čtvrtek 22. února 2018

Hra 169: Podzemní Město (1987)


Podzemní Město
Vývojář: Jiří Software
Vydavatel: Jiří Software
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Volné pokračování hry Zlatý pohár (1987), opět s rytířem Galahadem. Ten tentokrát uvízl v začarovaném Podzemním městě - v cestě mu stojí magické dveře, které se dají otevřít pouze zaříkadlem a právě to musíme zjistit, aby mohl uniknout. Na úvodní obrazovce vidíme právě našeho rytíře s medvědem, který se na jedné obrazovce opravdu vyskytuje, ale nedá se s ním provést žádná interakce. Stejně tak tam nalezneme datum 1988, nicméně dále ve hře se zase vyskytuje rok 1987, takže jsem se rozhodl hru zařadit pod starší uváděné datum. 

Popis příběhu
Seznam použitelných příkazů
Začátek hry

Program je úplně stejný jako svůj předchůdce - příkazy se nedají zkracovat a je nutné je vypisovat celé, současně u sebe můžeme mít pouze jeden předmět a pokud ho položíme na zem, tak nezůstane na dané obrazovce, ale "zlý duch" ho přenese zpátky tam, kde jste ho vzali. Také je tu systém nápovědy, který se vyvolá příkazem "PREMYSLEJ", kdy se vám vypíše krátká věta o tom, co byste měli dál dělat. 

Ani zde tuto nápovědu ale nepotřebujete, protože je hra velice lehká a logická. Mapa hry se, co se týče velikosti, zdvojnásobila a nově se tu dá také zemřít. Jsou tu k nalezení také dva nepovinné úkoly - vyčištění komína a donesení závoje pro jezerní vílu. Pokud je neuděláte, tak sice hru můžete dohrát, ale hra počítá procento dokončení hry podle splněných hádanek, takže nebudete mít 100 %. Zajímavostí je, že když už znáte heslo, tak lze hru dohrát během asi 5 vteřin. 

Ve Zlatém poháru bylo na konci tajné heslo, ale to zde nemá využití. Hra navíc na konci sděluje nový tajný kód, který je poměrně dlouhý a mám takový pocit, že ani ten nikdy nikde nevyužiji. Nebo že by někdo našel další hru od Jiří Software?

Mapa hry

POSTUP HROU
Nejprve jsem se vydal na popraviště a sebral provaz (ZVEDNI PROVAZ). S ním jsem došel ke studni, provaz přivázal a sestoupil na dno (POUZIJ PROVAZ; POLOZ PROVAZ). Sebral jsem klíč od brány (ZVEDNI KLIC) a šel odemknout hradní bránu (POUZIJ KLIC; POLOZ KLIC). Uvnitř mě otravoval lakomý komoří, a tak jsem došel do márnice pro prsten (ZVEDNI PRSTEN) a dal mu ho (POLOZ PRSTEN). V malém sále vedle na mě ale čekal další otrava - hladový komoří. Tomu jsem z nedalekého řeznictví přinesl jitrnici (ZVEDNI JITRNICI; POLOZ JITRNICI). 

Zlý duch přenáší věci zpět na původní místo
Jedna polovina hesla od krále
Hlas v mé hlavě říkal "zabij ho", tak jsem to holt udělal, no

Tím jsem si otevřel cestu ke králi, ovšem jak se mu zavděčit? Vydal jsem se do velké jeskyně k drakovi a vzal klíček od hrobky (ZVEDNI KLICEK), jímž jsem otevřel hrobku (POUZIJ KLICEK; POLOZ KLICEK). Uvnitř jsem nalezl zimovřivého upíra, a tak jsem mu skočil k milíři pro uhlí (ZVEDNI UHLI) a hodil ho do kamen (POUZIJ UHLI), čímž jsem se ho zbavil a mohl sebrat královskou korunu (ZVEDNI KORUNU). Tu jsem předal králi (POLOZ KORUNU) a ten mi za odměnu prozradil druhou polovinu hesla (CARY MARY). 

Vydal jsem se na opačnou stranu hradu, ale zastavil mě strážný. Co si to dovoluje? Vzal jsem v katovně sekeru (ZVEDNI SEKERU) a zabil jsem ho (POUZIJ SEKERU; POLOZ SEKERU). Na otevření malých dvířek jsem použil páčidlo ze skladu (ZVEDNI PACIDLO; POUZIJ PACIDLO; POLOZ PACIDLO). V hladomorně jsem našel hladovějícího vězně, kterému jsem přinesl sýr z louky (ZVEDNI SYR; POLOZ SYR) a za odměnu jsem si vyslechl první polovinu hesla (ABRAKA). 

Je to sice nepovinný úkon, ale když už jsem tady, tak vám ten komín teda vyčistím
Zadání hesla u magicky zamčených dveří

Heslo jsem tedy už měl celé, ale měl jsem ještě nějakou nepovinnou práci. Na balkoně jsem vzal štětku (ZVEDNI STETKU) a vyčistil hradní komín (POUZIJ STETKU; POLOZ STETKU). Šel jsem do obchodu s látkami a vzal závoj pro jezerní vílu (ZVEDNI ZAVOJ). U jezírka jsem jí ho předal (POLOZ ZAVOJ). Poté jsem se již vrátil na začátek, k zavřeným dveřím a řekl heslo "ABRAKA CARY MARY", čímž se dveře otevřely a já unikl z podzemního města.
KONEC POSTUPU HROU

Vítězství !

Verdikt: Pokračování dobrodružství rytíře Galahada, které je o něco větší a propracovanější než první díl, každopádně na vyšší hodnocení to stále nestačí. Zajímavostí je, že je to v podstatě první československá hra, která představuje vedlejší, nepovinné úkoly. 
Hodnocení: 3/10

Žádné komentáře:

Okomentovat