pondělí 20. listopadu 2017

Hra 135: Podraz na Indiana Jonese (1987)


Podraz na Indiana Jonese
Vývojář: Pavel Kořenský & František Fuka
Vydavatel: PKCS & Fuxoft
Vydáno 1987 pro ZX Spectrum
Žánr: Textová adventura
Počet hráčů: 1
Stav: Dokončeno

Podraz na Indiana Jonese, zkráceně PIJ, je další hra inspirovaná Fukovým Podrazem 3 (1986) a zároveň i jeho hrami na motivy Indiana Jonese. Na začátku se dozvíme jen to, že budeme hrát za hackera a poté se ve filmovém stylu zobrazí úvodní titulky se jmény autorů, mezi nimiž najdeme i Františka Fuku, který vytvořil hudbu a zvláštní efekty. Dále musíme zadat své jméno a telefonní číslo, které je nutné si zapamatovat, protože bude nutné ho ve hře použít. 


Hrdinové počítačové revoluce
Úvodní titulky ve filmovém stylu
Zadání jména a čísla

Hra nás bez nějakých počátečních instrukcí vyhodí na hlavní obrazovku ne nepodobné té z Podrazu 3. Máme pouze tři možnosti - přečíst si zprávu (pokud nějaká nová přišla), kouknout se do svého seznamu čísel a zavolat telefonem. Až teprve tím, že zjistíme číslo na Datafon a spojíme se s ním, tak zjistíme cíl hry.

Harrison Ford totiž po úspěchu prvních dvou Indiana Jones her vypsal konkurz na program Indiana Jones 3. Do vývoje se pustil samozřejmě autor prvních dvou dílů Fuka a také JZD Agrokombinát Slušovice. Hráč, jakožto hacker, má za úkol nabourat se do Fukova počítače a ukrást jeho v podstatě hotovou hru. 


Hlavní obrazovka hry
Telefonní seznam, který se bohužel během hry nedoplňuje o nová čísla
Obrazovka s animovaným vytáčením čísel

Hra je zajímavá tím, že obsahuje "opravdové" hackování. Některá hesla prostě musíte uhádnout a je k nim pouze nejasná indicie. Často vám musí pomoci vaše popkulturní znalosti. Třeba heslo do počítače Harrisona Forda - víte pouze, že je na 4 písmena, ale to je celé. Musíte si odvodit, že reálný Harrison hrál ve Star Wars za postavu jménem Han Solo. Heslo je tedy "SOLO". 

Během celé hry hraje podstatnou roli autor hry - Pavel Kořenský alias PKCS, který hráčovi posílá klíčové zprávy s dalšími stopami. Jak jsem ovšem během svého hraní zjistil, hra je bohužel velmi zabugovaná a v jeden okamžik mi přišla zpráva, kterou jsem otevřel a hra skočila na jakousi ochranu proti zasahování do programu (konkrétně vypsala hlášku "NESTRKEJ NOS DO CIZÍHO PROGRAMU") a po chvíli se restartovala. Kód programu je navíc zašifrován pomocí "Arnold protection" systému, který vytvořil Fuxoft. 

Dokončit hru bylo tedy zpočátku nemožné, naštěstí díky pomoci Solarise a následně i Romana Bórika, který upravil kód hry a obešel bug tak, aby se dala hra dohrát, můžu teď zveřejnit kompletní návod i s vítězných screenem. Opravená verze by se měla brzy objevit i na webu Speccy.


Teprve z Datafonu se dozvíme cíl hry
První z mnoha zpráv od PKCS
Hra obsahuje vtípky na počítače Ondra 2 a PMD-87

POSTUP HROU
Na začátku jsem napsal svoje jméno a telefonní číslo, které jsem si zapamatoval. Podíval jsem se na telefonní seznam a vytočil číslo na datafon (632718). Zjistil jsem, že Harrison Ford vypsal konkurs na program Indiana Jones 3 a podrobnosti se dozvím u filmového studia Barrandov. Zavolal jsem tedy na informace (121) a zjistil číslo do studia (894433) a Mikrobáze (532011). Přišla mi také zpráva od PKCS (Pavel Kořenský Computer Software), že heslo do počítače Mikrobáze je jméno zvířete. Spojil jsem se tedy s Mikrobází a po chvíli uhodl heslo ZAJIC. Zjistil jsem, že Barrandov koupil za výtěžek z filmu Amadeus počítač EC 1057.

Zavolal jsem do studia (894433), kde bylo třeba zadat vstupní heslo. Po chvilce mě napadlo jméno režiséra filmu Amadeus - FORMAN. Zvolil jsem kartotéku zahraničních herců a zadal jméno "Harrison Ford", čímž jsem získal na herce číslo (012732896477). Spojil jsem se s ním, ale chtělo to další heslo. Po chvilce zkoušení mě napadlo, že Ford hrál ve Star Wars postavu jménem Han Solo, tak jsem zadal heslo SOLO. Tím jsem zjistil, že Fuka mu poslal zprávu, že hra Indiana Jones 3 je již hotová a je na Fukově počítači.

St. Fuck street???
Fuka volá H. Fordovi
Tajné hackerské stránky ČVUT

Ukončil jsem spojení a zjistil, že mám další zprávu od PKCS. Fuka má prý druhé tajné číslo. Zavolal jsem tedy PKCS (293184) - číslo konečně nebylo obsazené - a zadal heslo RIPLEY. Dozvěděl jsem se, že druhé číslo na Fuku by mohly mít "spoje" a že má rád Spielbergovy filmy.

Přišla mi další zpráva s instrukcemi - měl jsem zavolat na ČVUT na ilegální službu pro hackery a získat číslo na spoje. Tak jsem tam zavolal (444333) a uhodl, že celé heslo je (13571113). Zadal jsem jméno "spoje" a odpojil se. Zavolal jsem tam znovu a našel jsem odpověď - se spoji je v kontaktu Dočekal Daniel a telefonní číslo na ně najdu v jeho počítači. Heslo pro vstup je SORD. Zavolal jsem na informace (121), zadal "DOCEKAL" a zjistil jeho číslo (873216), na které jsem zavolal a zadal heslo SORD. Opsal jsem si telefonní číslo na spoje (424160) a zavolal tam, heslo CRX37ALG5, čímž jsem se dostal na Informace o tajných číslech. Zadal jsem jméno "Fuxoft" a zjistil jeho tajné číslo (3276572). 


Zase ten Dočekal
Pokud nebudete opatrní, Fuka se bude bránit
Vylákání Františka do kina

Přišla další zpráva o nové Fukově hře "Kaboom 2". Zavolal jsem na UVTEI (Ústav vědecko-technických informací - 297635) a zadal heslo 31X2JE62 (poslední dvě číslice jsem musel uhádnout), čímž jsem zjistil informace o dovolených přenosových rychlostech. Přišla mi další zpráva:

"Pozor! Franta sedí pořád doma a na to svoje tajné číslo má pověšený modem. Aby nic nezjistil, nesmí být doma. Nevím ale, jak ho vylákat ven. Chodí jen někdy do kina. Jde jen o to, jak ho tam dostat. PKCS.".

Zavolal jsem na informace o programech kin (145) a zjistil, že dnes v kině Alfa dávají film, který by se Fukovi mohl líbit - Indiana Jonese a chrám zkázy. Zavolal jsem Fukovi na veřejné číslo (3298634), které jsem zjistil na informacích (121) a uhádl heslo "SPIELBERG". Ozval se jakýsi záznamník, kterému jsem nechal vzkaz - "FILM ALFA DNES" a zavěsil, načež mi přišla zpráva, že Fukovo heslo by měl být název některé z jeho nových her. 


Autor hry byl evidentně fascinován komolením jména Fuxoft na "Fucksoft"
Po ukradení programu Fuku ranila mrtvice
Pohřeb pro Františka Fuku

Zavolal jsem na jeho tajné číslo (3276572) a uhádl heslo KABOOM2. Zvolil jsem přenesení programu, napsal "INDIANA JONES 3", svoje telefonní číslo (viz začátek hry) a potvrdil. Program byl můj! Nakonec jsem ho také smazal a odpojil se. 

Přišla mi další zpráva - že jsem prý částečně uspěl, ale Fuku z krádeže programu ranila mrtvice a já mu měl zařídit pohřeb. Zavolal jsem proto na informace (121a zjistil číslo na pohřební službu (231893), kam jsem zavolal a objednal pohřeb pro Fuku. Zavěsil jsem a přišla mi poslední, gratulační zpráva. 
KONEC POSTUPU HROU


Vítězství !

Verdikt: Hra je bohužel silně zabugovaná, takže původně nešla dohrát. Teď už je ale naštěstí k dispozici opravená verze. Tyhle "hackovací" textovky mě vždy bavily a PIJ řadím mezi ty povedenější, i když prolomit některá hesla je dost těžké a ne úplně promyšlený scénář lepí často dohromady deus ex machina v podobě zpráv s nápovědou od vývojáře hry.
Hodnocení: ****/10

4 komentáře:

  1. Jen doplním, že informaci o Fordovi v roli Sola, se můžeme dočíst ve Filmovém studiu Barrandov. Opravená verze je už ke stažení na webu cs.speccy.cz.

    OdpovědětVymazat
  2. Hru jsem si kdysi opravil sám, bug spočíval v tom, že byl příliš nízko RAMTOP, při odstranění ochrany "proti BERAKu" hra končila s Out of memory.
    Myslel jsem, že je to jen chyba pakovaného cracku od Třasáka, že to v originále není. Ten jsem ale nikdy nepotkal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ta fixnutá verze od R. Bórika se dá dohrát, ale pořád to není 100% fix. Když třeba vytočím neexistující číslo, tak se hra bugne. Kdyby si někdo našel čas a fixnul to třeba i podle tvé rady, tak by to bylo super. Kdyžtak to pak posílejte Solarisovi, ať to může dát na web. Díky.

      Vymazat
  3. V tej moje úprave/oprave som pred čítaním správy vymazal premennú, do ktorej sa správa číta z DATA a aj som posunul RAMTOP. To, že môže ísť RAMTOP vyššie som zistil až neskôr, keď som to dával dohromady.
    Naviac som pridal možnosť prerušiť titulky, lebo ma to vždy rozčuľovalo, že na to treba čakať.
    Tá časť programu pre zadávanie telefónneho čísla je napísaná veľmi podivne a je ľahko náchylná na vznik nejakej bežnej BASIC chyby pri stlačení nevhodného klávesu. Vznik takejto chyby znamená odchytenie ON ERROR rutinou a reštartovanie hry. A to v polovici hry pekne naštve...

    OdpovědětVymazat