu od národního podniku Komenium je Rex. Po dlouhém loadingu si můžeme zobrazit instrukce ve formě skrolujícího textu, který nám vysvětlí vše důležité. Poté, co jsem se dostal poprvé do hry a během pár vteřin mě sežral Tyrannosaurus rex, mi došlo, že 1) tuhle hru už jsem někde viděl a za 2) tohle vypadá až moc dobře na československou produkci pro počítače IQ-151.

Po chvíli pátrání jsem zjistil, že Rex je předělávkou legendárního "3D Monster Maze" (1982) ze ZX-81 (předchůdce ZX Spectra), což je podle ohlasů jedna z top5 her pro tuto platformu (tou další je třeba i český Manic Miner (1984) od Aleše Martiníka). 

Instrukce #1
Instrukce #2
Nikdy bych nevěřil, že na IQčku uvidím takovouhle grafiku

Asi jste si z předchozích článků všimli, že hry pro IQ-151 nebyly kdovíjak graficky atraktivní a to prostě proto, že tyhle počítače nebyly na hry moc vhodné, když podporovaly pouze grafiku složenou ze znaků. ZX-81 na tom byly podobně a proto asi bylo o něco lehčí hru na IQčka předělat, přesto jsem výsledkem příjemně překvapen. Vše opravdu vypadá jako původní hra.  

Rozdíly tady ale nějaké jsou. Samozřejmě kromě toho, že jsou všechny texty v češtině tu na začátku chybí animovaný uvaděč, který by nás zasvětil do hry a nalezneme tu pouze již zmíněné textové instrukce. Poté se už ale ocitneme v samotném bludišti a naším cílem bude nalézt východ, za což dostaneme odměnu 300 bodů. V cestě nám ale bude stát Rex, který se nás snaží vyčmuchat a sežrat a před kterým musíme utíkat. Za každý krok, který Rex udělá, dostaneme 1 bod a pokud je hodně blízko, tak 5 bodů. Průběžné skóre vidíme vlevo nahoře. 

Jelikož ve hře nejsou zvuky, tak nás hra na jeho přítomnost upozorňuje různými zprávami typu "Jde na tebe zboku" a pokud je třeba hodně daleko, tak "Rex vyčkává" - v tomto případě se Rex prostě zastaví a nepřičítají se nám žádné body. 

Typická scéna ze hry, kdy jsme od Rexe daleko a ten se tedy rozhodne vyčkávat
Našel jsem východ z první úrovně
Rozzlobit Rexe se nevyplácí !

Pokud se nám z bludiště podaří utéci, vygeneruje se nám další, přičemž získané body si tam přeneseme. Cílem je samozřejmě získat co nejvyšší skóre. Pokud nás ale Rex chytí, přijdeme o všechny body. Zároveň si můžeme zobrazit mapu úrovně, kde je šipkou vyznačena hráčova startovní pozice, "R" značí, kde nás Rex sežral a pod "E" se skrývá východ. Toto v originální hře nebylo a nutno říci, že to hru dost ulehčuje. 

S trochou snahy si hráč může průchod úrovní nacvičit a poté nabrat vysoké skóre. Úrovně se totiž negenerují náhodně, ale jsou vždy stejné. Zajímavostí také je, že i když Rex stojí přímo před vámi, tak se můžete pokusit mu podskočit pod nohama a uniknout. Šance, že se to podaří, je zhruba 50:50. 

Vzhledem k tomu, že je to s přehledem nejlepší hra, kterou pro IQ-151 můžete sehnat, tak jsem se jí rozhodl zařadit do "Must-play" seznamu v pravé části stránky. 

Mapa druhé úrovně
Rex hráče dříve či později dostane
Původní verze pro ZX-81

Verdikt: Předělávka legendární hry "3D Monster Maze" a zároveň nejlepší hra, kterou pro počítače IQ-151 můžete nalézt. 
Hodnocení: ***/10

2 komentáře: